2022-09-29, 13:04
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Och nej ”effektiva produktionslinor för BEVs är absolut inte flaskhalsen 😂 har ingen aning om vart du fått detta ifrån och skulle gärna vilja ha en källa

Källa: Ingen annan än Tesla har lyckats trots att det har utlovats Tesladödare i ett decennium nu

Sen är det väl rätt uppenbart att det är sämre att fortsätta med två drivlinor i samma fordon. Detta om något är ju ineffektivt. Det blir lite som om Microsoft utvecklat Windows så att det kräver både en Intel och en AMD processor samtidigt för att fungera. Det är efterblivet. Bättre att göra som Tesla att man satsar allt krut på den tekniken som ändå är överlägsen, och kämpar på tills flaskhalsarna är borta. Istället för att som du föreslår ge upp och köra PHEVs då flaskhalsen är omöjlig att övervinna.
Citera
2022-09-29, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Källa: Ingen annan än Tesla har lyckats trots att det har utlovats Tesladödare i ett decennium nu

Sen är det väl rätt uppenbart att det är sämre att fortsätta med två drivlinor i samma fordon. Detta om något är ju ineffektivt. Det blir lite som om Microsoft utvecklat Windows så att det kräver både en Intel och en AMD processor samtidigt för att fungera. Det är efterblivet. Bättre att göra som Tesla att man satsar allt krut på den tekniken som ändå är överlägsen, och kämpar på tills flaskhalsarna är borta. Istället för att som du föreslår ge upp och köra PHEVs då flaskhalsen är omöjlig att övervinna.
Fast flaskhalsen är omöjlig att övervinna på kort sikt.. Och är det verkligen fullskalig elektrifiering vi vill ha av bilflottan i Europa just nu? Snart blir det väl straffskatt på att ladda elbil för att energin inte räcker till..
Citera
2022-09-29, 20:16
Medlem
Denial aint just a river in Egypt

https://twitter.com/wallstcynic/stat...vUdVr4-61jF0TA

Fallande efterfrågan känns inte bullish när konsensus är 20 miljoner bilar per år 2030. Men jag sprider väl bara FUD
Citera
2022-09-29, 20:33
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Denial aint just a river in Egypt

https://twitter.com/wallstcynic/stat...vUdVr4-61jF0TA

Fallande efterfrågan känns inte bullish när konsensus är 20 miljoner bilar per år 2030. Men jag sprider väl bara FUD
Vänta tills resultaten kommer istället. Det du gör nu kommer bara få dig att se dum ut längre fram. Att ni björnar aldrig lär er..
Citera
2022-09-29, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Vänta tills resultaten kommer istället. Det du gör nu kommer bara få dig att se dum ut längre fram. Att ni björnar aldrig lär er..

Ska jag eller teslas främsta datadrivna analytiker lära mig?

Vet att du hatar statistik men att det finns teslor i lager och att tesla Kina valde att ställa om till exporter sista 10 dagarna i kvartalet (vilket aldrig någonsin hänt) då de inte hittade köpare i Kina kan väl även du se som ett tecken.

Ingen med insyn påstår att efterfrågan>produktion i Kina, ingen.

Poängen är inte att jag tror att inte tesla kommer sälja alla bilar de tillverkar 2022. Men att konsensus är 50% tillväxt, bibehållna marginaler (tom förbättrade) utan efterfrågansdropp är bara patetiskt som bäst. Men det är vad som är inprisat
Senast redigerad av job230ge 2022-09-29 kl. 21:20.
Citera
2022-09-29, 21:33
Medlem
illuminas avatar
Citat:

Vet att du hatar statistik men att det finns teslor i lager och att tesla Kina valde att ställa om till exporter sista 10 dagarna i kvartalet (vilket aldrig någonsin hänt) då de inte hittade köpare i Kina kan väl även du se som ett tecken.

Poängen är inte att jag tror att inte tesla kommer sälja alla bilar de tillverkar 2022. Men att konsensus är 50% tillväxt, bibehållna marginaler (tom förbättrade) utan efterfrågansdropp är bara patetiskt som bäst. Men det är vad som är inprisat
Som sagt, vänta tills resultaten kommer. Detta är inte första gången björnar tror tillväxten är över.
Tesla har höjt priserna fler gånger än jag kan minnas det senaste året. När produktionen verkligen är högre än efterfrågan så kommer Tesla sänka priserna igen. Och bli inte förvånad om marginalerna inte går ner när det sker. Tesla sänkte priserna 2021 men marginalerna fortsatte öka.
Citera
2022-09-29, 22:43
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Fast flaskhalsen är omöjlig att övervinna på kort sikt.. Och är det verkligen fullskalig elektrifiering vi vill ha av bilflottan i Europa just nu? Snart blir det väl straffskatt på att ladda elbil för att energin inte räcker till..

En ganska kul liknelse vad gäller PHEV/EV kan man faktiskt göra med Apple och deras affärsmodell. Apple är snabba på att fimpa gamla standarder och tvinga konsumenterna (och sedermera även sina konkurrenter) till samma sak. T.ex att fimpa hörlursuttaget eller byta CPU-arkitektur. Skiftet från ICE till EV är lite samma grej, fast mycket större och jobbigare. Ingen vill byta till BEV produktionslinjer när det är så svårt som det är. Därför försöker så många hanka sig fram med PHEVs, och när det inte flyger, PHEVs med lite större batteri och infotainmentskärm. Men Tesla kommer tvinga alla så småningom, och ju senare de vaknar till desto större ledning har Tesla.
Citera
2022-09-29, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
En ganska kul liknelse vad gäller PHEV/EV kan man faktiskt göra med Apple och deras affärsmodell. Apple är snabba på att fimpa gamla standarder och tvinga konsumenterna (och sedermera även sina konkurrenter) till samma sak. T.ex att fimpa hörlursuttaget eller byta CPU-arkitektur. Skiftet från ICE till EV är lite samma grej, fast mycket större och jobbigare. Ingen vill byta till BEV produktionslinjer när det är så svårt som det är. Därför försöker så många hanka sig fram med PHEVs, och när det inte flyger, PHEVs med lite större batteri och infotainmentskärm. Men Tesla kommer tvinga alla så småningom, och ju senare de vaknar till desto större ledning har Tesla.
Jag har lite svårt att se varför en elbil skulle vara svårare att sätta ihop än en fossilbil, eller speciellt en phev, det är ju färre moment och delar i en ren elbil. Problemet är ju i första hand tillgången till batterier.

66 miljoner bilar såldes förra året, finns där ens en rimlig möjlighet att tillverka så många ca 60 kWh batteripack inom en nära framtid?
Citera
2022-09-30, 06:53
Medlem
Citat:
Jag har lite svårt att se varför en elbil skulle vara svårare att sätta ihop än en fossilbil, eller speciellt en phev, det är ju färre moment och delar i en ren elbil. Problemet är ju i första hand tillgången till batterier.
Det är väl inte nödvändigtvis svårare per se, men har du arbetat fram produktionslinor, designer, kompetens inom ICE så är det jobbigt att byta. Du behöver ny kompetens(och göra dig av med en del gammal), nya linor, tillgång till material... Kostar tid och pengar, kräver investering, inte kul situation när du har dåligt med pengar och redan är skuldsatt.

Citat:
66 miljoner bilar såldes förra året, finns där ens en rimlig möjlighet att tillverka så många ca 60 kWh batteripack inom en nära framtid?
Well 66*10^6*60 = 3960000000 kWh el 3960 gWh.

2021 producerades ca 706gWh (till evs) enligt:
https://www.visualcapitalist.com/sp/...ity-by-region/

Mer batteri produktion är på g:
https://energycentral.com/c/ec/world-battery-production

Finns det en stor marknad kommer produktionen växa för att tillfredsställa den. Problemet är väl snarare att det tar tid att få igång tillräcklig produktion för att tillfredsställa efterfrågan. Produktionen kommer antagligen lagga efter efterfrågan i åtminstone ett decennium. Det betyder dock inte att inte produktionen växer så det knakar.
Citera
2022-09-30, 11:02
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Saken är att du inte förstår vart tillväxten kommer ifrån, eller vägrar tro på.
Citera
2022-09-30, 11:04
Medlem
BästeHrMongolids avatar
*Chills*

https://twitter.com/Tesla/status/157...aBQW46F9WRKVFg
Citera
2022-09-30, 11:18
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
*Chills*

https://twitter.com/Tesla/status/157...aBQW46F9WRKVFg

Ser ut att få tre fingrar vilket tyder på att de redan nu vet om det framtida yrket som sexrobot

Ultimata uppvisningen är om roboten kan runka av 800 snubbar i konferenssalen på 10 minuter 10 tjurkramar till er som fattar den referensen btw
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback