2024-03-18, 21:17
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testasova
Trots att majoriteten av olyckor idag inte är dödliga idag så kostar de samhället mycket pengar och många olyckor ger skador för livet. Sedan är det ändå drygt 1miljon dödsolyckor globalt årligen, Så finns fortfarande utrymme för att rädda en hel del liv på sikt.

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/road-traffic-injuries

"Road traffic crashes cost most countries 3% of their gross domestic product"

Den övervägande majoriteten av folk skulle föredra att inte köra bil om de hade den möjligheten. Att folk föredrar automat bilar framför manuella talar tydligt för detta. Tänk vad skönt det skulle vara att kunna sova i bilen påväg till jobbet på morgonen.

Samhället har mycket att vinna på om fsd blir en realitet, Som mycket väl kan hända inom en relativt snar framtid. Förstår inte hur du kan tro att lagstiftarna kommer behöva 20år för anpassa lagarna kring detta?

Du slösar bara hudceller på fingertopparna genom att försöka resonera med dessa permabjörnar. Hade de kapacitet att förstå bättre så hade det hänt vid det här laget. Inte ens de mest självklara saker tränger igenom deras religiösa anti-Tesla filter.
Citera
2024-03-18, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Du slösar bara hudceller på fingertopparna genom att försöka resonera med dessa permabjörnar. Hade de kapacitet att förstå bättre så hade det hänt vid det här laget. Inte ens de mest självklara saker tränger igenom deras religiösa anti-Tesla filter.

Ja det verkar onekligen som att en del här har någon slags personlig vendetta mot Tesla. Det skulle vara roligt att se hur de reagerar om både optimus och fsd lyckas.
Citera
2024-03-18, 22:12
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testasova
Ja det verkar onekligen som att en del här har någon slags personlig vendetta mot Tesla. Det skulle vara roligt att se hur de reagerar om både optimus och fsd lyckas.

Känns nästan redan som det är löst och att alla videos och snack om v12.3 blev triggern för rekylen vi hade idag. Jag tror även alla haters börjar fatta då man får höra greppande efter halmstrån så som att säkerhetsbälten räddar faktiskt liv redan och är mycket billigare, istället för att FSD kommer aldrig hända. Vi slipper åtminstone numera dösnacket om att Waymo eller Cruise leder utvecklingen.

Den här videon när v12.3 klarar väldigt hektisk stadstrafik med folk överallt är imponerande. https://x.com/TeslaPodcast/status/1769500530739421414?s=20
Citera
2024-03-18, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid

Tesla är det absolut sämst presterande bolaget på S&P 500 i år. Dvs det sämsta av de 500 största bolagen,

Men visst, det är ”intellektuell kapacitet” hos björnarna som saknas. Lmao
Citera
2024-03-18, 23:20
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
En haltande jämförelse då Internet har ett enormt mervärde jämfört med snigelposten.
Det enda som garanteras med självkörande bilar är att massor med taxi och långtradar chaufförer går ut i arbetslöshet. Inget som staten hurrar över direkt.
Modernisering måste bidra med ett mervärde för att vara intressant, inte bara att det är en häftig grej. Argumentet att FSD kommer få ner olycksstatistiken kan bara garanteras om alla bilar kör med FSD.

Fler bilar som körs av kompetenta förare minskar ju olycksstatistiken? Och hela tanken är att FSD blir den mest kompetenta föraren. Att sedan mänskliga fulla idioter kraschar in i en FSD-bil kan ju knappast FSD klandras för.

Sen visar din jämförelse med taxi och långtradarchaufförer att du inte alls förstått storheten med FSD. En bättre liknelse är snigelpost och e-post. E-post vad både avsevärt billigare (gratis) samt betydligt mer flexibelt och enkelt vilket innebar att det blev extremt mycket mer använt än vad snigelpost någonsin var. Självkörning är liknande, det är avsevärt billigare (dock inte gratis) och mer flexibelt då du kan åka själv utan någon chaufför. Självklart kommer det innebära betydligt fler förändringar än bara att chaufförerna blir arbetslösa.
Citera
2024-03-19, 00:47
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Tesla är det absolut sämst presterande bolaget på S&P 500 i år. Dvs det sämsta av de 500 största bolagen,

Men visst, det är ”intellektuell kapacitet” hos björnarna som saknas. Lmao

Tesla är inte sitt börsvärde och björnar saknar kapacitet att se helheten och vart det lutar. Det här är lika korkat som stå att säga att ingen behöver mer 64 kb ram, jag kodar allt själv på hålkort osv. Eller ingen vill väl ha en smart phone. Ska bara smsa och ringa osv.

Nej, Tesla är så mycket mer än vad generella björnar verkar ha kapacitet att förstå. Kursen är volatil. Vad kursen säger för tillfället kortsiktigt har inget med min investeringsfilosofi att göra, mer än att man försöker köpa vissa dippar och ackumulera mer.

Det är som att se windows 95 första gången efter 3.11 och inte se vart det är på väg och sedan ignorera att köpa aktier i Microsoft eller deras konkurrent Apple som de samarbetade heavily med på den tiden.

FSD är cherry on the top i min bok. Great om det blir av, jag njuter av hela milkshaken ända tills jag behöver casha ut. Det kan vara om 3 år, 5 år eller 15 år. Jag förväntar mig hålla merparten av mina aktier mer än 10-15 år. Det är villan och bilen gratis i utveckling genom att bara ackumulera i min bok. Om det inte händer så har jag levt livet och investerat mina pengar enligt min riskkalkyl i slutändan.

Om kursen är sub 100 dollar inom 3 år? Great! Jag köper mer! Så länge Tesla fortfarande driver utvecklingen och skalar upp inom sina områden så kommer jag fortsätta köpa. Elon bygger inte bolag som är till för att gå med förlust. The machine that builds the machine är ett mantra som ni inte verkar förstå.

Energi sektor
- Batterier
- Power Wall
- Laddstationer
- Solar roof
Bilar
- Modeller
- Mer modeller
- Skala
- Profits
Robot
- Bilar
- Robot
- Robot AI
Vertikal Integration
- Tillverkning
- Mining
- Mer tillverkning
etc etc etc.

Fortsätt ni björnar hetsa och hata så ackumulerar jag mer tesla aktier för varje år som går. Sedan kommer högst troligen vändpunkten som ni ångrade att ni satt och blundade för och allt inte alls skulle bli så här osv.

You do you. No finanicial Advice!
Citera
2024-03-19, 08:00
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Tesla är inte sitt börsvärde och björnar saknar kapacitet att se helheten och vart det lutar. Det här är lika korkat som stå att säga att ingen behöver mer 64 kb ram, jag kodar allt själv på hålkort osv. Eller ingen vill väl ha en smart phone. Ska bara smsa och ringa osv.

Nej, Tesla är så mycket mer än vad generella björnar verkar ha kapacitet att förstå. Kursen är volatil. Vad kursen säger för tillfället kortsiktigt har inget med min investeringsfilosofi att göra, mer än att man försöker köpa vissa dippar och ackumulera mer.

Det är som att se windows 95 första gången efter 3.11 och inte se vart det är på väg och sedan ignorera att köpa aktier i Microsoft eller deras konkurrent Apple som de samarbetade heavily med på den tiden.

FSD är cherry on the top i min bok. Great om det blir av, jag njuter av hela milkshaken ända tills jag behöver casha ut. Det kan vara om 3 år, 5 år eller 15 år. Jag förväntar mig hålla merparten av mina aktier mer än 10-15 år. Det är villan och bilen gratis i utveckling genom att bara ackumulera i min bok. Om det inte händer så har jag levt livet och investerat mina pengar enligt min riskkalkyl i slutändan.

Om kursen är sub 100 dollar inom 3 år? Great! Jag köper mer! Så länge Tesla fortfarande driver utvecklingen och skalar upp inom sina områden så kommer jag fortsätta köpa. Elon bygger inte bolag som är till för att gå med förlust. The machine that builds the machine är ett mantra som ni inte verkar förstå.

Energi sektor
- Batterier
- Power Wall
- Laddstationer
- Solar roof
Bilar
- Modeller
- Mer modeller
- Skala
- Profits
Robot
- Bilar
- Robot
- Robot AI
Vertikal Integration
- Tillverkning
- Mining
- Mer tillverkning
etc etc etc.

Fortsätt ni björnar hetsa och hata så ackumulerar jag mer tesla aktier för varje år som går. Sedan kommer högst troligen vändpunkten som ni ångrade att ni satt och blundade för och allt inte alls skulle bli så här osv.

You do you. No finanicial Advice!

Sen skall man inte glömma att Tesla fullkomligt krossar konkurrensen trots stora krafter i landet vill lägga fälben för dem, medan BYD har Kinas regering bakom sig. Det är rätt talande för hur oerhört kompetent Tesla är.
Citera
2024-03-19, 09:03
Medlem
BästeHrMongolids avatar
När Nvidia satsar på mjukvara för humanoida robotar så kan det nog bli lite svettigt för Tesla.
Nvidia gör android-approachen medan Tesla är ett slutet ekosystem som Apple.
Bägge tillvägagångssätten är högst effektiva men med sina fördelar och nackdelar. Tesla har förvisso kompetensen och resurserna som krävs för storskalig produktion.

https://www.youtube.com/live/Juz0sFK-LlA?si=2e3Mk-pIuTiAVAiA

Hur som helst, humanoida robotar är knappast 50 år bort och det kommer bli flera spännande år framöver med en tävling som vi inte sett sen rymdkapplöpningen mellan Ryssland och USA.
The future is here indeed.

Dessutom är detta bullish för Tesla av samma anledning som när konkurrenter som Ford och GM gör reklam för sina elbilar, vilket får fler att upptäcka Tesla. Detta kommer få hela världen att förstå att autonoma humanoida robotar är en grej, och hypen kommer elda på kursen för samtliga aktier.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-03-19 kl. 09:26.
Citera
2024-03-19, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Fler bilar som körs av kompetenta förare minskar ju olycksstatistiken? Och hela tanken är att FSD blir den mest kompetenta föraren. Att sedan mänskliga fulla idioter kraschar in i en FSD-bil kan ju knappast FSD klandras för.

Sen visar din jämförelse med taxi och långtradarchaufförer att du inte alls förstått storheten med FSD. En bättre liknelse är snigelpost och e-post. E-post vad både avsevärt billigare (gratis) samt betydligt mer flexibelt och enkelt vilket innebar att det blev extremt mycket mer använt än vad snigelpost någonsin var. Självkörning är liknande, det är avsevärt billigare (dock inte gratis) och mer flexibelt då du kan åka själv utan någon chaufför. Självklart kommer det innebära betydligt fler förändringar än bara att chaufförerna blir arbetslösa.
Det är inte alls någon självklarhet att FSD kommer köra bättre än den genomsnittliga föraren på ett bra tag. Däremot FSD bilar som kommunicerar med varandra och tillsammans undviker olyckor, där har man en fördel. Så visst, blir det tillräckligt många FSD bilar så finns det större chans att det blir bra.
EU kommer dock aldrig tillåta FSD i dess nuvarande form utan helt redundanta system.
Men fixar Tesla det samt implementerar kommunikation mellan bilar i närheten där FSD är aktivt så kan det bli riktigt bra.
Senast redigerad av Mackan70 2024-03-19 kl. 12:35.
Citera
2024-03-19, 12:43
Medlem
raskenss avatar
Undrar om Teslas CEO får Ketamin utskrivet på recept efter att ha fått en diagnos eller om han köper av helige Harry i gränden och doserar på eget bevåg. Förr i tiden fick man groovy idéer av stora mängder Hasch och LSD.

https://omni.se/elon-musk-ketamin-hjalper-mig-ur-laga-perioder/a/bg3Qdq
Senast redigerad av raskens 2024-03-19 kl. 12:46.
Citera
2024-03-19, 13:04
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Undrar om Teslas CEO får Ketamin utskrivet på recept efter att ha fått en diagnos eller om han köper av helige Harry i gränden och doserar på eget bevåg. Förr i tiden fick man groovy idéer av stora mängder Hasch och LSD.

https://omni.se/elon-musk-ketamin-hjalper-mig-ur-laga-perioder/a/bg3Qdq

Jag skulle också ha tagit stora mängder ketamin om jag blev ansatt av mainstreammedia och tvungen att argumentera med Woke-mongoloider dag ut och dag in. Fullt förståeligt och mänskligt. Tack för länk!
Citera
2024-03-19, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Toyota sålde 750K flera bilar 2023 än 2022 och det ser ut att fortsätta öka i samma takt.

Prognosen för Tesla har skrivits ner flera gånger, här kan du se att både UBS och Deutche Bank sänkt sin prognos för 24 till 1,96 miljoner bilar. Tesla har slutat växa.
https://www.investors.com/news/is-tesla-stock-a-buy-or-a-sell-right-now-as-elon-musk-teases-cybertruck/

Aktien ska ner till under 80$ under 2024 och till 50$ 2025.

Hur många av dom var EV?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in