2020-02-29, 17:43
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puerta-grande
Jag kan inte låta bli att bli förundrad över Elon Musks dualitet. Han ska rädda världen med Teslas batteridrivna bilar. Samtidigt bygger han raketer för att folk ska kunna turista i rymden. Jag kan ju ha fel men jag antar och tror att turistraketerna kommer släppa ut mycket koldioxid.

Så man kan väl anta tyvärr att Tesla och Elon Musk endast är ute efter pengar.

Konstig logik. En raket släpper knappt ut någonting jämfört med hur många bilar det finns.

Musk har tidigare även diskuterat att det nog går att byta ut alla fordon till ej med undantag för just raketer.
Citera
2020-02-29, 17:58
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puerta-grande
Jag kan inte låta bli att bli förundrad över Elon Musks dualitet. Han ska rädda världen med Teslas batteridrivna bilar. Samtidigt bygger han raketer för att folk ska kunna turista i rymden. Jag kan ju ha fel men jag antar och tror att turistraketerna kommer släppa ut mycket koldioxid.

Så man kan väl anta tyvärr att Tesla och Elon Musk endast är ute efter pengar.

Det är väl väldigt olika mål med dom olika projekten så det spelar ingen roll. Se elbilarna som kompensation för att i framtiden kunna sprida mänskligheten då ifall jorden i slutändan är fucked?

Eldrivna rymdfarkoster ligger nog lite längre bort än elbilar.

Vill rika personer turista i rymden blir ju det ett sätt att få in mer pengar för att även effektivisera rymdresor för personer. Nån måste ju betala för det.
Senast redigerad av Bbobi 2020-02-29 kl. 18:00.
Citera
2020-03-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Musk har en kandidatexamen i fysik så han har väl en hum om hur batterier fungerar, men är självklart ingen expert.

Det stora problemet är att batterierna blir mer explosiva om man ökar energitätheten. Det finns ingen quick fix för det här.

Jo det finns det tydligen. Jag fattar ingenting av batterier men det finns tydligen forskning om "solid state" batterier som inte skall börja brinna och som fungerar obehindrat i kyla med. Lithium batterierna har "generationer". De blir bättre och bättre. De lithiumbatterier som tillverkas idag är långt från den första generationen. Och det är så mycket forskning runt batterier idag att Musk talar om "battery of the week" -

Hursom. Musk skall bygga en gigafactory i Nevada vid Lithiumgruvorna och bygga batterier. Fabriken skall tillverka fler batterier än vad all annan batteritillverkning i hela världen tillsammans producerar idag. Den blir GIGA och och ytan motsvarar som 96 fotbollsplaner!! och helt försörja sig själv på ström med solpaneler.

Länk
https://youtu.be/gTl8lRl5JrA?t=907

För er som missat det så är SpaceX Musks privata hobby-projekt och inte en del av Tesla. Musk är en rymdnörd som själv vill åka till Mars och det tycks vara det som driver honom framåt.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-03-01 kl. 19:01.
Citera
2020-03-02, 19:20
Medlem
Perfekt timing med rean förra veckan. Precis efter att man fått månadslönen. Själv kunde jag inte låta bli att öka lite på min TSLA position. Tyvärr verkar rean nu vara över. +10% hittills idag.
Citera
2020-03-02, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Perfekt timing med rean förra veckan. Precis efter att man fått månadslönen. Själv kunde jag inte låta bli att öka lite på min TSLA position. Tyvärr verkar rean nu vara över. +10% hittills idag.
Kommer säkert en ny rea när nästa kvartalsrapport är i antågande. Du har då 24 timmar på dig att köpa innan Elon Musk basunerar ut att nästa bilfabrik skall byggas på månens baksida. När framtiden hägrar känns de kortsiktiga problemen mindre viktiga.
Citera
2020-03-02, 21:25
Medlem
Jag tycker ni ska passa er för Tesla aktien. Det är verkligen hög risk, de flesta köper den av ren spekulation om snabba pengar. Tittar man på det fundamentala är den kraftigt övervärderad.
Citera
2020-03-03, 13:33
Medlem
Upp 11% igår
Terminerna idag visar även den på kraftig uppgång (+9,2% as we speak)

MEN, den kan väl ändå inte fortsätta så här starkt?! Den kommer säkert sluta på plus idag med men spekulera med BEAR X20 under dagen ser jag som en intressant tanke.

Någon annan här som trejdar med certifikat ?
Citera
2020-03-03, 18:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Konstig logik. En raket släpper knappt ut någonting jämfört med hur många bilar det finns.

Musk har tidigare även diskuterat att det nog går att byta ut alla fordon till ej med undantag för just raketer.

ej = el?
Citera
2020-03-03, 19:02
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
ej = el?

Ops, ja. Det ska givetvis stå "el".
Citera
2020-03-03, 19:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Ops, ja. Det ska givetvis stå "el".

Tackar! Nu får jag ihop det!
Citera
2020-03-05, 17:20
Medlem
Ytterligare en dag då börsen går back rejält men Tesla står nästan helt still. I dessa coronatider är det en fördel att investera i stora stabila bolag som Tesla och inte massa skit som h&m (-4.5%), Ford (-3%), Boeing (-5%) osv.
Citera
2020-03-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGR
Upp 11% igår
Terminerna idag visar även den på kraftig uppgång (+9,2% as we speak)

MEN, den kan väl ändå inte fortsätta så här starkt?! Den kommer säkert sluta på plus idag med men spekulera med BEAR X20 under dagen ser jag som en intressant tanke.

Någon annan här som trejdar med certifikat ?
Helt jävla stört, finns inte ord rent utsagt. Att spekulera hög hävstång åt något håll känns urbota dumt när den rör sig +-5, 10% om dagen. Låg +150 ett tag, men förlorade lika snabbt och med "urholkningseffekt" så blev det till och med en minusaffär, bränt mig på det mesta denna månad.
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Ytterligare en dag då börsen går back rejält men Tesla står nästan helt still. I dessa coronatider är det en fördel att investera i stora stabila bolag som Tesla och inte massa skit som h&m (-4.5%), Ford (-3%), Boeing (-5%) osv.
Vad jiddrar du om? Tesla på Frankfurt gick -5,86%, USA gick -2,91% … att jämföra det som en piss i nilen med -3% är ju tarvligt.
Senast redigerad av JotIdiot 2020-03-06 kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in