Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-07, 17:23
Medlem
raskenss avatar
Teslas ordförande har tydligen stordumpat. undrar varför?

https://www.di.se/live/ordforande-st...-halv-miljard/

Om nu Tesla framöver kommer växa enormt måste det ju vara århundradets sämsta affär.
Senast redigerad av raskens 2024-05-07 kl. 17:25.
Citera
2024-05-07, 17:58
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Teslas ordförande har tydligen stordumpat. undrar varför?

https://www.di.se/live/ordforande-st...-halv-miljard/

Om nu Tesla framöver kommer växa enormt måste det ju vara århundradets sämsta affär.

Du har för bråttom.

https://www.cnbc.com/2024/05/07/tesl...this-year.html

That brings her total sales in 2024 to more than $50 million, all part of a program that was put into place with Tesla in October.
Denholm still owns the vast majority of her stake, which totaled 1.66 million shares as of the end of 2023.
Verkar som DI plockat bort det från sin förstasida med?
Citera
2024-05-07, 19:36
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Du har för bråttom.

https://www.cnbc.com/2024/05/07/tesl...this-year.html

That brings her total sales in 2024 to more than $50 million, all part of a program that was put into place with Tesla in October.
Denholm still owns the vast majority of her stake, which totaled 1.66 million shares as of the end of 2023.
Verkar som DI plockat bort det från sin förstasida med?

1.66miljoner aktier motavarar väl ca 300milj USD 50mil är nog inte en försumbar del. Spelar det nån roll att det är arrangerat av tesla eller henne själv?

Att försäljningen beslutades för några månader sen kan ju ha med insiderlagstiftning att göra?
Senast redigerad av raskens 2024-05-07 kl. 20:02.
Citera
2024-05-08, 04:28
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
1.66miljoner aktier motavarar väl ca 300milj USD 50mil är nog inte en försumbar del. Spelar det nån roll att det är arrangerat av tesla eller henne själv?

Att försäljningen beslutades för några månader sen kan ju ha med insiderlagstiftning att göra?

Ja, eller helt enkelt en hemtagning av lite pengar som kan läggas i andra aktier ifall Tesla går ner. Jag kan inte skattelagstiftningen i USA heller, men i Sverige beskattas du ofta för de aktier du mottar räknat på deras strike price. Jag jobbade med Lorentzon för många år sedan och många anställda på Spotify fick belåna sina hus för att ens kunna ta emot aktierna (i deras optionsprogram) och sedan sälja av så mycket som 70% av aktierna de fick i vissa fall för att ens kunna behålla resten.

Att hon säljer en andel är inget konstigt alls, jag hade nog agerat liknande oavsett vad jag trodde om Tesla
Citera
2024-05-08, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ja, eller helt enkelt en hemtagning av lite pengar som kan läggas i andra aktier ifall Tesla går ner. Jag kan inte skattelagstiftningen i USA heller, men i Sverige beskattas du ofta för de aktier du mottar räknat på deras strike price. Jag jobbade med Lorentzon för många år sedan och många anställda på Spotify fick belåna sina hus för att ens kunna ta emot aktierna (i deras optionsprogram) och sedan sälja av så mycket som 70% av aktierna de fick i vissa fall för att ens kunna behålla resten.

Att hon säljer en andel är inget konstigt alls, jag hade nog agerat liknande oavsett vad jag trodde om Tesla

Oberoende av varför just Robyn Denholm säljer så kan de va värt att kika insider buys/sells senaste 3 åren. Det är chockerande imo. Det är närmare 5-600 sälj per köp i tesla från insiders.

Hade varit uppfriskande om iaf en enda människa på tesla put their money where their mouth is och köpte lite aktier. Om det nu är så billigt
Citera
2024-05-08, 09:22
Medlem
The-9s avatar
Oerhört kul att Tesla är Luminars största lidarkund.
Citera
2024-05-08, 09:23
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
https://i.insider.com/6400f850934c2c...jpeg&auto=webp

Har alltid varit lite svårt att säga om snubben är en komplett idiot eller bara en notorisk lögnare men antagligen lite av båda. Förstår varför raskens gillar honom.
Frågan är ju vart Tesla faktiskt ligger till, Tesla fanboys får det ju att låta som att Tesla är överlägset först i racet, vilket känns minst lika otroligt som den där grafen.
Citera
2024-05-08, 10:30
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Frågan är ju vart Tesla faktiskt ligger till, Tesla fanboys får det ju att låta som att Tesla är överlägset först i racet, vilket känns minst lika otroligt som den där grafen.

Tror man att vinnaren blir den som har bäst AI + billigaste/mest skalbara systemet så är Tesla överlägset först - så långt före att det är lönlöst för någon annan att ens försöka, lite som hur det blev med Google Search.

Tror man däremot att vinnaren är den med mest avancerade sensorer/den som först lanserar en faktisk robotaxi, ja då är Tesla närmare den där grafen.
Citera
2024-05-08, 11:17
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Oerhört kul att Tesla är Luminars största lidarkund.

Ja det hade varit komiskt om helt plötsligt Tesla rullar ut med lidar i bilen. Tekniken är nog för dyr dyr i dag men skulle en lidarenhet komma ner i samma pris som en kamera så skulle den spöa skiten ut all kamerateknologi. Allt är ju utsatt för teknikutveckling. Så vem vet hur scenen ser ut om 10 år.
Citera
2024-05-08, 11:41
Medlem
The-9s avatar
Jag ser tiotals sådana här varje dag:

https://twitter.com/RDPrince/status/...gGgYR8tPA&s=19

Det är uppenbarligen en koordinerad påverkansattack från vänstern.
Senast redigerad av The-9 2024-05-08 kl. 11:46.
Citera
2024-05-08, 11:52
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ja det hade varit komiskt om helt plötsligt Tesla rullar ut med lidar i bilen. Tekniken är nog för dyr dyr i dag men skulle en lidarenhet komma ner i samma pris som en kamera så skulle den spöa skiten ut all kamerateknologi. Allt är ju utsatt för teknikutveckling. Så vem vet hur scenen ser ut om 10 år.

Jag har en pinne som jag vet är exakt 2 meter lång, den är helt överlägsen på att mäta det avståndet jämfört med kameran i min mobil.

Du vet att Waymos grundare sagt att han hade valt ett "vision based" system istället för att förlita sig på Lidar om han hade påbörjat utvecklingen idag? AI hade inte kommit så långt när han tog beslutet att använda Lidar. Men Raskens begriper så klart det här mycket bättre.
Citera
2024-05-08, 12:00
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag har en pinne som jag vet är exakt 2 meter lång, den är helt överlägsen på att mäta det avståndet jämfört med kameran i min mobil.

Du vet att Waymos grundare sagt att han hade valt ett "vision based" system istället för att förlita sig på Lidar om han hade påbörjat utvecklingen idag? AI hade inte kommit så långt när han tog beslutet att använda Lidar. Men Raskens begriper så klart det här mycket bättre.

Vad säger han mer då? Inget specifikt om att det behövs ny revolutionerande mjukvara och eventuella svagheter i bara vision based med tekniken som finns idag? Inget sånt va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in