Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-16, 13:03
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Så du som låter bullish. Är Tesla värt 35 gånger vinsten eller 80 gånger vinsten?

Nej, men resonerar man så (a la Buffett) så finns inte så mycket att köpa i mega eller large cap över huvud taget. Den mest centrala frågan är inte om TSLA är värt 35x vinsten, utan om du på ex. kort sikt kan sälja det till någon för 45x vinsten.
Citera
2024-04-16, 13:03
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
För 10 år sedan var Tesla fortfarande att betrakta som start-up. En helt annan grej att hävda att aktien ska >10x idag

Se NVDA.
Citera
2024-04-16, 13:27
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
För 10 år sedan var Tesla fortfarande att betrakta som start-up. En helt annan grej att hävda att aktien ska >10x idag

Det som var en startup då är idag en gedigen verksamhet som fortfarande sköts som en startup, samtidigt som Tesla har flera nya startups, med fördelen att de har ordentligt med kapital samt kan välja och vraka mellan begåvade ingenjörer. Inget annat företag har allt detta under ett och samma tak.
Citera
2024-04-16, 14:31
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
För att de flyttat fokus till robottaxin istället. Jag tror inte det har att göra med det du trodde angående lönsamhet.

Det finns ett event där Tesla förklarar exakt hur de ska minska kostnaden med 50% men det är en lång video som man bara orkar kolla på om man är investerad.

Väldigt konstigt att flytta fokus från något som ska vara så lönsamt. Eller det kanske inte är så konstigt för er invigda.
Citera
2024-04-16, 14:32
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag vet inte vad du försöker säga, det finns både och - och oavsett vad så tror marknaden fel konstant. Hela anledningen till att det går att tjäna pengar på börsen är för att aktier konstant är felprisade; dvs. det gäller inte att ha rätt tillsammans med alla andra, utan att ha rätt när andra har fel - eller till och med omvänt, man kan tjäna pengar på att ha fel när alla andra har rätt också.

Ja, folk har just nu gått ihop i en "gemensam kupp" mot Tesla. Det händer hela tiden och är varesig konstigt eller ovanligt. Precis samma sak har hänt NVDA, det är därför den aktien skvalpar runt 900 usd nu. För att folk medvetet och omedvetet tycker samma sak, som ett slags omedveten kupp.

Xd
Citera
2024-04-16, 15:03
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Väldigt konstigt att flytta fokus från något som ska vara så lönsamt. Eller det kanske inte är så konstigt för er invigda.
Jag tycker också det är konstigt. Hade velat se en $25k bil helst igår. Tro det eller ej men jag håller inte med exakt allt Elon säger. Han verkar tro att level 5 är runt hörnet så vi får väll se. Han har lovat det många gånger innan så jag är skeptisk. Men jag är smart nog att följa FSDs utveckling och ser att det absolut är möjligt inom några år.
Citera
2024-04-16, 15:27
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jag tycker också det är konstigt. Hade velat se en $25k bil helst igår. Tro det eller ej men jag håller inte med exakt allt Elon säger. Han verkar tro att level 5 är runt hörnet så vi får väll se. Han har lovat det många gånger innan så jag är skeptisk. Men jag är smart nog att följa FSDs utveckling och ser att det absolut är möjligt inom några år.

Om Tesla utlovar en modell för det priset så dödar de försäljningen av model 3 och Y. Jag skulle inte bli förvånad om model 2 släpps för konsumenter med ratt innan robotaxi blir verklighet.
Citera
2024-04-16, 15:44
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Om Tesla utlovar en modell för det priset så dödar de försäljningen av model 3 och Y. Jag skulle inte bli förvånad om model 2 släpps för konsumenter med ratt innan robotaxi blir verklighet.
Jag håller inte med. En Model 2 kommer vara en mindre bil med sämre räckvidd, sämre prestanda, sämre allt i princip. Det är en perfekt stadsbil/pendlarbil eller för folk som inte har familj. Det hade öppnat upp en hel våg nya köpare som inte finns idag.
Varför flytta fokus till en robottaxi om det redan finns 6 miljoner Teslor på vägarna som är kapabla till samma sak?
Det Tesla gör nu är onödigt riskfyllt enligt mig.
Citera
2024-04-16, 15:54
Medlem
Citat:
Jag håller inte med. En Model 2 kommer vara en mindre bil med sämre räckvidd, sämre prestanda, sämre allt i princip. Det är en perfekt stadsbil/pendlarbil eller för folk som inte har familj. Det hade öppnat upp en hel våg nya köpare som inte finns idag.
Varför flytta fokus till en robottaxi om det redan finns 6 miljoner Teslor på vägarna som är kapabla till samma sak?

Tycker typ exakt likadant som dig vilket är ovanligt. Tesla har en väldigt stor kassa och det är imo väldigt onödigt att flytta fokus från M2 för att satsa på en produkt som är så absurt svår att förutspå när/om den blir klar. Och i samband med att Kineserna håller på att prisa ut tesla på den marknaden känns en 25k$ bil väldigt nödvändig i nuläget
Citera
2024-04-16, 15:54
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Kanske, men bilar för $40-50K säljer inte som smör med hög ränta. Lågpris bilar klarar sig bra. De flesta behöver bara ta sig fram och tillbaka till jobbet.
Citera
2024-04-16, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Nej, men resonerar man så (a la Buffett) så finns inte så mycket att köpa i mega eller large cap över huvud taget. Den mest centrala frågan är inte om TSLA är värt 35x vinsten, utan om du på ex. kort sikt kan sälja det till någon för 45x vinsten.

Om man kan sälja det för 45 gånger vinsten så ÄR aktien värd 45gånger vinsten.

De e min poäng. Om man är bullish Tesla så måste man ju ha en aning, som du säger, om vad aktien kan vara värd i framtiden.

Så? Va tycker du aktien borde vara värd idag?
Citera
2024-04-16, 16:15
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Tycker typ exakt likadant som dig vilket är ovanligt. Tesla har en väldigt stor kassa och det är imo väldigt onödigt att flytta fokus från M2 för att satsa på en produkt som är så absurt svår att förutspå när/om den blir klar. Och i samband med att Kineserna håller på att prisa ut tesla på den marknaden känns en 25k$ bil väldigt nödvändig i nuläget
Precis. De har en stor kassa, lojala kunder, bästa laddnätverket och bästa mjukvaran, spinn vidare på det och släpp den jävla M2an. FSD kommer fortsätta tränas samtidigt ändå så fattar inte det beslutet. Istället sänker de priserna på M3 & MY och fullkomligt slaktar vinsten och för vad? Vi hade kunnat ha en fortsatt hälsosam car business samtidigt som Tesla Energy växer och FSD förbättras. Men men, nu är det som det är och det speglar sig i kursen, med all rätt.

Med det sagt så kommer jag ändå hålla aktien till 2030. Alla pusselbitar kommer sättas på plats inom några år och detta är då ett minne blott. Men klart man blir frustrerad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback