Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-02-10, 23:13
Medlem
droles avatar
Hej!

Igår skapades en tråd i IT-säkerhetsforumet om en försvunnen person vars namn jag inte vill nämna här(sök själva), han var anmäld försvunnen i en eller två dagar om jag förtstod det hela rätt innan TS i den tråden avslöjade personens skype-användarenamn.

När TS kl. 13:06(inlägget nu raderat, mod kan vid behov bekräfta tid) skrev användarnamnet tog det fyra minuter innan jag hade den försvunna personens IP-adress. Inlägget finner ni här, https://www.flashback.org/sp41929720

Av ren klantighet glömde jag whois:a IP-adressen, något dock en annan användare gjorde 13:30.
Inlägget går att finna här, https://www.flashback.org/sp41929973

Kort sammanfattat så hade vi adress dit den försvunna personen befann sig 24 minuter efter TS skrev om det är på Flashback.
TS åker då till hotellet tillsammans med polis och hittar tyvärr denna person död.

Hade polisen bara några timmar innan gjort detta vi gjorde här hade den personen levt idag, eller iaf haft mycket större chans. Det handlar om en uppgift som tar ungefär en minut att göra ifall man sitter vid en dator och vem som helst skulle kunna göra det, knappast så det kräver någon specialutbildning.

I den aktuella tråden började folk iaf diskutera varför polisen inte gjorde detta vi gjorde tidigare(tråden nu raderar, läs mer här).
Det är en viktig debatt värd att ta om nu, handlar det om polisens resuser, okunskap eller kanske helt enkelt juridik?

För visst, jag är piratpartist(egentligen rätt politiks ointresserad, men måste man sätta mig i något fack så) och värnar gärna om privatliv.
Jag tycker inte polisen ska få kunna få fram IP till valfri Skype(även om svensson kan) och sedan spåra upp vem som äger det(något svensson inte kan i de flesta fall).
Men vart går gränsen? I detta fall när han var försvunnen tycker jag absolut man ska få det.

Alternativet om fristående konsluter kom även upp vilket många tycker är bra.
Jag måste dock hålla mig till måttot, "polisiära ärenden ska utföras av polis" vilket jag tror det var Torberg som sade i liknade diskussion om jag inte minns fel.

Heller handlar det helt enkelt om resuser eller felprioteringar? Eller okunskap?
Någon som vet vad polisen får för utbildning inom sånt här, eller är det så att de på "fält" inte får någon inom IT, sånt kanske är för IT-grupper?

Jag vet inte riktigt hur polisen fungerar, jurudik är inte min starka sida och inte heller är detta någon fråga jag verkligen brinner för men intressant det tycker jag den är.
Tack vare dikussionen som den förra tråden innehöll(även om det var mycket bara hat mot polisen) vet jag att fler än bara jag är intresserade av det, så låt diskussionen börja!

Edit, avslutar med att citera några som förut sade något i den förra tråden.
Senast redigerad av drole 2013-02-10 kl. 23:27.
Citera
2013-02-11, 00:27
Medlem
När det gäller Göteborg-polisens arbete med fall rörande försvunna personer så visar dom ju gång på gång att självtillräcklighet inte är en framgångs-metod.

Nu senast med fallet du nämner.( jag följde med intresse trådarna)

Man skall ju inte heller glömma fallet - Marina i spekeröd, https://www.flashback.org/t1259782eller den försvunna Henrik som hittades mördad i bakluckan på sin egen bil, i Billdal.https://www.flashback.org/t1990166p3

I det förstnämnda missade polisen 2 liter blod + kulhål, samt liket efter den försvunne och kommentarerna från polisen var ungefär att de redan hade gjort vad som rimligen kunde förväntas av dem. I det andra fallet, i Billdal hade man väl heller inte vänt på alla stenarna, om man ska uttrycka sig milt.

Klart dom kan ropa på mer resurser men hur mycket resurser det än tillförs så kommer dom fortsatt att komma hopplöst på efterkälken så länge bristande engagemang och galna prioriteringar är den felande länken. I fallet nu senast i helgen, så hade ju en polisiär IT-avdelning som var någorlunda upprättgående fixat detta, men dom jobbade tydligen inte helg, nej.

Sen måste man i rättvisans namn nämna att i de fall polisen lyckas så skrivs det inte många ord i tidningarna. Bara när dom misslyckas.
Man höjer s.a.s inte på ögonbrynen när dom utför det arbete dom är satta till att sköta.

För mig står det klart att det inte handlar om vare sig resurser(totalt sett i polisorganisationen) eller kunnande, och i mitt enkla huvud så framstår det som att polisen inte prioriterar dessa ärenden med försvunna personer, vad gäller beredskap och kompetens.

Man har en stor organisation med allsköns verksamheter såsom sjöpolis, ridande polis, flygande polis för att bara nämna något och där är det nog inget större fel på beredskapen, kompetensen och engagemanget men när det kommer till att hitta försvunna personer så är engagemang A och O-MPS får tjäna som ett bra exempel och polisen får tjäna som ett exempel där det brister .

I fallet nu i helgen hade ett människoliv förmodligen kunnat räddas om om den försvunne hade haft "vett att försvinna" i samband med att polisens IT-avdelning var bemannad.

För mig får staten gärna omfördela kakan något så att ideella krafter kan få ta del av pengar som polisen inte använder på rätt sätt.(sjöräddning, MPS och liknande frivillig-verksamhet), eller måste samhället se till att bättre knyta dessa eldbesjälade människor till sig och använda sig av den samlade kunskap som faktiskt finns både "här inne" och "där ute".
Senast redigerad av ophiaghushannah 2013-02-11 kl. 00:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in