2024-10-11, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Jag är en Tesla bull, men en spade är en spade och detta var en stor besvikelse IMHO.

Man går knappt igenom designen av bilen alls och verkligen inte alls v.g minibussen. Kul grej att folk kan åka runt men demot får ju Waymo att framstå som ljusår framför, då detta är som att åka tåg på gröna lund typ? Snarare ett storskaligt demo av Actually Smart Summon än en faktisk taxitjänst.

Knappt ett ord om AI mjukvaran, hur det ser ut med interventions, regulatorer mm - dvs det som faktiskt krävs för att hela grejen inte bara ska låta som en önskedröm. Optimus-robotarna verkade misstänkt fjärropererade.
Håller med. Det Tesla gör med FSD är de helt ensamma om, finns ingen relevant konkurrens. Det gör det intressant.

Om Waymos bil-tåg blir ekonomiskt relevanta eller inte i framtiden återstår väl att se, men det är hursomhelst inte så himla spännande att följa. Spårvagnar 2.0. Om Tesla gör liknande saker är det inget de behöver hypa på sådana här event.
Citat:
Elon lär tyvärr tappa ännu mer trovärdighet efter detta. Förväntar mig katastrof på börsen idag, men hoppas jag har fel.
Elons låga trovärdighet har däremot inget med verkligheten att göra, det är drivet av stora pengar/politik som får med sig en stor massa människor. Finns ett gäng mongolider bara i den här tråden som fallit för det.

Det vill säga om Elon i verkligheten gör något som på rationella grunder bör påverka hans trovärdighet så spelar det ingen roll för dessa människor (alltså de som anser att han inte är trovärdig idag). De mongoliderna är dock självklart inte heller intresserade av Tesla-aktier, så det påverkar hursomhelst inte börsvärdering.

Sen är det klart att Elon i framtiden skulle kunna misslyckas på sätt så även fullt fungerande vuxna människor värderar ned hans trovärdighet, men så är det ju med allt.
Citera
2024-10-11, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Fast det här var ju mer en fest för teknikintresserade pojkar.Inte så mycket bolags eller aktierelaterat. Aktien sjunker något i förhandeln.

Jag ser ett problem med resonemanget att vi skall dela bil. Vi har ju en utveckling samtidigt med allt mer asocialt beteende. Se på gatorna i USA och våra förslummade städer.

Jag påstår inte att jag har rätt men här finns en motsatt utveckling.

Håller med om det här med asocialt beteende. Visst, ungdomar idag hänger med varandra fortfarande, men de är ju klistrade med ögonen konstant i en mobiltelefon. De är sociala digitalt istället.

Jag är långt ifrån någon ungdom, men även jag har ändrat beteende med åren. När jag var yngre åkte jag buss, tåg och umgicks mycket med folk. Nu vägrar jag åka buss eller tåg om jag inte måste utan kör min bil istället om inte flyg krävs. Det har varit så länge, men det som fick mig att tänka till extra är covid.

Även fast den perioden är över så är det saker som har fastnat hos mig. Jag vill inte vara i stora folksamlingar om jag kan undvika det. Jag använder fortfarande handsprit många gånger per dag och jag har aldrig varit så frisk som sedan jag började med det. Även om Covid inte är en stor fara idag så finns det mycket annat man kan dra på sig, som vanliga förkylningar, influensa, magsjuka med mera, så det undviker jag gärna och därför åker jag inte buss eller tåg och har jag tagit i något som många andra tar i så använder jag handsprit.
Citera
2024-10-11, 11:24
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Elons låga trovärdighet har däremot inget med verkligheten att göra, det är drivet av stora pengar/politik som får med sig en stor massa människor. Finns ett gäng mongolider bara i den här tråden som fallit för det.

Det jag syftar på med trovärdighet är gällande tidslinjer för robotaxi. De flesta inklusive mig själv hade förväntat sig något konkret gällande lansering, inte bara titta här cool bil (knappt det fick vi). Elon nämnde flyktigt något om unsupervised FSD i Cali/Texas nästa år men detta lät inte särskilt skrivet i sten utan upplevelsen blev att även detta är en i raden av Elons lösa FSD-tidslinjer som hittills aldrig stämt överens med verkligheten.

Allt han behövde säga var "vi har fått tillåtelse för att dra igång en pilotverksamhet i dessa områden denna tid nästa år". Då hade nog de flesta blivit nöjda. Fram tills något sådant konkret kommer fram är det ju bara supervised FSD och robot-drömmar.
Citera
2024-10-11, 11:53
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jo verkligen, att berätta att cybercaben kör på ett geofenced område som mappats i månader, eller att robotarna fjärrstyrs av människor rimmar inte så väl med tidigare löften. Jag hade låga förväntningar på detta (verkligen låga), men det var värre än jag trodde.

Ganska väntat, speciellt efter att datumet flyttades. Synd att man inte köpte mer bear cert. Then again, Tesla och logik går inte alltid hand i hand. Den kunde lika gärna gått upp 30%.
Citera
2024-10-11, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Det jag syftar på med trovärdighet är gällande tidslinjer för robotaxi. De flesta inklusive mig själv hade förväntat sig något konkret gällande lansering, inte bara titta här cool bil (knappt det fick vi). Elon nämnde flyktigt något om unsupervised FSD i Cali/Texas nästa år men detta lät inte särskilt skrivet i sten utan upplevelsen blev att även detta är en i raden av Elons lösa FSD-tidslinjer som hittills aldrig stämt överens med verkligheten.

Allt han behövde säga var "vi har fått tillåtelse för att dra igång en pilotverksamhet i dessa områden denna tid nästa år". Då hade nog de flesta blivit nöjda. Fram tills något sådant konkret kommer fram är det ju bara supervised FSD och robot-drömmar.
Frågan är hur mycket Elons gissningar är värda?

Han gör visserligen estimat, men det är orealistiskt optimiska estimat. Och det gör han med flit och är ärlig om det. Så att Elon säger "2 år" betyder egentligen att han gissar "absolut minimum 2 år".

Så det är inte så värdefullt för dem som klarar av att lyssna på vad han säger, och det blir katastrof för dem som inte klarar av att lyssna på vad han säger (omg han ljööög!).
Citera
2024-10-11, 13:12
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Han gör visserligen estimat, men det är orealistiskt optimiska estimat. Och det gör han med flit och är ärlig om det. Så att Elon säger "2 år" betyder egentligen att han gissar "absolut minimum 2 år".

Så det är inte så värdefullt för dem som klarar av att lyssna på vad han säger, och det blir katastrof för dem som inte klarar av att lyssna på vad han säger (omg han ljööög!).

Så varför inte säga "absolut minimum 2 år" då? Han vet ju om att det han säger är helt orealistiskt säger du. Då finns det väl ingen som helst anledning att fortsätta hålla på med det.

"Elon ljuger inte, han säger bara saker han vet inte är sant!"
Citera
2024-10-11, 13:45
Medlem
raskenss avatar
Ett smart orkestrerat event. Nätet lär flödas över av teslarianer som poserar med robotar och sitter i taxibilar med elefantörondörrar. Ska vi se pyspunka för aktien nu till 190USD de närmaste veckorna?

Skulle gissa dom valt tvåsitsig taxi eftersom dom kan spara in på baksätet och två dörrar, annars känns det väldigt konstigt att inte spendera några dollar extra på just baksäte.

Komiskt också att robotarna var remote-kontrollerade av människor men ingen bryr sig nog.
Citera
2024-10-11, 14:00
Medlem
Är man förvånad över att aktien havererar på de här så räcker det att slå på Autonomy day 2019 eventet och höra exakt samma lovord för ett halv decennium sedan. Tror investerare och snart t.o.m fanboys börjar tröttna på dessa tomma lovord och tidslinjer
Citera
2024-10-11, 14:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Hur länge kan man anses vara ärlig om man ständigt gör nya superoptimistiska estimat, i synnerhet när man skjuter upp något gång på gång?
Citera
2024-10-11, 14:19
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ett smart orkestrerat event. Nätet lär flödas över av teslarianer som poserar med robotar och sitter i taxibilar med elefantörondörrar. Ska vi se pyspunka för aktien nu till 190USD de närmaste veckorna?

Skulle gissa dom valt tvåsitsig taxi eftersom dom kan spara in på baksätet och två dörrar, annars känns det väldigt konstigt att inte spendera några dollar extra på just baksäte.

Komiskt också att robotarna var remote-kontrollerade av människor men ingen bryr sig nog.

Kollar du lite närmare så är framsätet väldigt stort. Bilen är nästan lika stor som en Model 3 men i jämförelse har du i Cybercaben arslet halvt i Model 3:s baksäte. Cybercabbens benutrymme verkar vara i klass med en förlängd S-klass eller motsvarande. https://www.youtube.com/watch?v=TbpgAs3S7uw
Citera
2024-10-11, 14:21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Förstår inte varför de inte pratade mer detaljer om cybercab eller varför de inte demonstrerade Optimus lite mer, men de kanske låter Youtubers sköta resten nu.

https://youtu.be/IG4wSOzQatE?si=8-2XZ0YsGYOdOHgc
Det förstår väl till och med du att om Optimus vore i närheten redo att visas upp ordentligt, så hade man visat upp det?
Det är ju inte så att Elon Musk som CEO är någon försiktig general eller baissare.
Citera
2024-10-11, 14:30
Medlem
Citat:

Bedragare, ordet du söker är bedragare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in