2024-03-18, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Flytta till ett land utan internet och fundera lite på det.
Vad menar du?
Inom EU finns det regler för att autonoma system måste ha redundans
Citera
2024-03-18, 17:59
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Vad menar du?

Han kanske menar att när ny teknik kommer så kommer lagstiftning att ändras. jämförelsen haltar extremt mycket eftersom det inte existerade internet före 1992, men det existerar välutvecklad fodonstrafik och mycket hårt reglerad lagstiftning sen 100år tillbaka. den petar man inte på i första taget.
Citera
2024-03-18, 19:01
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Skulle inte vilja ha shorts på mig just nu.
Snart sommar ju.
Citera
2024-03-18, 19:11
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Vad menar du?

Jag menar att länder som inte drar nytta av ny teknik som öppnar nya marknader kommer få minskade skatteintäkter. Inte bara från tekniken i sig men även från faktumet att andra företag väljer att expandera i länder där tekniken skapat en högre standard. Tänk dig ett land som inte accepterat internet-tekniken för att den skulle skada postgången. Få länder har så korkade politiker att de inte förstår när de går miste om pengar.

Redundancy argumentet är dessutom ett icke argument. Teslas hårdvara har redundancy, så visa mig lagtexten där det står att redundancy måste bestå av 2 olika typer av sensorer.
Citera
2024-03-18, 19:18
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Snart sommar ju.

Ja, fast köpläget i Tesla är begränsat till denna våren enligt tekniska indikatorer. Om du är en bättre trader än mig, hur kommer det sig att du inte såg köpkraften från området jag nämnde och att chansen för en bounce därifrån var stor? Kändes som du kom ur dina shorts av ren tur. Passa dig för att köpa nya för tidigt nu bara, detta kan hålla på ett tag.
Citera
2024-03-18, 19:53
Medlem
Citat:
Jag menar att länder som inte drar nytta av ny teknik som öppnar nya marknader kommer få minskade skatteintäkter. Inte bara från tekniken i sig men även från faktumet att andra företag väljer att expandera i länder där tekniken skapat en högre standard. Tänk dig ett land som inte accepterat internet-tekniken för att den skulle skada postgången. Få länder har så korkade politiker att de inte förstår när de går miste om pengar.

Redundancy argumentet är dessutom ett icke argument. Teslas hårdvara har redundancy, så visa mig lagtexten där det står att redundancy måste bestå av 2 olika typer av sensorer.
En haltande jämförelse då Internet har ett enormt mervärde jämfört med snigelposten.
Det enda som garanteras med självkörande bilar är att massor med taxi och långtradar chaufförer går ut i arbetslöshet. Inget som staten hurrar över direkt.
Modernisering måste bidra med ett mervärde för att vara intressant, inte bara att det är en häftig grej. Argumentet att FSD kommer få ner olycksstatistiken kan bara garanteras om alla bilar kör med FSD.
Citera
2024-03-18, 19:56
Medlem
Citat:

Leta lagtexter får du göra själv. Det är väl ganska givet att den redundans man tillför inte ska vara av samma slag.
Citera
2024-03-18, 19:57
Medlem
Citat:

Leta lagtexter får du göra själv. Jag ser det som ganska givet att den redundans man tillför inte ska vara av samma slag.
Citera
2024-03-18, 19:58
Medlem
HotPopcorns avatar
Självkörande bilar tror jag kommer revolutionera världen lika mycket som självtittande TV-apparater eller självsittande soffor. Jag kör hellre bilen än sitter och åker med.

Och är det Robotaxi det handlar om så finns det ju redan taxitjänster idag. Är det billig taxi som kommer vara det stora genombrottet? Att allas bilar ska fara runt och åka jämt av sig själva? Jag ser inte det storslagna faktiskt. Det bästa vore om vi hade mindre biltrafik, inte mer.

Det största användningsområdet för FSD just nu verkar vara att göra filmer för social medier.
Citera
2024-03-18, 20:24
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Känns absurt att diskutera på ett aktie-forum med folk som inte begriper grundläggande kapitalistiska principer.
Citera
2024-03-18, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Självkörande bilar blir en möjlighet den dan lagstiftarna tillåter det och att det inte längre krävs körkort samt att ansvaret för framförandet ligger på föraren utan på biltillverkaren. Lycka till att denna lagändring kommer de närmaste 20 åren.

Citat:
Statistik är intressant och ger en annan perspektiv är när man hoppar över siffrorna. Antalet dödsolyckor i trafiken på 60-talet nådde nästa 2000per år, detta med en trafikintensitet som var hälften av vad den är i dag. Nu för tiden är den nere i runt 300per år. det är flera faktorer som har bidragit. Intressant är att krockkuddar inte bidragit till speciellt mycket sänkning. Vad är priset man får betala för ökad säkerhet? Bilbältet kostar nästa ingenting och har dragit ner mycket. Plötsligt ska vi investera 150000kronr för en komponent som inte drar ner olyksstatistiken ens en bråkdel av vad bilbältet gjorde som kostade kanske 500kronor att installera.

Kollisionsvarnare som sätts i redan i dag i alla bilar tar det mesta av vad FSD skulle tänkas göra. Detta till en bråkdel av kostnaden. Allt handlar om kostnad.

FSD kommer inte dra ner olycksstatistiken mycket dels för att många olyckor sker oberoende av system och att det under minste 50 år framöver kommer att finnas manuell trafik. Lagstiftarna kommer aldrig att förbjuda trafik utan självkörningsteknik, Lika lite som lagstiftaren kommer att förbjuda alkohol som tar ca 2000 liv varje år. Folk vill supa och folk vill köra. Deal with it.

Trots att majoriteten av olyckor idag inte är dödliga idag så kostar de samhället mycket pengar och många olyckor ger skador för livet. Sedan är det ändå drygt 1miljon dödsolyckor globalt årligen, Så finns fortfarande utrymme för att rädda en hel del liv på sikt.

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/road-traffic-injuries

"Road traffic crashes cost most countries 3% of their gross domestic product"

Den övervägande majoriteten av folk skulle föredra att inte köra bil om de hade den möjligheten. Att folk föredrar automat bilar framför manuella talar tydligt för detta. Tänk vad skönt det skulle vara att kunna sova i bilen påväg till jobbet på morgonen.

Samhället har mycket att vinna på om fsd blir en realitet, Som mycket väl kan hända inom en relativt snar framtid. Förstår inte hur du kan tro att lagstiftarna kommer behöva 20år för anpassa lagarna kring detta?
Senast redigerad av testasova 2024-03-18 kl. 21:07.
Citera
2024-03-18, 21:08
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
den dan Waymo eller nån annan för den delen heller kör över tre barn mitt på dan är projektet stendött i 10år. Ledningen för dom bolagen som testkör system utan förare pustar ut varje dag inget allvarligt hände. Tesla vet om det och staten kan kan lagföra föraren som har allt ansvar fortfarande. Tesla fulspelar och myglar och smiter ifrån ansvar.

En sådan händelse kan absolut påverka stort.

Men jag är ändå lite smått positiv till självkörande bilar. Självklart är det som andra skrivit inget som går att casha in på förrän lagstiftarna tillåter det. Men det kan gå snabbare än man tror.

För får man data från dessa experiment som säger att det är säkrare än mänskliga förare så är politiker vindflöjlar. Och utökar gärna experimenten. Mer data som även försäkringsbolag godkänner så är man i stort sett där.

Och kommer man till den tredje fasen så kan man vara ok med att en självkörande bil kör över tre barn. Om man har ren data på att mänskliga förare kör över tre barn tre gånger så ofta.

Men det förutsätter så klart att tekniken levererar. Och det finns utmanande juridik att utforska men jag tror den är möjlig. Främst för att jag cyniskt inser att det finns miljarder att tjäna för advokater.

Och jag tror inte den behöver landa i att biltillverkarna själva blir ansvarsskyldiga i varje enskilt skademål. Något liknande kommer tillämpas när halvautoma drönare surrar runt lite överallt. Som vanligt blir försäkringsbolagen rikare gissar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in