2013-02-10, 16:49
Igår skapades det en anropstråd på Flashback, som handlar om en försvunnen/efterlyst person. Fallet var omskrivet i medierna. Frivilligorganisationen Missing People arrangerade sökningar igår.
Tråden hette Spåra ett Skype konto?
Den hänger samman med denna tråd (maskning) Er*k S*ndberg försvunnen i Göteborg.
När TS vid 13-tiden lade ut den försvunnes skype-konto-namn tog det inte lång tid innan några flashbackare identifierade ett ip-nummer samt lokaliserade detta geografiskt till en plats dit polisen kunde ta sig. Flashbackarnas insats var centrala i sökarbetet.
I den andra ES-tråden länkades det till inlägg i Skype-ES-sök-råden, länkningar som nu inte fungerar (ex)
Några problem
Om tråden bör slås samman med annan tråd, tycker jag alltså att den bör slås ihop med den redan befintliga tråden Er*k S*ndberg försvunnen i Göteborg (i forumet Uppklarade försvinnanden). Dels för att den verkligen tillför den tråden både generella aspekter i hur sökandet och finnandet gick till men också för att det ges mer specifika pusselbitar om den eventuella polis-insatsen, om frivilligas bidrag mm.
Frågan bör givetvis ställas, på vilket sätt kan den aktuella Skype-sökartråden tillföra information till den befintliga långa IT-säkerhetstråden, startad år 2000? Min åsikt är att den inte tillför mycket nytt till den långa IT-tråden, inte alls i samma grad som vad den kan tillföra Flashback om den antingen hade kvarstått eller slagits ihop med Er*k S*ndberg försvunnen i Göteborg-tråden. I den långa IT-tråden finns det redan färska inlägg (nov 2012) om hur man kan spåra Skypekontons ip-nummer. Alltså blev gårdagens inlägg bara en upprepning, där man använde exakt samma skype-ip-nummer-söktjänst som i nov 2012.
Jag förstår att IT-säkerhetsforumet tillämpar viss topic-stringens och därmed rök kanske 60 procent av Skype-sök-tråden om försvunne ES. Och den saken kanske också talar för att Skype-sök-ES-tråden bör flyttas, i princip i sin helhet, till ett annat underforum, kanske i form av ihopslagning med befintlig ES försvunnen i Gbg-tråd.
Med all respekt för moderering i IT-sektioner, där man tillämpar viss praxis, vill jag lyfta fram helheten som har delats sönder samt drunknat.
Helheten var värdefull i den gamla Skype-sök-ES-tråden. Den berättar så många viktiga saker. Historien om hur man via skype-sökningen fann den försvunna personen, tyvärr också historien om att det var försent, kanske en historia om polisens organisation och prioriteringar, historien om frivilliginsatser och kunskaper på Flashback, historien om att ledsenhet och sorg, när vi nås av beskedet m flera viktiga historier. Om humanism, kunnande, engagemang, samhällsfrågor mm.
Hoppas detta kan lösas så att dom viktiga historierna framträder. Tror att dom har något viktigt att berätta inte bara för oss som är aktiva på Flashback utan också för omvärlden.
Ex 15 borttagna inlägg (som ej bryter mot annat än OT i IT-säkerhetsforumet och därför bör kunna återpubliceras), citeras i syfte att bidra till ökad förståelse där jag förespråkar att man A) tillvaratar inläggen samt B) att hela tråden förs samman med befintlig ES-tråd i Upphittade personer alt kvarstår i ursprunglig egen tråd:
Igår, 13:50, knasen1:
Igår, 14:23, knasen1:
Igår, 14:28, JapanKina:
Igår, 14:33, knasen1:
Igår, 15:45, knasen1:
Igår, 15:47, Lodjuren:
Igår, 15:58, nedboy:
Igår, 16:47, knasen1:
Igår, 17:00, Micrealist:
Igår, 17:04, Peoparteno:
Igår, 17:34, Skumjaevel:
Igår, 17:59, finack:
Igår 19:12, drole:
Igår 20:06, TheGamer:
Igår 20:07, JapanKina:
Tråden hette Spåra ett Skype konto?
Citat:
Ursprungligen postat av knasen1
Hej
Vill ha hjälp med att spåra ett Skype konto.
Erik som är försvunnen i GBG är uppkopplad då och då på Skype och han mår inte vidare bra därför måste vi hitta han så fort det går. Polisen kan inte hjälpa till för ens på måndag.
Snälla kan någon hjälpa till?
Har hans namn på Skype kan skicka det via meddelande om någon kan
Vill ha hjälp med att spåra ett Skype konto.
Erik som är försvunnen i GBG är uppkopplad då och då på Skype och han mår inte vidare bra därför måste vi hitta han så fort det går. Polisen kan inte hjälpa till för ens på måndag.
Snälla kan någon hjälpa till?
Har hans namn på Skype kan skicka det via meddelande om någon kan
Den hänger samman med denna tråd (maskning) Er*k S*ndberg försvunnen i Göteborg.
När TS vid 13-tiden lade ut den försvunnes skype-konto-namn tog det inte lång tid innan några flashbackare identifierade ett ip-nummer samt lokaliserade detta geografiskt till en plats dit polisen kunde ta sig. Flashbackarnas insats var centrala i sökarbetet.
I den andra ES-tråden länkades det till inlägg i Skype-ES-sök-råden, länkningar som nu inte fungerar (ex)
Några problem
- Av 72 trådinlägg kvarstår nu bara 25 (65% är borttagna).
- Vissa trådlänkar från Er*k försvinnen-tråden, funkar inte längre = sämre förståelse
- Hela tråden Spåra ett Skype konto? har tappat sitt helhetsgrepp, som handlade om inte bara den renodlade skype-ip-nummer-spårningen utan också om sökandet efter personen, hittandet, polisprioriteringar, humanism, reaktioner mm
- Tråden, som har ett intresse även utanför Flashback, är nu svår att hitta, trådlänken funkar inte. Frågan om t ex polisens organisation i IT-frågor likväl som att flashbackare bidrog aktivt till ett gräv- och sök-jobb, är nu svårare att hitta (och därmed svårare att diskutera, ur en bredare samhällsvinkel)
- Forumet Uppklarade försvinnanden (där den kortare Erik-tråden ligger, 29 inlägg) kan tjäna på att få in en 72 inlägg lång Skype-spårar-tråd, ihopslagen. Då kan värdefull information samlas om hur sökande/finnande kan underlättas.
Om tråden bör slås samman med annan tråd, tycker jag alltså att den bör slås ihop med den redan befintliga tråden Er*k S*ndberg försvunnen i Göteborg (i forumet Uppklarade försvinnanden). Dels för att den verkligen tillför den tråden både generella aspekter i hur sökandet och finnandet gick till men också för att det ges mer specifika pusselbitar om den eventuella polis-insatsen, om frivilligas bidrag mm.
Frågan bör givetvis ställas, på vilket sätt kan den aktuella Skype-sökartråden tillföra information till den befintliga långa IT-säkerhetstråden, startad år 2000? Min åsikt är att den inte tillför mycket nytt till den långa IT-tråden, inte alls i samma grad som vad den kan tillföra Flashback om den antingen hade kvarstått eller slagits ihop med Er*k S*ndberg försvunnen i Göteborg-tråden. I den långa IT-tråden finns det redan färska inlägg (nov 2012) om hur man kan spåra Skypekontons ip-nummer. Alltså blev gårdagens inlägg bara en upprepning, där man använde exakt samma skype-ip-nummer-söktjänst som i nov 2012.
Jag förstår att IT-säkerhetsforumet tillämpar viss topic-stringens och därmed rök kanske 60 procent av Skype-sök-tråden om försvunne ES. Och den saken kanske också talar för att Skype-sök-ES-tråden bör flyttas, i princip i sin helhet, till ett annat underforum, kanske i form av ihopslagning med befintlig ES försvunnen i Gbg-tråd.
Med all respekt för moderering i IT-sektioner, där man tillämpar viss praxis, vill jag lyfta fram helheten som har delats sönder samt drunknat.
Helheten var värdefull i den gamla Skype-sök-ES-tråden. Den berättar så många viktiga saker. Historien om hur man via skype-sökningen fann den försvunna personen, tyvärr också historien om att det var försent, kanske en historia om polisens organisation och prioriteringar, historien om frivilliginsatser och kunskaper på Flashback, historien om att ledsenhet och sorg, när vi nås av beskedet m flera viktiga historier. Om humanism, kunnande, engagemang, samhällsfrågor mm.
Hoppas detta kan lösas så att dom viktiga historierna framträder. Tror att dom har något viktigt att berätta inte bara för oss som är aktiva på Flashback utan också för omvärlden.
Ex 15 borttagna inlägg (som ej bryter mot annat än OT i IT-säkerhetsforumet och därför bör kunna återpubliceras), citeras i syfte att bidra till ökad förståelse där jag förespråkar att man A) tillvaratar inläggen samt B) att hela tråden förs samman med befintlig ES-tråd i Upphittade personer alt kvarstår i ursprunglig egen tråd:
Igår, 13:50, knasen1:
Citat:
Tack så jätte mycket
Polis och vi är på G dit.
Kan man kolla tidpunkt när han använde det?
Och hur säkert är det att det är den ip adressen?
Polis och vi är på G dit.
Kan man kolla tidpunkt när han använde det?
Och hur säkert är det att det är den ip adressen?
Igår, 14:23, knasen1:
Citat:
Tack så mycket
Han är hittad på hotellet
Återkommer med vidare information
Tack
Tack
Igår, 14:28, JapanKina:
Citat:
Kul att det löste sig! Hoppas att han är i gott skick!
Ursprungligen postat av JapanKina
Citat:
Tack så mycket
Tack
Tack
Kul att det löste sig! Hoppas att han är i gott skick!
Igår, 14:33, knasen1:
Citat:
Tack du är guld värd
Återkommer om skick på han får tyvärr inte reda på någonting nu
Återkommer om skick på han får tyvärr inte reda på någonting nu
Igår, 15:45, knasen1:
Citat:
Tyvärr kom vi försent
Igår, 15:47, Lodjuren:
Citat:
Nej. Så oerhört tråkigt
Ursprungligen postat av Lodjuren
Citat:
Tyvärr kom vi försent
Nej. Så oerhört tråkigt
Igår, 15:58, nedboy:
Citat:
Det var en jävla massa poliser utanför hotellet ni talar om... var det om honom? Vad har hänt? Lever han?
Ursprungligen postat av nedboy
Det var en jävla massa poliser utanför hotellet ni talar om... var det om honom? Vad har hänt? Lever han?
Igår, 16:47, knasen1:
Citat:
Känns bara så tråkigt att veta att han var vid livet vid 9 tiden i morse:/
Då kommer ju tanken om att man kunde kollat det tidigar
Då kommer ju tanken om att man kunde kollat det tidigar
Igår, 17:00, Micrealist:
Citat:
I
Fyfan vilken jävla skandal! Fyfan lider med dig.
Svenska polisen i sitt jävla esse. Inkompetenta svin!
Fyfan vilken jävla skandal! Fyfan lider med dig.
Svenska polisen i sitt jävla esse. Inkompetenta svin!
Igår, 17:04, Peoparteno:
Citat:
Ursprungligen postat av Peoparteno
Är inte detta samma grej?
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....forsvunnen-man
Står inget om någon död, uppdaterad senast för 5 minuter sen.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....forsvunnen-man
Står inget om någon död, uppdaterad senast för 5 minuter sen.
Igår, 17:34, Skumjaevel:
Citat:
Ursprungligen postat av Skumjaevel
Jag blir mörkrädd när en användare på Flashback hjälper dig på fem minuter medans polisen skjuter upp det i tre dagar av okänd anledning.
Samma här.....
Men är det polisens uppgift att söka rätt på folk såhär egentligen?
(Svarar på min egen fråga, vem ska annars söka efter folk som försvinner i deprimerat tillstånd? Knappast brandkår/ambulans?)
Och om det då är polisen som ska söka rätt på folk och dom vet om att han varit inloggad på skype till och från, så är det ju förjävla dåligt att dom inte gjorde det användare här gjorde på 5min typ....
Samma här.....
Men är det polisens uppgift att söka rätt på folk såhär egentligen?
(Svarar på min egen fråga, vem ska annars söka efter folk som försvinner i deprimerat tillstånd? Knappast brandkår/ambulans?)
Och om det då är polisen som ska söka rätt på folk och dom vet om att han varit inloggad på skype till och från, så är det ju förjävla dåligt att dom inte gjorde det användare här gjorde på 5min typ....
Igår, 17:59, finack:
Citat:
Det känns som att polisens itkunskaper behöver fräschas upp.
Ursprungligen postat av finack
Citat:
Jag kan bara hålla med, jag förstår verkligen inte hur det kan vara så. Vet någon varför de inte kan göra det snabbare?
Ursprungligen postat av Skumjaevel
Jag blir mörkrädd när en användare på Flashback hjälper dig på fem minuter medans polisen skjuter upp det i tre dagar av okänd anledning.
Det känns som att polisens itkunskaper behöver fräschas upp.
Igår 19:12, drole:
Citat:
Dock har väldigt många vara kritiska mot det, "polisiära uppgifter ska utföras av polis".
Det handlar nog om det TheGamer säger, resuser. Det behövs fler folk alternativ att priotera annorlunda.
Ursprungligen postat av drole
Citat:
Man har faktiskt haft planer på att göra detta, om man inte faktiskt gjort det i vissa fall. Hyrt in konsulter som medverkar vid husrannssökan för att snabbt kunna komma in på datorer och förhindra att data går förlorad osv.
Ursprungligen postat av Quarrel
Naturligtvis menar jag att polisen ska ha egen personal för normala jobbet. Men om en akutsituation uppstår en lördagmorgon, då finns det folk som kan hjäpa till. Och, som sagt, utan förpliktelser. Är du upptagen, eller berusad, eller bara inte har lust, så slipper du. Polisen kan t.o.m. starta en tråd på Flashback. Det sitter massor med duktigt folk dygnet runt vid sina datorer.
Dock har väldigt många vara kritiska mot det, "polisiära uppgifter ska utföras av polis".
Det handlar nog om det TheGamer säger, resuser. Det behövs fler folk alternativ att priotera annorlunda.
Igår 20:06, TheGamer:
Citat:
Nu är detta "fall" ett undantag eftersom det hade kunnat rädda personen men det blir väldigt svårt att bedöma om personen endast försöker komma åt någon för att skada eller som i detta fall, rädda liv.
.....
Ursprungligen postat av TheGamer
Citat:
Visst men vill verkligen man att "normala människor" ska komma åt sån information? Att göra polisarbete?
Ursprungligen postat av Quarrel
Naturligtvis menar jag att polisen ska ha egen personal för normala jobbet. Men om en akutsituation uppstår en lördagmorgon, då finns det folk som kan hjäpa till. Och, som sagt, utan förpliktelser. Är du upptagen, eller berusad, eller bara inte har lust, så slipper du. Polisen kan t.o.m. starta en tråd på Flashback. Det sitter massor med duktigt folk dygnet runt vid sina datorer.
Nu är detta "fall" ett undantag eftersom det hade kunnat rädda personen men det blir väldigt svårt att bedöma om personen endast försöker komma åt någon för att skada eller som i detta fall, rädda liv.
.....
Igår 20:07, JapanKina:
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Tråkigt att han inte var vid liv när du fick informationen. Du borde givetvis inte klandra dig för att du inte kom på idéen tidigare. Du gjorde vad du kunde.
Jag hoppas att folk framöver inser att Flashback inte bara består av idioter utan människor som absolut vill väl.
Hamnar ni någonsin i likande problem som TS så ska ni givetvis inte tveka på att söka hjälp i forumet om ni inte får hjälp av polisen. Det finns många kompetenta personer här som gissningsvis står till ert förfogande.
Jag hoppas att folk framöver inser att Flashback inte bara består av idioter utan människor som absolut vill väl.
Hamnar ni någonsin i likande problem som TS så ska ni givetvis inte tveka på att söka hjälp i forumet om ni inte får hjälp av polisen. Det finns många kompetenta personer här som gissningsvis står till ert förfogande.
Det är en ganska unik tråd, som berättar viktiga saker, på flera plan.