2023-06-15, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Vilken måttstock ska man utgå ifrån tycker du? Teslas AI är ju extremt komplex och väldigt långt utvecklad. Säg en AI produkt som är mer komplex än Teslas och vilka premisser gör den mer ledande än Teslas.

Ifall Elon som är extremt insatt i branschen själv säger att Tesla är ledande inom AI så får man nästan ta han på orden för vem av oss vanliga dödliga som inte arbetar inom branschen och varit delaktig i att utveckla komplex AI har mer rätt än Elon?

Finns det profiler inom andra bolags AI projekt som säger att deras AI är mer komplex eller mer utvecklad än Teslas? Hade Carmack sagt att Teslas AI är bortblåst av meta eller någon ledande profil hos googles AI avdelning så hade det ju varit en sak men mig veterligen har jag inte sett något sådant.

Svårt att diskutera detta utan att hamna helt off topic men jag känner att premissen att bedöma hur komplex FSD är genom att fråga personen vars företags värdering bygger på produkten kan anses vara ganska jävigt. Företag som Alphabet och dylikt arbetar ju mycket med Ai som inte är konsumentinriktat och de tjänar inte något på att haussa de år efter år och säga att de är mest komplext i världen.

Jag säger inte att tesla är dåligt placerade inom Ai men alla mätvärden förutom ”Elon säger så” pekar på att tesla inte är ledande och de lägger inte heller speciellt mycket resurser på Ai jmfrt med big tech.
Citera
2023-06-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Vilken måttstock ska man utgå ifrån tycker du? Teslas AI är ju extremt komplex och väldigt långt utvecklad. Säg en AI produkt som är mer komplex än Teslas och vilka premisser gör den mer ledande än Teslas.

Ifall Elon som är extremt insatt i branschen själv säger att Tesla är ledande inom AI så får man nästan ta han på orden för vem av oss vanliga dödliga som inte arbetar inom branschen och varit delaktig i att utveckla komplex AI har mer rätt än Elon?

Finns det profiler inom andra bolags AI projekt som säger att deras AI är mer komplex eller mer utvecklad än Teslas? Hade Carmack sagt att Teslas AI är bortblåst av meta eller någon ledande profil hos googles AI avdelning så hade det ju varit en sak men mig veterligen har jag inte sett något sådant.
Jag har inte sett något från Tesla som skulle tyda på värdsledande AI, inte från någon annan heller för den delen då AI fortfarande i min mening är input random data -> output statistiskt sannolik data.

Men att ens använda det som argument att Elon säger att dom är ledande inom AI därför måste det vara så är ju bara skrattretande, det är snarare så att om Elon säger något så är det sannolikt att det inte stämmer. Och Elon är en vanlig dödlig.

Ska man utvärdera hur bra någons AI är behöver man oberoende källor, att "profiler" inom det bolaget säger något är noll värt. Det är snarare ett varningstecken för att dom ljuger.
Citera
2023-06-15, 11:29
Medlem
Av ren välvilja så kan jag påminna om hur de gick förra gången Teslas RSI gick över 90 (Ie jätte överköpt) efter Hertz affären.

Det tenderar att kunna bli "ganska" trångt ut ur dörren när personerna som köpt i en uppgång på 60% utan conviction börjar ifrågasätta varför aktien går ner. Säger inte per se att tesla måste ner men de har hänt varenda gång vi sett sån här eufori. puss och kram

Hade själv inte förväntat mig denna hausse över 250$ så ligger snett så ta mitt tips med en nypa salt

mvh
Senast redigerad av job230ge 2023-06-15 kl. 11:38.
Citera
2023-06-15, 21:56
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Av ren välvilja så kan jag påminna om hur de gick förra gången Teslas RSI gick över 90 (Ie jätte överköpt) efter Hertz affären.

Det tenderar att kunna bli "ganska" trångt ut ur dörren när personerna som köpt i en uppgång på 60% utan conviction börjar ifrågasätta varför aktien går ner. Säger inte per se att tesla måste ner men de har hänt varenda gång vi sett sån här eufori. puss och kram

Hade själv inte förväntat mig denna hausse över 250$ så ligger snett så ta mitt tips med en nypa salt

mvh

Eufori? Det är fortfarande lååååångt kvar till att ens nå upp till den övriga marknadens tillbakagång sedan botten. Tesla är snarare oerhört UNDERköpt i jämförelse. TSLA är fortfarande på knäna efter Twitterhistorien, och det är långt kvar innan man kan snacka om överköpt.
Citera
2023-06-16, 11:25
Medlem
Citat:

mvh

Hmmm….Läste just att det är lite grus i maskineriet ang etabl av Kina-fabriken. Funderar på att ställa mig på sidan en stund faktiskt.
Citera
2023-06-16, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Eufori? Det är fortfarande lååååångt kvar till att ens nå upp till den övriga marknadens tillbakagång sedan botten. Tesla är snarare oerhört UNDERköpt i jämförelse. TSLA är fortfarande på knäna efter Twitterhistorien, och det är långt kvar innan man kan snacka om överköpt.
TSLA är upp 107% i år. Vilket index jämför du med egentligen?
Att den är överköpt inser nog de flesta.
Citera
2023-06-22, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten

Tesla står högre nu än vid twitter affären. Det som utvecklats dåligt är framtidsutsikterna, vet inte om du missat det men Tesla har sedan denna punkt börjat rea ut bilarna och erbjuder diverse förmåner om man accepterar leverans. Tesla säljer inte heller alla bilar de tillverkar längre och jag skulle kunna tro att marknaden snart börjar ifrågasätta målet på 20 miljoner bilar till 25% marginal när de inte ens kan nå dessa nivåer nu.

Sett till fwd p/e och framtidsutsikter är tesla dyrare nu än när den stod vid 400$, verkligheten kommer ikapp förr eller senare. Sedan undrar jag över din definition till oerhört underköpt
Citera
2023-06-23, 06:28
Medlem
För tusende gången: Teslas bilar är inte prissatta utifrån marginalkostnad för produktion. Du missförstår fundamental företagsekonomi.
Citera
2023-06-23, 09:04
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Tesla står högre nu än vid twitter affären. Det som utvecklats dåligt är framtidsutsikterna, vet inte om du missat det men Tesla har sedan denna punkt börjat rea ut bilarna och erbjuder diverse förmåner om man accepterar leverans. Tesla säljer inte heller alla bilar de tillverkar längre och jag skulle kunna tro att marknaden snart börjar ifrågasätta målet på 20 miljoner bilar till 25% marginal när de inte ens kan nå dessa nivåer nu.

Sett till fwd p/e och framtidsutsikter är tesla dyrare nu än när den stod vid 400$, verkligheten kommer ikapp förr eller senare. Sedan undrar jag över din definition till oerhört underköpt
Fortsätt gå kort 🤣
Citera
2023-06-23, 16:35
Medlem
alla bilmärken har elbilar
ändå ökar tesla även 2023 på börsen
hur, varför?
Citera
2023-06-23, 21:07
Medlem
raskenss avatar
Semi fortsätter vara en flopp. Samtliga återkallas.

Samtidigt pumpar Scania och Volvo tiotu sentals elektiska lastbilar sen flera år.

https://www.dagensps.se/motor/elbil/rejal-uppforsbacke-for-tesla-semi-lastbilar-aterkallas/
Citera
2023-06-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nils9
alla bilmärken har elbilar
ändå ökar tesla även 2023 på börsen
hur, varför?
Bättre värdeerbjudande än konkurrenterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in