2023-10-18, 23:19
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Blev en miss på typ allt förutom energy storage. En sak som överraskade rejält är att Tesla Energy marginaler nu är uppe i 24.4%. Jag tjatar mycket om detta men det är verkligen en sleeping giant!
24.4% med en fabrik som fortfarande rampar upp och en till fabrik på g i Kina. Undra vad den fabriken uppnår i marginaler

Cybertruck delivery event 30 november är spännande också.

24,4% är mycket på en så småskalig produktion. Tror inte det var rena fantasier med över 40% vinstmarginal så småningom. Får se om analytiker börjar fatta vilka intäkter som väntar när Tesla får upp fler fabriker.
Citera
2023-10-18, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Det som är smått oroande (och som ni björnar väl jublar över) är att Tesla verkar sakta ner ramp i Texas/Berlin för Model Y. Gissningsvis är de extremt noga med kostnaderna och häller inte maximalt med bensin över fabrikerna pga macroläget. Och samtidigt som konkurrenter kaosar totalt. Men ändå, tråkigt.

Produktionen i Texas har tom avtagit istället för att rampa. Detta måste dock förändras med tanke på att consensus är en ganska rejäl ökning i leveranser för 2024.

Marginalerna detta kvartal var inge vidare, under branschstandard för gamla tråkiga legacy tillverkare i OP-margin och GM nu.

Blir spännande att höra på conf call hur de tänker med pricing. Flera cuts för att stimulera demand kan imo bli katastrofalt för nästa år, men ”never bet against elon osv osv”. För ren transparans hoppas jag på en helt absurd pump på conf call med Ai CT Dojo FSD osv så jag kan korta imorgon. Tycker siffrorna var bedrövliga om jag ska va ärlig, de gjorde mer vinst när de levererade 200k bilar per kvartal för 2 år sedan
Citera
2023-10-18, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Skratta medan du kan och håll hårt i dina short positioner medan vi jobbar oss upp mot $300 igen.

Nu kör vi! Hyper growth. Sakta men säkert mot 300$
Citera
2023-10-19, 11:16
Medlem
Citat:
Det som är smått oroande (och som ni björnar väl jublar över) är att Tesla verkar sakta ner ramp i Texas/Berlin för Model Y. Gissningsvis är de extremt noga med kostnaderna och häller inte maximalt med bensin över fabrikerna pga macroläget. Och samtidigt som konkurrenter kaosar totalt. Men ändå, tråkigt.
Är väl ingen överraskning? Har man problem att sälja sina bilar och sänker priserna regelbundet för att höja efterfrågan är det knappast läge att öka produktionen.

Dessvärre är det inte något som hjälper Tesla aktiens värdering att ”konkurrenterna kaosar totalt”, även om jag inte riktigt förstår hur du menar att dom ”kaosar totalt”?
Citera
2023-10-19, 11:32
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Är väl ingen överraskning? Har man problem att sälja sina bilar och sänker priserna regelbundet för att höja efterfrågan är det knappast läge att öka produktionen.

Dessvärre är det inte något som hjälper Tesla aktiens värdering att ”konkurrenterna kaosar totalt”, även om jag inte riktigt förstår hur du menar att dom ”kaosar totalt”?

Kolla på situationen med UAW i USA. Dessa gamla drakbolag har dessutom helt extrema skulder jfr Tesla. Ford har fått stänga ner produktion, GM har skjutit EV planer på framtiden. Detta är, i jämförelse med att Tesla minskar expansionstakten något, att kaosa totalt.

Och inte bara i USA, även VW har fått bromsa ner produktionen.

M.a.o är läget kortsiktigt värre än befarat, men långsiktigt har ju snarare Tesla styrkt sin position jämfört med branschen. Dock håller jag med många Tesla-kritiker att det finns andra sätt för Tesla att mörda sin konkurrens än att bara sänka priserna hela tiden. Det är ett väldigt kostsamt sätt när det fortfarande finns alldeles för många oinsatta konsumenter som går och köper sämre bilar hos "mer välkända" tillverkar.
Citera
2023-10-19, 14:30
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Hur risigt än Tesla skulle ligga till så önskar konkurrenterna att de hade Teslas problem. Bilförsäljningen är ner och Tesla växer. Att hålla uppe produktionen är mycket viktigare så länge de kan sälja varje bil med vinst. Då kan de fånga upp marknaden snabbt när FED sänker räntan och folk har råd att ta billån igen, vilket ökar Teslas försprång ännu mer. Det tar tid att rampa upp produktion om man som konkurrenterna valt att avveckla, det kommer stå dem dyrt även om de till skilnad från Tesla inte har något val i nuläget. Kommer 2024 bli året då vi ser en rad tillverkare gå i konkurs? Får vi ytterligare en bailout? Intressanta tider.
Citera
2023-10-19, 14:47
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Kolla på situationen med UAW i USA. Dessa gamla drakbolag har dessutom helt extrema skulder jfr Tesla. Ford har fått stänga ner produktion, GM har skjutit EV planer på framtiden. Detta är, i jämförelse med att Tesla minskar expansionstakten något, att kaosa totalt.

M.a.o är läget kortsiktigt värre än befarat, men långsiktigt har ju snarare Tesla styrkt sin position jämfört med branschen. Dock håller jag med många Tesla-kritiker att det finns andra sätt för Tesla att mörda sin konkurrens än att bara sänka priserna hela tiden. Det är ett väldigt kostsamt sätt när det fortfarande finns alldeles för många oinsatta konsumenter som går och köper sämre bilar hos "mer välkända" tillverkar.

Det finns faktiskt alldeles för många muppar som satt sig på tvären för att de har vanföreställningen att allt miljö/klimat-vänligt som finns måste vara dåligt.
Citera
2023-10-19, 15:00
Medlem
wwrs avatar
Musk: "We dug our own grave with Cybertruck."

https://twitter.com/InsideEVs/status/1714766374722023514?t=6ZGtOCkdqAkQ-TEDM-s4bg&s=19

Citat:
Tesla (TSLA) releases Q3 2023 results: missed on both revenue and earnings
https://electrek.co/2023/10/18/tesla-tsla-releases-q3-2023-results-missed-on-both-revenue-and-earnings/

Och månraketen bara försenas månad efter månad. Självkörningen var ett skämt.

Musk kan packa ihop nu.
Citera
2023-10-19, 15:41
Medlem
Citat:
Hur risigt än Tesla skulle ligga till så önskar konkurrenterna att de hade Teslas problem. Bilförsäljningen är ner och Tesla växer. Att hålla uppe produktionen är mycket viktigare så länge de kan sälja varje bil med vinst. Då kan de fånga upp marknaden snabbt när FED sänker räntan och folk har råd att ta billån igen, vilket ökar Teslas försprång ännu mer. Det tar tid att rampa upp produktion om man som konkurrenterna valt att avveckla, det kommer stå dem dyrt även om de till skilnad från Tesla inte har något val i nuläget. Kommer 2024 bli året då vi ser en rad tillverkare gå i konkurs? Får vi ytterligare en bailout? Intressanta tider.

Du tror på riktigt att Ford/GM/VW/Toyota osv hade VALT att halvera marginalerna för att öka leveranserna med 25%? Snittproducenten sålde ju mer bilar i år än förra året och samtidigt höjde priserna.

Du är helt galet delusional sorry. De är uppenbart att Tesla har andra problem än ”makro” då ingen annan har problemen tesla har fast de har samma räntesituation. Om något så har ju dessa tillverkare stora skulder så de borde straffas mer men de klarar sig ändå bättre än tesla.,.
Citera
2023-10-19, 15:45
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Du tror på riktigt att Ford/GM/VW/Toyota osv hade VALT att halvera marginalerna för att öka leveranserna med 25%? Snittproducenten sålde ju mer bilar i år än förra året och samtidigt höjde priserna.

Du är helt galet delusional sorry. De är uppenbart att Tesla har andra problem än ”makro” då ingen annan har problemen tesla har fast de har samma räntesituation. Om något så har ju dessa tillverkare stora skulder så de borde straffas mer men de klarar sig ändå bättre än tesla.,.

Om du förstod hur lite jag bryr mig om vad som rör sig i ditt huvud kanske du skulle kunna hejda dig från att skriva? Självklart får du det och det är lite roande, men samtidigt känner jag att jag blir dum i huvudet om jag råkar läsa det.
Citera
2023-10-19, 16:49
Medlem
Citat:

Citat:
Era resonemang hade varit rimliga om Tesla värderades som sina konkurrenter, men det gör dom inte.

Medans andra ligger på PE tal kring 4-10 så är Tesla på 62.

Det som borde varit uppenbart vid de här laget är att det inte är en fördel att sälja många bilar om man gör det på bekostnad av vinstmarginalen. Det är trots allt vinsten som spelar roll i slutändan för aktieägare, inte antal sålda bilar.

BMW gör större vinst än Tesla och har högre vinstmarginal, gav 8,6% utdelning i år och går köpa för ett PE tal på 5,65. Är väl tämligen självklart att fallhöjden på Teslas aktie är groteskt mycket större än tex BMWs aktie?
Citera
2023-10-19, 16:58
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Era resonemang hade varit rimliga om Tesla värderades som sina konkurrenter, men det gör dom inte.

Medans andra ligger på PE tal kring 4-10 så är Tesla på 62.

Det som borde varit uppenbart vid de här laget är att det inte är en fördel att sälja många bilar om man gör det på bekostnad av vinstmarginalen. Det är trots allt vinsten som spelar roll i slutändan för aktieägare, inte antal sålda bilar.

BMW gör större vinst än Tesla och har högre vinstmarginal, gav 8,6% utdelning i år och går köpa för ett PE tal på 5,65. Är väl tämligen självklart att fallhöjden på Teslas aktie är groteskt mycket större än tex BMWs aktie?

Jag pratade bara om biltillverkningen. Att gå igenom allt som utgör Teslas värde hade varit tidskrävande och onödigt för argumentationens skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in