2023-06-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Alla indikationer pekar på att det kommer bli en rejäl dipp för TSLA idag

Den åldrades inte så bra.
Citera
2023-06-13, 19:38
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Den åldrades inte så bra.

Nu är ju inte dagen slut ännu. Folk behöver ta hem sin vinst
Citera
2023-06-13, 19:43
Medlem
libbens avatar
Citat:

Inte direkt. Man köper och håller över lång tid.
Citera
2023-06-13, 20:18
Medlem
Citat:

Mmm….😌
Citera
2023-06-13, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Inte direkt. Man köper och håller över lång tid.

Nja,,,,Det går fint att trejda i Tesla också. Men det är ju mer en invest-aktie kanske.
Citera
2023-06-13, 23:14
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Alphabet skapade GPT infrastrukturen. Det är en uppfinning från 2018 https://www.fastcompany.com/90839649/google-not-openai-has-the-most-to-gain-from-generative-ai

Din kunskap inom området verkar vara ganska limiterad men att påstå att tesla är ledande och att Google halkar efter är bara ignorant

Det blir för off topic. Men jag tror att Google kommer att få stora problem då deras sökmotor snart inte behövs. Huruvida deras ”egna” AI kommer att dominera eller ej låter jag vara osagt. Men när det kommer till AI generellt så sätter jag min peng på Elon som sagt.
Citera
2023-06-13, 23:16
Medlem
Citat:
Det finns massvis med artiklar och människor här inne som sagt att "Teslas största konkurrensfördel är laddnätverket".
2016 kanske det var deras största konkurrensfördel. Välkommen att uppgradera kartan sisådär 7 år. På den tiden var det rent av helt värdelöst att köpa en elbil som inte var Tesla, så det var asbolut ett stort argument för deras bilar. Idag finns det gott om laddare, men ingen kommer nära supercharger-nätverket. För det är som med precis allt annat: det handlar inte bara om att bygga en laddare, det handlar om ett helt ekosystem. På samma sätt räcker det inte med att kunna bygga en kaross och en motor för att göra en modern bil.

Laddare idag, mjukvara imorgon. Konkurrenterna klarar inte av detta - det är inte nära och har aldrig varit nära och ingen som fattar vad den pratar om tror att det någonsin varit nära, därav den här bisarra tråden. Men om du låtsas att vi inte berättat den här utvecklingen för dig är det klart att din karta inte uppdateras i takt med att saker och ting inträffar. Som att Ford plötsligt gör reklam med Teslas logga.
Citera
2023-06-14, 00:24
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Jag baserar det på det läckta mail som kom ut från en Google-anställd för några veckor sedan. Bland en hel del annat.

”Google engineer warns it could lose out to open-source technology in AI race
Commonly available software poses threat to tech company and OpenAI’s ChatGPT, leaked document says”

https://amp.theguardian.com/technology/2023/may/05/google-engineer-open-source-technology-ai-openai-chatgpt

Okej, om du tittar hur många AI-tävlingar Google vinner, hur många viktiga arkitekturer som Google skapat och namngett, hur många viktiga papper de publicerar varje år osv så kommer du inse att de är i den absoluta framkanten vad gäller AI. Självklart är AI en konkurensutsatt affär och det finns fler forskarlag än Googles men att säga att de ligger efter är nog inte riktigt sant.
Senast redigerad av KJosef 2023-06-14 kl. 00:27.
Citera
2023-06-14, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Det blir för off topic. Men jag tror att Google kommer att få stora problem då deras sökmotor snart inte behövs. Huruvida deras ”egna” AI kommer att dominera eller ej låter jag vara osagt. Men när det kommer till AI generellt så sätter jag min peng på Elon som sagt.

Jag är genuint intresserad. Vad får dig att tro att Elon klår Alphabet inom "Ai generellt". För hittills har de varit ganska mycket snack ifrån Tesla där förarlös FSD lovats varenda år sedan 2016.

Känns som du baserar hela din vy inom Ai ifrån en enda missvisande artikel som beskriver hur Open sourceing av Ai kan leda till att enskilda aktörer gör häftiga grejer. Och dessa Open sourcade infrastrukturer är Alphabet skapare av många
Citera
2023-06-15, 07:00
Medlem
Citat:
Jag är genuint intresserad. Vad får dig att tro att Elon klår Alphabet inom "Ai generellt". För hittills har de varit ganska mycket snack ifrån Tesla där förarlös FSD lovats varenda år sedan 2016.

Känns som du baserar hela din vy inom Ai ifrån en enda missvisande artikel som beskriver hur Open sourceing av Ai kan leda till att enskilda aktörer gör häftiga grejer. Och dessa Open sourcade infrastrukturer är Alphabet skapare av många

Hur ser du på att Bard, ChatGPT och Metas AI (vette fan vad det heter eller om dom ens erbjuder nån tjänst som de andra gör.)

Alltså, de kallas AI, de är produktiva men de är långt ifrån perfekta eller färdiga på något sätt.

Hur ser du på det och jämför med FSD beta?

Förutom att en är i datavärlden och den andra i den verkliga världen.

Man hör ju alltid hur FSD är lite och ingenting för att den inte är färdig, detsamma kan ju sägas om alla andra AI-tjänsterna som finns men det gör det inte.
Citera
2023-06-15, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Hur ser du på att Bard, ChatGPT och Metas AI (vette fan vad det heter eller om dom ens erbjuder nån tjänst som de andra gör.)

Alltså, de kallas AI, de är produktiva men de är långt ifrån perfekta eller färdiga på något sätt.

Hur ser du på det och jämför med FSD beta?

Förutom att en är i datavärlden och den andra i den verkliga världen.

Man hör ju alltid hur FSD är lite och ingenting för att den inte är färdig, detsamma kan ju sägas om alla andra AI-tjänsterna som finns men det gör det inte.

Förstår inte exakt frågan men Google/Alphabet har väl sisådär 6000 aktiva Ai Patent och bolag som DeepMind, Waymo, PaLm mm mm som gör fungerande produkter. Samtidigt har de börjat rampa R&D för Ai och la förra året 40 miljarder dollar endast på R&D. För jämförelse så la tesla 3 miljarder (inte ens 1/10 av Alphabet). Oavsett om tesla skulle lägga hela sin vinst varenda år på R&D har Alphabet muskler att slakta dem inom alla dessa områden.

De enda argumentet jag hör är ”men tesla ör 350 gånger mer effektiva och varenda person som jobbar på tesla är som 100 personer på Alphabet” vilket imo är efterblivet.

Onekligen så arbetar Tesla med Ai men premissen att de är ledande inom Ai är helt missvisande och det finns ingenting som varken pekar på detta eller indikerar att se kommer leda inom området
Senast redigerad av job230ge 2023-06-15 kl. 09:32.
Citera
2023-06-15, 10:53
Medlem
libbens avatar
Citat:
Förstår inte exakt frågan men Google/Alphabet har väl sisådär 6000 aktiva Ai Patent och bolag som DeepMind, Waymo, PaLm mm mm som gör fungerande produkter. Samtidigt har de börjat rampa R&D för Ai och la förra året 40 miljarder dollar endast på R&D. För jämförelse så la tesla 3 miljarder (inte ens 1/10 av Alphabet). Oavsett om tesla skulle lägga hela sin vinst varenda år på R&D har Alphabet muskler att slakta dem inom alla dessa områden.

De enda argumentet jag hör är ”men tesla ör 350 gånger mer effektiva och varenda person som jobbar på tesla är som 100 personer på Alphabet” vilket imo är efterblivet.

Onekligen så arbetar Tesla med Ai men premissen att de är ledande inom Ai är helt missvisande och det finns ingenting som varken pekar på detta eller indikerar att se kommer leda inom området

Vilken måttstock ska man utgå ifrån tycker du? Teslas AI är ju extremt komplex och väldigt långt utvecklad. Säg en AI produkt som är mer komplex än Teslas och vilka premisser gör den mer ledande än Teslas.

Ifall Elon som är extremt insatt i branschen själv säger att Tesla är ledande inom AI så får man nästan ta han på orden för vem av oss vanliga dödliga som inte arbetar inom branschen och varit delaktig i att utveckla komplex AI har mer rätt än Elon?

Finns det profiler inom andra bolags AI projekt som säger att deras AI är mer komplex eller mer utvecklad än Teslas? Hade Carmack sagt att Teslas AI är bortblåst av meta eller någon ledande profil hos googles AI avdelning så hade det ju varit en sak men mig veterligen har jag inte sett något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in