Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-02-09, 15:53
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drole
Vill inte låta oartig eller liknade, men med försent, var han inte där eller hade han avlidit?

En berättigad fråga, så man vet om fler ip-nummer-sökningar behöver göras eller om sökandet är avslutat nu.

Citat:
Ursprungligen postat av knasen1
Hej
Vill ha hjälp med att spåra ett Skype konto.
Erik som är försvunnen i GBG är uppkopplad då och då på Skype och han mår inte vidare bra därför måste vi hitta han så fort det går. Polisen kan inte hjälpa till för ens på måndag.
Snälla kan någon hjälpa till?
Har hans namn på Skype kan skicka det via meddelande om någon kan

Det här bekymrar mig (fetstilade). Så, polisen hade inte möjlighet söka rätt på det uppkopplade skypekontots ip-nummer snabbt?
Citera
2013-02-09, 15:59
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
En berättigad fråga, så man vet om fler ip-nummer-sökningar behöver göras eller om sökandet är avslutat nu.

Det här bekymrar mig (fetstilade). Så, polisen hade inte möjlighet söka rätt på det uppkopplade skypekontots ip-nummer snabbt?
Svensk polis är aldrig särskilt snabba, och för detta skulle jag gissa kräver att de kopplar in någon särskild IT-grupp.

Edit, https://www.flashback.org/sp41932305
Citat:
AVSLUTAT, sorgligt besked.
Tyvärr har Erik återfunnits avliden.

Vad jag fattat hade han haft större chans att överleva ifall man kommit dit tidigare, varför kunde då inte polis göra det vi här gjorde på någon minut?
Senast redigerad av drole 2013-02-09 kl. 16:03.
Citera
2013-02-09, 16:10
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Svensk polis är aldrig särskilt snabba, och för detta skulle jag gissa kräver att de kopplar in någon särskild IT-grupp.

Edit, https://www.flashback.org/sp41932305

Vad jag fattat hade han haft större chans att överleva ifall man kommit dit tidigare, varför kunde då inte polis göra det vi här gjorde på någon minut?

Sjukt och skandal! Hade polisen spårat ip-numret tidigare hade han levt nu. Borde kontakta tidningen. Idiot-poliser.
Citera
2013-02-09, 19:51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raddical
Det är tyvärr fel, det går inte via skypes server utan det är motpartens IP du kopplar upp dig mot. Har sett exempel på detta då många gamers på twitch.tv klagar att de blir ddos:ade hela tiden. Alla har nämnaren skype gemensamt.

Med en vanlig sniffer är det väldigt enkelt att få reda på IPn som någon nämnde innan.

Om bägge skypeanvändarna sitter bakom brandväggar/routrar som inte stöder uPnp så måste trafiken gå via en s.k. Supernod som i regel är en annan skypeanvändare. Där är det inte 100% säkert att det är rätt ip man får när man försöker spåra skypeanvändare. Men om man gör det från en dator som inte ansluten via en gammal bredbandsrouter så är det tämligen säkert att man får rätt ip.
Citera
2013-02-09, 23:29
Medlem
lirareflashbacks avatar
självklart kan man spåra en skype användare.
men server admin måste vara den som gör det och det gör dom endast om det finns domstolsbeslut
Citera
2013-02-10, 00:52
Medlem
Sidan som användes för att få fram IPet verkar vara nere.
Är det relaterat till vad som hände på något sätt?
Finns det fler liknande sidor?
Citera
2013-02-10, 01:05
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorVattemelon
Sidan som användes för att få fram IPet verkar vara nere.
Är det relaterat till vad som hände på något sätt?
Finns det fler liknande sidor?
Det lär inte vara allt för svårt att skapa ett litet skript för detta eftersom att det verkar som att någonstans, även utanför samtal, sker skype-trafik P2P.
Bara att sitta med wireshark en kväll och leka lite, har dock själv inte tid med det inatt, andra projekt jag jobbar på för tillfället.
Citera
2013-02-10, 08:54
Medlem
Man BORDE väll inte kunna spåra ett skype acc?
Citera
2013-02-10, 11:22
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twepix
Man BORDE väll inte kunna spåra ett skype acc?
Tänk dig den enorma trafik som går via Skype varje minut?
Det skulle vara omöjligt(okej, dyrt) för Microsoft att köpa servrar för att hantera all den trafik.

Lösning? Istället för att det jag skriver kommer från mig, till deras servrar och sedan till den jag skriver till går det direkt från mig och till den jag skriver till.
Och för att kunna skicka direkt måste jag ju såklart också veta vilken IP den personen har så jag kan skicka direkt.
Alltså går all trafik P2P, peer to peer.

Dåligt förklarat men tror du fattar.
Citera
2013-02-14, 01:28
Medlem
CompleteControls avatar
Frågor från en noob. Undrar lite vad en ISP kan lämna ut till polis/andra myndigheter?
Är det bara IP-nummer och vilka sidor man besökt eller kan de se hela mejlkonversationer,
från typ hotmail och liknande? Spelar det någon roll om man använder Anonines Open VPN?
Citera
2013-02-14, 02:30
Medlem
sanchoos avatar
Hej, kan någon säga hur jag får tag på IP genom Steam/Skype? När jag har fått tag på IP nummret, vill jag gärna veta lite information, tack!
Citera
2013-02-14, 13:55
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Tänk dig den enorma trafik som går via Skype varje minut?
Det skulle vara omöjligt(okej, dyrt) för Microsoft att köpa servrar för att hantera all den trafik.

Lösning? Istället för att det jag skriver kommer från mig, till deras servrar och sedan till den jag skriver till går det direkt från mig och till den jag skriver till.
Och för att kunna skicka direkt måste jag ju såklart också veta vilken IP den personen har så jag kan skicka direkt.
Alltså går all trafik P2P, peer to peer.

Dåligt förklarat men tror du fattar.
Fast chatthistoriken sparas på MS servrar ändå. Pröva att logga in på Skype från en hel ny enhet, så ska du se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in