2024-09-23, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Sluta vara så efterbliven. Om Tesla hade velat kränga en sämre teknik tidigare så hade de gjort det. Ingen bryr sig om Volvo.

Men dom har ju redan jättebra teknik, varför kan dom inte bygga semisarna då? De kan ju börja med att leverera all som Pepsi har betalat för, 100st de har fått 36. Idiot
Citera
2024-09-23, 23:45
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69
Men dom har ju redan jättebra teknik, varför kan dom inte bygga semisarna då? De kan ju börja med att leverera all som Pepsi har betalat för, 100st de har fått 36. Idiot

Men din klyftpotatis. Varför tror du att Tesla satsar på att lansera Semi i Europa nu med mål om att producera 50,000 stycken om året? Kan det ha något göra med att de löst flaskhalsen i tillverkningen av 4680 cellerna?

Volvo kan ju gärna fortsätta kränga sina sämre och dyrare lastbilar om de vill. Fattar inte vilka som kommer vilja köpa dem bara. Kanske sossar som gillar långa fikaraster då de tar en evighet att ladda.
Citera
2024-09-23, 23:51
Bannlyst
Tesla har utan tvekan bästa tiden bakom sig. Jag skulle genast sälja, om jag hade aktier i bolaget. Kineserna kommer att dominera marknaden även för bilar framöver.
Citera
2024-09-24, 08:35
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
Tesla har utan tvekan bästa tiden bakom sig. Jag skulle genast sälja, om jag hade aktier i bolaget. Kineserna kommer att dominera marknaden även för bilar framöver.

Tja... och Tesla är förstås "BARA" en bilfabrikör... 🙄

Lyft blicken lite och sätt dig in i företaget så har vi en diskussion sedan.

// CC
Citera
2024-09-24, 08:38
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Precis vad forumet behöver, en till tyckare med könsord i namnet och en intelligens som knappt överstiger rumstemperatur.
Citera
2024-09-24, 09:05
Medlem
Gällande SEMI så sa ju Tesla på IAA Showen i Europa att Tesla kommer släppa ett flertal modeller anpassade för Europa. Inte bara SEMI utan troligen andra former av mindre transportering också.

Så gällande max dragvikt så lär vi få se mer än sen SEMI i Europa varav i alla fall en lär kunna dra de högre lasterna.
Citera
2024-09-24, 09:54
Avslutad
Citat:

Vad baserar du detta på?
Citera
2024-09-24, 10:08
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Orderblocket på över en halv miljon aktier käkades upp. Detta påminner lite om början på uppgången 2019. Kraftiga rusningar, små rekyler och att det bara smälter uppåt.

Ja, stängde på 250.00 igår och ökar nu i förhandeln. Ser ut som Q3-leveranser kommer in starkt, där Tesla verkar öka försäljningen i Kina trots hård konkurrens och knackig ekonomi.

7% upp till årshögsta. Kan FOMO-haussas till 300 innan 10/10. Finns såklart risker att det blir besvikelser men ser ut som i alla fall leveranser i Kina och USA kommer gå starkt, Europa not so much.
Citera
2024-09-24, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey
Vad baserar du detta på?

Jag har full koll på bilmarknaden. Kan ge dig massor med källor men du hittar dem lätt själv om du verkligen vill veta.
Citera
2024-09-24, 11:01
Avslutad
Citat:
Jag har full koll på bilmarknaden. Kan ge dig massor med källor men du hittar dem lätt själv om du verkligen vill veta.

Du har noll koll. Tesla är totalt överlägsna, kineserna har ingenting att hämta.

Kommer inte att slösa mer energi på dig.
Citera
2024-09-24, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey
Du har noll koll. Tesla är totalt överlägsna, kineserna har ingenting att hämta.

Kommer inte att slösa mer energi på dig.

Du vil alltså inte veta. Fortsätt leva i din lilla bubbla då. Bara BYD säljer fler bilar än Tesla. Detta är början på slutet för Tesla och andra amerikanska biltillverkare som försöker överleva en stund till bakom höga tullor.
Citera
2024-09-24, 11:15
Avslutad
Citat:
Du vil alltså inte veta. Fortsätt leva i din lilla bubbla då. Bara BYD säljer fler bilar än Tesla. Detta är början på slutet för Tesla och andra amerikanska biltillverkare som försöker överleva en stund till bakom höga tullor.

Fel på samtliga punkter.

Tesla is now an official Chinese government car

https://edition.cnn.com/2024/07/05/business/tesla-enters-chinese-government-purchase-list-for-first-time-intl-hnk/index.html

Citat:
The development has gone viral on Chinese social media, with some users questioning if foreign cars should be considered for use by the government.

The Jiangsu government has tried to ease such concerns by saying that the Tesla model is “a domestic car, not imported,” according to a report by state-owned National Business Daily on Thursday, citing a government employee.

Tesla, which has a massive gigafactory in Shanghai, manufactured some 947,000 cars in China in 2023, and most of them were used locally.

Citat:
But the US carmaker is also facing rising competition from Chinese rivals. BYD overtook Tesla in the final quarter of 2023 as the biggest seller of EVs on the planet. Tesla regained its position in the first half of this year, but they are neck and neck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in