Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
den dan Waymo eller nån annan för den delen heller kör över tre barn mitt på dan är projektet stendött i 10år. Ledningen för dom bolagen som testkör system utan förare pustar ut varje dag inget allvarligt hände. Tesla vet om det och staten kan kan lagföra föraren som har allt ansvar fortfarande. Tesla fulspelar och myglar och smiter ifrån ansvar.
En sådan händelse kan absolut påverka stort.
Men jag är ändå lite smått positiv till självkörande bilar. Självklart är det som andra skrivit inget som går att casha in på förrän lagstiftarna tillåter det. Men det kan gå snabbare än man tror.
För får man data från dessa experiment som säger att det är säkrare än mänskliga förare så är politiker vindflöjlar. Och utökar gärna experimenten. Mer data som även försäkringsbolag godkänner så är man i stort sett där.
Och kommer man till den tredje fasen så kan man vara ok med att en självkörande bil kör över tre barn. Om man har ren data på att mänskliga förare kör över tre barn tre gånger så ofta.
Men det förutsätter så klart att tekniken levererar. Och det finns utmanande juridik att utforska men jag tror den är möjlig. Främst för att jag cyniskt inser att det finns miljarder att tjäna för advokater.
Och jag tror inte den behöver landa i att biltillverkarna själva blir ansvarsskyldiga i varje enskilt skademål. Något liknande kommer tillämpas när halvautoma drönare surrar runt lite överallt. Som vanligt blir försäkringsbolagen rikare gissar jag.