Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Det borde väl gå att beskriva hela universum med en siffra, eller hur??
Förefaller orimligt. Du menar nog "tal" eller "matris".
Citat:
Man kan ju beskriva en datorvärld i binärer, så då kunde man väl också tilldela vårt universum ett unikt identifikationsnummer... Men det skulle bli ett så in i helvetes långt tal med tanke på att man måste måla upp en fyrdimensionell karta (varav den fjärde dimensionen är tiden) med universums minsta grundbyggsten (antas vara elektroner/neutroner idag)...
Jag känner nog inte till några som antager att neutroner skulle vara vare sig små eller grundbyggstenar. Senast jag tittade efter voro de i massa något större än protoner. Åtminstone när jag gick min gymnasiefysik var det kvarkar som var byggstenarna.
Citat:
Fast å andra sidan kanske man bara behöver se universum som en kedjereaktion, och på det sättet kunde man göra siffran lite mindre genom att bara lägga fram det som startade kedjereaktionen och således inte behöva måla ut varje enskild [minsta möjliga tidsinhet]...
Njä, dagens fysik accepterar att det på kvantnivå existerar slump, varför en sådan beskrivning ej vore nöjaktig. Vidare är det ju inte ens teoretiskt möjligt att mäta ens en partikels hastighet och position samtidigt, varför hela projektet är dödförklarat sedan rätt länge.
Citat:
Är det någon som håller med mig eller åtminstone förstår vad jag talar om??
Det finns nog en hel del som gör endera, men desto färre som gör både och.