Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-09, 12:41
  #2557
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
... det är ju också möjligt att raset har triggat nålen som spräcker ballongen. Då kan det ta år innan vi är tillbaka på ATH för vissa aktier. Bara för att väga upp dina idéer om att det alltid är smart att ”vänta”.

Är ganska säker på att detta är fallet med Tesla.

(Skryt) Förutspådde för övrigt i denna tråden både denna toppen (skrev att det vänder inom två veckor, en och han halv vecka innan den toppade), och förra toppen (dagen innan det vände, då skrev jag att det var max en dag kvar). Kortade båda topparna för övrigt. (Slut på skryt)
Citera
2020-09-09, 13:01
  #2558
Medlem
Tesla är övervärderad med ett skyhögt P/E, som oavsett hur man ser på det är en stor riskfaktor. Gick själv in i den och ligger lite minus.
Citera
2020-09-09, 14:43
  #2559
Avstängd
wwrs avatar
En halvtimme tills börsen öppnar. Upp från 330 till 350 premarket. Än så länge stämmer min gissning att fallet utlöstes av emissionen och nu stabiliseras.

Visst kan hela klabbet rasa när som helst. Men Elon har så extremt starkt stöd i massmedia. Han är ingen vanlig fifflare, han är en ovanlig fifflare med höga beskyddare. Jag tror inte på totalt ras, även om företaget är en bubbla. Spännande ...
Citera
2020-09-09, 15:46
  #2560
Medlem
Och nu har det vänt! Upp 10% än så länge idag.
Citera
2020-09-09, 20:35
  #2561
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Och nu har det vänt! Upp 10% än så länge idag.

Om det blir en plusdag till imorgon och den börjar sniffa på 380-400 tror jag det är ett bra läge att sälja. Visst den kan studsa lite högre än så också men sen blir det svårt. Sen ska vi ner igen.
Citera
2020-09-09, 20:52
  #2562
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Om det blir en plusdag till imorgon och den börjar sniffa på 380-400 tror jag det är ett bra läge att sälja. Visst den kan studsa lite högre än så också men sen blir det svårt. Sen ska vi ner igen.

Aldrig att jag säljer nu. Batteryday inom kort och visst har det varit mycket rykten om det, men ingen har sett presentationen än och det kommer nog bli bra.

Sen har vi det här med att Tesla bygger 3 nya fabriker i rekordfart som relativt snart kommer komma igång. Det kommer göra stor skillnad samt att som Musk sa, hela produktionssättet att göra en Model Y i Berlin kommer bli totalt annorlunda än det sätt den görs på i USA. Snabbare, billigare och högre kvalitet.
Citera
2020-09-09, 22:21
  #2563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Om det blir en plusdag till imorgon och den börjar sniffa på 380-400 tror jag det är ett bra läge att sälja. Visst den kan studsa lite högre än så också men sen blir det svårt. Sen ska vi ner igen.


Haha du sitter bara och killgissar. Aktien har legat stabilt hela dagen, och nu när alla rookies som paniksålde kommer alla diamanthänder köpa tesla på rea.

Sorry, den är uppe på 450 slutet på oktober igen.
Citera
2020-09-09, 22:33
  #2564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Haha du sitter bara och killgissar. Aktien har legat stabilt hela dagen, och nu när alla rookies som paniksålde kommer alla diamanthänder köpa tesla på rea.

Sorry, den är uppe på 450 slutet på oktober igen.

Jag tror som du på att den gått upp rejält igen vid det laget. Idag gick den upp närmare 11%
Men det är också om du ska kalla det "killgissning". Alla uttalanden är det mer eller mindre, för ingen kan veta säkert. Dock så var det en stark indikation att aktien skulle gå ner när både Tesla själva sålde av samt investeringsbolag som Ark Invest sålde av. Många andra stora företag sålde av aktien och sen kom nedgången.

Att S&P 500 inte blev av direkt bidrog säkert, men personligen tycker jag det är löjligt. Vad spelar det för roll om det sker nu eller om en vecka eller om 2 månader?
Citera
2020-09-09, 23:22
  #2565
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Haha du sitter bara och killgissar. Aktien har legat stabilt hela dagen, och nu när alla rookies som paniksålde kommer alla diamanthänder köpa tesla på rea.

Sorry, den är uppe på 450 slutet på oktober igen.

Klart jag killgissar men jag har även prickat de två största topparna som kom i år i Tesla, i förväg i denna tråden, samt kortat dem med vinst så nånting gör jag rätt. Nej Tesla ska ned igen snart. Såg förresten att Skoda släpper en el suv nu, billigare än Model 3.
Citera
2020-09-10, 00:11
  #2566
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Klart jag killgissar men jag har även prickat de två största topparna som kom i år i Tesla, i förväg i denna tråden, samt kortat dem med vinst så nånting gör jag rätt. Nej Tesla ska ned igen snart. Såg förresten att Skoda släpper en el suv nu, billigare än Model 3.

Så du jämför äpplen och päron?
Citera
2020-09-10, 02:13
  #2567
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Så du jämför äpplen och päron?

Syftar du på Skoda SUV jämfört med Model 3? Det var mest en parantes. Det är helt olika bilar såklart. Jag vill hellre ha den än Model 3 i alla fall. Såg fin ut.
Citera
2020-09-10, 02:18
  #2568
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag tror som du på att den gått upp rejält igen vid det laget. Idag gick den upp närmare 11%
Men det är också om du ska kalla det "killgissning". Alla uttalanden är det mer eller mindre, för ingen kan veta säkert. Dock så var det en stark indikation att aktien skulle gå ner när både Tesla själva sålde av samt investeringsbolag som Ark Invest sålde av. Många andra stora företag sålde av aktien och sen kom nedgången.

Att S&P 500 inte blev av direkt bidrog säkert, men personligen tycker jag det är löjligt. Vad spelar det för roll om det sker nu eller om en vecka eller om 2 månader?

Tror inte nedgången berodde på nåt av det där. Jag gissade rätt att den skulle komma utan att bry mig om nåt av det där. Kursen såg ut som toppen på en bubbla. När sådana toppar spräcks är de extremt svårslagna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback