Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-02-10, 16:49
Medlem
Lodjurens avatar
Igår skapades det en anropstråd på Flashback, som handlar om en försvunnen/efterlyst person. Fallet var omskrivet i medierna. Frivilligorganisationen Missing People arrangerade sökningar igår.

Tråden hette Spåra ett Skype konto?
Citat:
Ursprungligen postat av knasen1
Hej
Vill ha hjälp med att spåra ett Skype konto.
Erik som är försvunnen i GBG är uppkopplad då och då på Skype och han mår inte vidare bra därför måste vi hitta han så fort det går. Polisen kan inte hjälpa till för ens på måndag.
Snälla kan någon hjälpa till?
Har hans namn på Skype kan skicka det via meddelande om någon kan

Den hänger samman med denna tråd (maskning) Er*k S*ndberg försvunnen i Göteborg.

När TS vid 13-tiden lade ut den försvunnes skype-konto-namn tog det inte lång tid innan några flashbackare identifierade ett ip-nummer samt lokaliserade detta geografiskt till en plats dit polisen kunde ta sig. Flashbackarnas insats var centrala i sökarbetet.

I den andra ES-tråden länkades det till inlägg i Skype-ES-sök-råden, länkningar som nu inte fungerar (ex)

Några problem
  • Av 72 trådinlägg kvarstår nu bara 25 (65% är borttagna).
  • Vissa trådlänkar från Er*k försvinnen-tråden, funkar inte längre = sämre förståelse
  • Hela tråden Spåra ett Skype konto? har tappat sitt helhetsgrepp, som handlade om inte bara den renodlade skype-ip-nummer-spårningen utan också om sökandet efter personen, hittandet, polisprioriteringar, humanism, reaktioner mm
  • Tråden, som har ett intresse även utanför Flashback, är nu svår att hitta, trådlänken funkar inte. Frågan om t ex polisens organisation i IT-frågor likväl som att flashbackare bidrog aktivt till ett gräv- och sök-jobb, är nu svårare att hitta (och därmed svårare att diskutera, ur en bredare samhällsvinkel)
  • Forumet Uppklarade försvinnanden (där den kortare Erik-tråden ligger, 29 inlägg) kan tjäna på att få in en 72 inlägg lång Skype-spårar-tråd, ihopslagen. Då kan värdefull information samlas om hur sökande/finnande kan underlättas.

Om tråden bör slås samman med annan tråd, tycker jag alltså att den bör slås ihop med den redan befintliga tråden Er*k S*ndberg försvunnen i Göteborg (i forumet Uppklarade försvinnanden). Dels för att den verkligen tillför den tråden både generella aspekter i hur sökandet och finnandet gick till men också för att det ges mer specifika pusselbitar om den eventuella polis-insatsen, om frivilligas bidrag mm.

Frågan bör givetvis ställas, på vilket sätt kan den aktuella Skype-sökartråden tillföra information till den befintliga långa IT-säkerhetstråden, startad år 2000? Min åsikt är att den inte tillför mycket nytt till den långa IT-tråden, inte alls i samma grad som vad den kan tillföra Flashback om den antingen hade kvarstått eller slagits ihop med Er*k S*ndberg försvunnen i Göteborg-tråden. I den långa IT-tråden finns det redan färska inlägg (nov 2012) om hur man kan spåra Skypekontons ip-nummer. Alltså blev gårdagens inlägg bara en upprepning, där man använde exakt samma skype-ip-nummer-söktjänst som i nov 2012.

Jag förstår att IT-säkerhetsforumet tillämpar viss topic-stringens och därmed rök kanske 60 procent av Skype-sök-tråden om försvunne ES. Och den saken kanske också talar för att Skype-sök-ES-tråden bör flyttas, i princip i sin helhet, till ett annat underforum, kanske i form av ihopslagning med befintlig ES försvunnen i Gbg-tråd.

Med all respekt för moderering i IT-sektioner, där man tillämpar viss praxis, vill jag lyfta fram helheten som har delats sönder samt drunknat.

Helheten var värdefull i den gamla Skype-sök-ES-tråden. Den berättar så många viktiga saker. Historien om hur man via skype-sökningen fann den försvunna personen, tyvärr också historien om att det var försent, kanske en historia om polisens organisation och prioriteringar, historien om frivilliginsatser och kunskaper på Flashback, historien om att ledsenhet och sorg, när vi nås av beskedet m flera viktiga historier. Om humanism, kunnande, engagemang, samhällsfrågor mm.

Hoppas detta kan lösas så att dom viktiga historierna framträder. Tror att dom har något viktigt att berätta inte bara för oss som är aktiva på Flashback utan också för omvärlden.

Ex 15 borttagna inlägg (som ej bryter mot annat än OT i IT-säkerhetsforumet och därför bör kunna återpubliceras), citeras i syfte att bidra till ökad förståelse där jag förespråkar att man A) tillvaratar inläggen samt B) att hela tråden förs samman med befintlig ES-tråd i Upphittade personer alt kvarstår i ursprunglig egen tråd:
Citera
2013-02-10, 18:22
Medlem
qrizzes avatar
Anledningen att tråden sammanfogades var pga. Att det redan finns en tråd (med flera sammanfogade trådar) som handlar om just hur man spårar ett eller flera IP-nummer.

Efter sammanfogningen så raderades allt som inte hörde till tråden.
Allt om denna person som andra tråden handlar om ska tas i den tråden och inte ligga i IT-säkerhet.

IT-säkerhet kan uppfattas som att ha en mindre tolerans mot inlägg som inte är OnTopic. Och det är pga. Detta https://www.flashback.org/announcement.php?f=16
Citera
2013-02-10, 18:58
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Anledningen att tråden sammanfogades var pga. Att det redan finns en tråd (med flera sammanfogade trådar) som handlar om just hur man spårar ett eller flera IP-nummer.

Efter sammanfogningen så raderades allt som inte hörde till tråden.
Allt om denna person som andra tråden handlar om ska tas i den tråden och inte ligga i IT-säkerhet.

IT-säkerhet kan uppfattas som att ha en mindre tolerans mot inlägg som inte är OnTopic. Och det är pga. Detta https://www.flashback.org/announcement.php?f=16

Förstår.

Jag föreslår därför att tråden slås ihop i stället med Eri*tråden i Uppklarade försvinnanden där även inläggen om IP-spårningen får ingå i Er*k-tråden. Tycker att dom 79 trådinläggen (som berättar så mycket viktigt, på flera sätt) verkligen kan tillföra något om spårning, om frivilliginsatser, om helheten.

Hoppas att moderatorerna i Uppklarade försvinnanden kan tänka sig ta över tråden och slå ihop med Eri*tråden. Grämer mig lite för att jag inte PM:ade om detta igår kväll, gick och funderade på detta då men var upptagen. Dessutom tänkte jag att det var väl ingen brådska + att det kanske var bra om tråden kunde få ligga kvar i sitt originalskick. Förstår er praxis med topic, nu när du har förklarat (inklusive i PM-förklaringar). Men det kan väl finnas andra forum där detta kan platsa, exempelvis Uppklarade försvinnanden?

Vore mycket uppskattat om ni moderatorer kan klura ut en annan lösning Det är en ganska unik tråd, som berättar viktiga saker, på flera plan.

Tråden i sin helhet tillför Flashbackanvändarna något värdefullt.
Citera
2013-02-10, 20:57
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Förstår.

Jag föreslår därför att tråden slås ihop i stället med Eri*tråden i Uppklarade försvinnanden där även inläggen om IP-spårningen får ingå i Er*k-tråden. Tycker att dom 79 trådinläggen (som berättar så mycket viktigt, på flera sätt) verkligen kan tillföra något om spårning, om frivilliginsatser, om helheten.

Hoppas att moderatorerna i Uppklarade försvinnanden kan tänka sig ta över tråden och slå ihop med Eri*tråden. Grämer mig lite för att jag inte PM:ade om detta igår kväll, gick och funderade på detta då men var upptagen. Dessutom tänkte jag att det var väl ingen brådska + att det kanske var bra om tråden kunde få ligga kvar i sitt originalskick. Förstår er praxis med topic, nu när du har förklarat (inklusive i PM-förklaringar). Men det kan väl finnas andra forum där detta kan platsa, exempelvis Uppklarade försvinnanden?

Vore mycket uppskattat om ni moderatorer kan klura ut en annan lösning Det är en ganska unik tråd, som berättar viktiga saker, på flera plan.

Tråden i sin helhet tillför Flashbackanvändarna något värdefullt.

Jag förstår inte riktigt varför inlägg om ip-spårning ska flyttas till ett forum som är fullständigt orelaterat och jag förstår inte vad som är problemet för att de inte är där.
Citera
2013-02-10, 21:41
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Jag förstår inte riktigt varför inlägg om ip-spårning ska flyttas till ett forum som är fullständigt orelaterat och jag förstår inte vad som är problemet för att de inte är där.

Hmm. Ska se om jag kan hitta något annat sätt att förklara det jag verkligen är starkt engagerad i här. Hoppas det finns någon annan som kanske kan fylla i, jag tror inte jag är den enda som har synpunkter på topicfrågor samt frågor som rör en helhetssituation - särskilt inte när det som här, var en tråd som innehåller många värdefulla saker i en högaktuell fråga.

Ibland utvecklas en tråd att handla om mer än trådstarten. I det aktuella fallet så rymde den ursprungliga Skype-sök-ES-tråden kanske 70 trådinlägg (sorry om jag räknade fel ovan, är osäker på om det var 79 men det är inte så jättenoga). Skype-hitta-ES-tråden utvecklades under gårdagen och kom alltmer att hänga samman med den först startade tråden om den försvunna ES.

Skype-ES-tråden är nu avskalad, så att flera intressanta inlägg om exempelvis polisens resurser/priroriteringar är borttagna likväl som intressanta inlägg om annat i sökande och hittandet.

Såhär såg det ut på Aktuella ämnes-listan igår/idag (bildlänk bayimg). Där visas att Skype-sök-ES-tråden var högintressant av många på Flashback och säkert även bland passiva användare av Flashback. Medierna skrev om sökandet igår. I Skype-ES-tråden finns (fanns) information som inte finns någon annanstans på webben.

Idag vid 14-tiden visades fortfarande Skype-sök-ES-tråden högt på AÄ-listan, med någon gång vid cirka 14:30-tiden bara försvann den. Flera inlägg raderades också. Det medför flera saker, exempelvis att
  • den är svårare att hitta via AÄ-listan (ett ställe där aktuella trådar ofta kan hittas
  • länkar från den tidigare ES-tråden inte längre funkar
  • helhetsförståelsen för sökningen och finnandet av den försvunne är nu sämre
  • en viktig diskussion om polisens prioriteringar mm är kraftigt reducerad
  • ett slags crowdsoucingarbete från några flashbackare är svårare att följa i och med att Skype-sök-ES-tråden är bantad med ca 60% samt infogad i en 13 år gammal lång IT-tråd

I crowdsourcingtråden om fotofusket (lodjuren) kunde man diskutera ibland webbarkivfrågor, bildtextfrågor, ekonomifrågor mm. Det är inte sällan som grävande trådar tillåts få ett bredare topic än vad kanske trådstart såväl som forum-valet stipulerade.

Jag hoppas att ni moderatorer underlättar, så att man kan hitta praktiska lösningar. Här menar jag att det bör gagna många flashbackanvändare om tråden bevaras i hög grad samt hanteras så den t ex slås ihop med Försvunna ES-tråden, vilket vore ganska naturligt då bägge trådarna följdes åt ganska parallellt igår - alternativt få finnas kvar som egen tråd.

Säg att någon hade föreslaget igår för moderatorerna inom Uppklarade försvinnanden, att Skype-sök-ES-tråden kunde slås ihop med den ursprungliga ES-tråden, då kanske detta hade varit fixat?

Minns när dom två trådarna om Musikhjälpen (där den enda hade fokus på att diskutera programmet (TV-radio) och det andra hade fokus på insamlingen) slogs ihop. Det kanske var mer naturligt än i dom här två exemplen om den försvunne ES. Men även om det inte ter sig, vid en hastig anblick, lika naturligt nu - så menar jag att det är synd att radera merparten av en i stort bra tråd när det mesta däri egentligen är ganska intressant. Och för IT-IP-trådens del så finns det ju redan information om hur man spårar upp Skypekontons ip-nummer, alltså blir det aktuella fallet bara en upprepning av det som skrevs i november 2012 i IT-IP-tråden.

Länkar från ES-tråden (till den ursprungliga Skype-sök-ES-tråden) inte funkar - något som är synd, då bägge trådarna löpte parallellt igår. Nu hamnar man här, och om några veckor (när IP-tråden har fyllt på) lär det bli ännu svårare att då leta sig fram till dom inläggen som handlade om sökningen efter personen ES.

Jag tycker inte att en alltför strikt topic-fråga (IP-sök i eventuell sammanslagen Försvunnen ES-tråd) bör vara överordnad helheten.

Antingen kunde den få ligga kvar, i sitt skick, möjligen låsas(?, inget jag personligen förespråkar) och hänvisas till den andra ES-tråden, eller att man lät den få diskutera helheten. Alternativt slås ihop med ES-tråden. Inte gör det så mycket, om en söktråd efter ES, också skulle inrymma 19 (?) inlägg om IP-spårningen + kanske 50 inlägg om annat, om sökandet efter ES, hittandet, polisen mm.

Eller så kunde tråden få finnas kvar, i eget skick, där en moderator meddelar att det är okej att diskutera även annat om sökandet, hittandet samt polisen mm?

Ser inte du eller ni som moderatorer att det ibland kan vara problematiskt när man raderar mer än hälften av en tråd, som egentligen innehåller många kvalitetsinlägg? Visst, det kan säkert skilja sig från tråd till tråd, kan mycket väl tänka mig att en trådmoderator har att radera halva trådar pga OT emellanåt. Men i det här fallet: det är en unik tråd, med unik information. Det är en tråd som innehåller en insats av flashbackare samt en tråd som kan ingå i en samhällsdiskussion. Den bidrog också till en helhetsförståelse. Nu hittas/fås som sagt var inte detta på samma vis. Det tycker jag är synd.

Sorry om jag kanske(?) inte förklarade så bra denna gången heller, är egentligen upptagen, men är såpass engagerad i frågan om dom två trådarna om sökandet efter ES, att jag försökte knåpa ihop ett svar.

Hoppas på bra synpunkter från både användare och moderatorer, och kanske någon admin
Senast redigerad av Lodjuren 2013-02-10 kl. 21:51. Anledning: puts, länk
Citera
2013-02-10, 22:39
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Skype-ES-tråden är nu avskalad, så att flera intressanta inlägg om exempelvis polisens resurser/priroriteringar är borttagna likväl som intressanta inlägg om annat i sökande och hittandet.

Såhär såg det ut på Aktuella ämnes-listan igår/idag (bildlänk bayimg). Där visas att Skype-sök-ES-tråden var högintressant av många på Flashback och säkert även bland passiva användare av Flashback. Medierna skrev om sökandet igår. I Skype-ES-tråden finns (fanns) information som inte finns någon annanstans på webben.

Du menar alltså den ~10 inlägg långa diskussionen med lite klagomål kring att polisen inte prioriterar IP-sökningar högre? Där kanske 3 av inläggen var längre än två meningar. Är inte "intressanta inlägg om polisens resurser/prioriteringar" lite att ta i?

Retorisk fråga alltså, jag kan läsa de raderade inläggen.

Citat:
Idag vid 14-tiden visades fortfarande Skype-sök-ES-tråden högt på AÄ-listan, med någon gång vid cirka 14:30-tiden bara försvann den. Flera inlägg raderades också. Det medför flera saker, exempelvis att
  • den är svårare att hitta via AÄ-listan (ett ställe där aktuella trådar ofta kan hittas
  • länkar från den tidigare ES-tråden inte längre funkar
  • helhetsförståelsen för sökningen och finnandet av den försvunne är nu sämre
  • en viktig diskussion om polisens prioriteringar mm är kraftigt reducerad
  • ett slags crowdsoucingarbete från några flashbackare är svårare att följa i och med att Skype-sök-ES-tråden är bantad med ca 60% samt infogad i en 13 år gammal lång IT-tråd

Jag köper helt enkelt inte att det var någon viktig högintressant diskussion för det var det inte. Vill man länka till hur sökprocessen gick till så är det väl fritt fram att länka till inläggen i ip-söktråden. Det crowdsourcingarbetet som du talar om kan sammanfattas med detta (sammanfatta är nog fel ord, för det är bara dessa två inlägg som handlar om det):

https://www.flashback.org/sp41929720
https://www.flashback.org/sp41929973

Resten av inläggen är helt orelaterade till ip-sökningen, värt att påpeka är att detta är ungefär 1h efter trådstarten och efter ca 10 inlägg som det hela är över.

Citat:
Minns när dom två trådarna om Musikhjälpen (där den enda hade fokus på att diskutera programmet (TV-radio) och det andra hade fokus på insamlingen) slogs ihop. Det kanske var mer naturligt än i dom här två exemplen om den försvunne ES. Men även om det inte ter sig, vid en hastig anblick, lika naturligt nu - så menar jag att det är synd att radera merparten av en i stort bra tråd när det mesta däri egentligen är ganska intressant. Och för IT-IP-trådens del så finns det ju redan information om hur man spårar upp Skypekontons ip-nummer, alltså blir det aktuella fallet bara en upprepning av det som skrevs i november 2012 i IT-IP-tråden.

Sluta nu, det handlar inte om merparten av en stor bra tråd, utan merparten av en tråd som mest var fylld med "gud vad dåliga polisen är" och "åh vad synd om er".

Citat:
Länkar från ES-tråden (till den ursprungliga Skype-sök-ES-tråden) inte funkar - något som är synd, då bägge trådarna löpte parallellt igår. Nu hamnar man här, och om några veckor (när IP-tråden har fyllt på) lär det bli ännu svårare att då leta sig fram till dom inläggen som handlade om sökningen efter personen ES.

Men länkar man till dem två inläggen som handlar om sökningen så är det jättelätt att hitta.

Citat:
Ser inte du eller ni som moderatorer att det ibland kan vara problematiskt när man raderar mer än hälften av en tråd, som egentligen innehåller många kvalitetsinlägg?

Jo men som tur var så handlar det ju inte om det i det här fallet.
Citera
2013-02-10, 22:53
Medlem
droles avatar
Var själv aktiv i debatten ang. polisen i tråden i viss grad(fick ingen OT-varning så skriv inlägg blandat med det och OnT...) och den person som först fick fram IP-adressen.

Diskussionen ang. polisen och deras rutiner, metoder och resuser är viktigt att ta, och den diskussion vi hade var väldigt bra.
Dock är det ju så också att det inte går att komma ifrån det att det faktiskt var väldigt OT, tråden var dock inte felplacerad då den faktiskt handlade om att spåra upp ett användarnamn så det skulle inte gå att flytta den tack vare det.

Samtidigt som vi hade en bra diskussion som var synd att kasta så är det dock möjligt att skapa en ny tråd om samma sak fast i rätt forum. Tänkte ta och göra det nu, editera detta snart.
Citera
2013-02-10, 23:00
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drole
Var själv aktiv i debatten ang. polisen i tråden i viss grad(fick ingen OT-varning så skriv inlägg blandat med det och OnT...) och den person som först fick fram IP-adressen.

Diskussionen ang. polisen och deras rutiner, metoder och resuser är viktigt att ta, och den diskussion vi hade var väldigt bra.
Dock är det ju så också att det inte går att komma ifrån det att det faktiskt var väldigt OT, tråden var dock inte felplacerad då den faktiskt handlade om att spåra upp ett användarnamn så det skulle inte gå att flytta den tack vare det.

Samtidigt som vi hade en bra diskussion som var synd att kasta

Instämmer. Jag tycker också det.

Citat:
så är det dock möjligt att skapa en ny tråd om samma sak fast i rätt forum. Tänkte ta och göra det nu, editera detta snart.

Jo, förvisso. Har funderat på att diskussionen är viktig, så den kan startas på nytt, oavsett om vad som görs med dom 40 raderade inläggen/trådarna. Det finns en hel del intressant att belysa ännu mer.

Dock, när det finns inlägg av live-karaktär tycker jag att dom har ett värde, att dom bör bevaras ändå, och jag ville tro att det gick att lösa, t ex genom att föra en trevlig och konstruktiv diskussion.
Citera
2013-02-10, 23:15
Medlem
droles avatar
Sådär då, slägde ihop en tråd i en annan forumsdel och hopppas på diskussion.
https://www.flashback.org/t2078835

Gå gärna dit och säg vad du tycker Lodjuren
Citera
2013-02-11, 00:07
Medlem
qrizzes avatar
Värt och nämna är att tråden blev inte raderad. Den blev sammanfogade med en tråd hur man spårar IP-nummer. Och de inläggen som blev raderade var de som inte passade in i ämnet då det finns redan en tråd om denna försvunna person.
Citera
2013-02-11, 00:33
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Värt och nämna är att tråden blev inte raderad. Den blev sammanfogade med en tråd hur man spårar IP-nummer. Och de inläggen som blev raderade var de som inte passade in i ämnet då det finns redan en tråd om denna försvunna person.

Ja. I trådrubriken säger jag att tråden är infogad (efter ca 2/3 radering av inläggen). Jag tycker det finns viktiga inlägg som är raderade nu, inlägg som inte finns i den andra tråden om den försvunna personen. Skype-sök-ES-tråden kom att bli både den mest visade men också den inläggstätaste tråden igår. Hoppas fortfarande på någon annan lösning.

Få se om jag orkar pussla ihop inläggen.

Tillägg: ser att just nu är det 23 inlägg som återstår av cirka 70-72.
Senast redigerad av Lodjuren 2013-02-11 kl. 00:44. Anledning: Tillägg
Citera
2013-02-11, 00:36
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Sluta nu ...

Det här tycker jag är så tråkigt. Det blir en aningen kontraproduktivt med dylikt bemötande.

Här bemödar jag mig att försöka beskriva mina tankegångar, då du efterfrågade tydligare inlägg. Tog mig tiden (som jag egentligen inte riktigt hade, men prioriterade att försöka förtydliga) - och sen helt plötsligt ser man en uppmaning om "sluta nu"

Du behöver inte hålla med mig, men jag uppskattar om du inte å ena sidan ber mig förtydliga, och sen, när jag artigt har försökt göra detta, så uppmanar du mig att sluta.

Du skriver alltså
Citat:
Sluta nu, det handlar inte om merparten av en stor bra tråd, utan merparten av en tråd som mest var fylld med "gud vad dåliga polisen är" och "åh vad synd om er".

Jag ser inte tråden på det viset. Den berättar en historia, som är intressant. Det finns säkert några inlägg som kan plockas bort utan att denna historia tappas, inlägg som kanske var OT eller inte tillförde något. Det handlar inte om att jag ivrar för att bevara alla sjuttiotalet inlägg, men att kapa 40 inlägg, det är olyckligt tycker jag. Det finns som sagt var en historia som berättas där. Jag gav 15 inläggsexempel i spoilern i min trådstart.

Säg att det finns en fem-sex-sju borttagna ganska intressanta inlägg om polisfrågan och därutöver intressanta inlägg om sökandet i övrigt, om finnandet mm. Det kanske är 15-20-25 inlägg (runda slängar) som hade kunnat bevaras, kanske till och med som en egen tråd (där moderator förklararar att här fick IT-OT vara kvar för att tråden utvecklades till att handla om mer än själva IP-sökningen). Eller genom en annan lösning, t ex genom att slå ihop den med tråden om Försvunnen ES.

Jag välkomnar olika synvinklar på frågan. Moderatorer kan många gånger ha både erfarenhet samt intressanta helhetsperspektiv. Det jag däremot inte välkomnar är när en moderator skriver "sluta nu" till mig. Jag accepterar sällan sådana bemötanden - särskilt inte från moderatorer. Det är onödigt, det skapar en trist stämning.

Jag försöker uppträda med respekt mot andra på Flashback, inklusive mot moderatorer och admins. Jag förväntar mig respekt tillbaks.

Jag hoppas att det finns någon moderator och/eller admin som förstår vad det är jag efterlyser, att ibland är en historia viktig, eller en helhet och där är det synd att radera merparten.

För övrigt finns det flera inlägg i fotofusktråden som en nitisk moderator kanske skulle kunna radera: oneliners, berömmande inlägg - inlägg som inte har särskilt mycket mer (textmässigt mm) än mycket av det nu raderade från Skype-söka-efter-ES-tråden. Men dom inläggen berättar också en historia, det bildas en helhet.

Om några användare sen skulle initiera en utvidgad diskussion om exempelvis polisens resurser/prioriteringar mm, så är det bra. Det kan bidra till fördjupning och uppföljning.

Citat:
Det crowdsourcingarbetet som du talar om kan sammanfattas med detta (sammanfatta är nog fel ord, för det är bara dessa två inlägg som handlar om det):

https://www.flashback.org/sp41929720
https://www.flashback.org/sp41929973

Resten av inläggen är helt orelaterade till ip-sökningen, värt att påpeka är att detta är ungefär 1h efter trådstarten och efter ca 10 inlägg som det hela är över.

Om man väljer att betrakta trådinnehållet strikt i förhållande till ett IT-ämne, så går det kanske att se det så. Tråden handlar om en IP-sökning. Det handlar också om sökandet efter en människa. Det handlar om uppgifter om polisens resurser/prioriteringar, det handlar om finnandet, reaktioner. Visst kan man i efterhand peka på att ett uppriktigt inlägg, som kanske endast bestod av fem ord - inte tillför så mycket, särskilt inte om man strikt betraktar tråden som en IP-tråd. Eller så kan fem ord ibland rymma mycket, därför att dom speglar ett skeende som betydde något för dom som deltog i tråden aktivt (eller som kanske följde den utan att skriva).

Citat:

Citat:
Men länkar man till dem två inläggen som handlar om sökningen så är det jättelätt att hitta.

Du hävdar att man skulle kunna länka från den andra tråden (om försvunna ES).

Jag har försökt belysa att ett av problemen handlar om att vissa informativa inlägg är raderade. Och jag pratar ovan om inlägg publicerade i den kvarvardne ES-tråden igår, exempelvis här. Där länkas ju till ett nu borttaget inlägg. Ett inlägg som hade kunnat tillföra exempelvis den kvarvarande tråden om försvunna ES en del information, som ökar förståelsen i den tråden.

Det är inte alls jättelätt att hitta ett raderat inlägg.

Citat:
Ser inte du eller ni som moderatorer att det ibland kan vara problematiskt när man raderar mer än hälften av en tråd, som egentligen innehåller många kvalitetsinlägg?

Citat:
Jo men som tur var så handlar det ju inte om det i det här fallet.

Nej, du beskriver det som att det handlar om tio inlägg under en timmes tid.

Jag tycker att tråden berättar något viktigt från kl. 11:15 (trådstart) via 13:06/13:30 (ip-finnandet), till 13:50 (på väg till platsen), 14:23 (hittad), 15.45 (försent), 15:50-tiden och lite framåt (en del reaktioner angående situationen, finnandet, polisens resurser), 16:06 (beskedet/ip-nummer 5 tim tidigare), 16-> (fortsatta reaktioner ang. polisen). Flashbackare är intresserade av att läsa tråden (den låg alltså högt på AÄ-listan igår och idag, fortfarande vid ihopslagningen då den ju försvann) och av att skriva en del reaktioner om polisen mm.

Jag tycker inte att trådens väsentliga innehåll är avgränsat till tio inlägg under den första timmen. Jag efterlyser inte endast att det är den centrala IP-crowdsourcingen som bör bevaras. Sökandet fortgår ju, övergår till ett annat skede. Det borde gå att finna lösningar på detta.

Jag hoppas fortfarande att det finns admins och moderatorer som ser att en historia borde få berättas mer fylligt. Som ser att tråden handlade inte bara om ip-spårningen, den utvecklades. Den var unik.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in