• 1
  • 2
2005-05-10, 14:41
Medlem
miklons avatar
Läste i nån gammal tråd här om att man kunde använda turkisk youghurt istället för creme fraiche (eller var det gräddfil?). Hur funkar det, är det bara att ersätta rakt av i recepten? Den turkiska youghurten är ju lite billigare än creme fraiche och det har man ju till allt möjligt, så jag tänkte att man skulle köpa en hink och ha i kylen.
Citera
2005-05-10, 15:47
Medlem
Japp....

.... det funkar helt okej. Yoghurten har en lite mer "syrlig" smak, men det blir himla gott ändå. Jag använder ofta det i min matlagning, både till kalla och varma rätter.
Citera
2005-05-10, 15:50
Medlem
Gör man Tzatsiki är turkisk youghurt ypperligt att använda sig utav
Citera
2005-05-10, 15:51
Bannlyst
Bara blanda lite yoghurt och honung är inte fel heller...
Citera
2005-05-10, 15:52
Medlem
Bråkmakarns avatar
Nån mer än jag som tycker att gubben på yoghurthinken är lik George Bush?

Riktigt god yoghurt hur som helst!
Citera
2005-05-11, 19:54
Medlem
jokers avatar
"Turkisk" Yoghurt är f.ö. det bästa som hänt de svenska mjölkhyllorna på decennier.
Citera
2007-11-20, 15:04
Medlem
Harry_Hallers avatar
Denna youghurt, som jag själv uppskattat, påstås ju vara kokbar a la creme fraiche. När jag har testa att använda den i kyckling- och pastarätt som substitut för det sistnämnda har jag emellertid inte varit överväldigad. Youghurten ser liksom grynig ut och ger varken ett trevligt utseende eller en smakupplevelse när den kokas. Har någon liknande erfarenheter?
Citera
2007-11-20, 15:08
Bannlyst
Japp. Brukar använda det till dippen när vi har chips. Fungerar helt ok, bara att röra om så den inte är så klumpig.
Citera
2007-11-20, 19:33
Medlem
hundhuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Denna youghurt, som jag själv uppskattat, påstås ju vara kokbar a la creme fraiche. När jag har testa att använda den i kyckling- och pastarätt som substitut för det sistnämnda har jag emellertid inte varit överväldigad. Youghurten ser liksom grynig ut och ger varken ett trevligt utseende eller en smakupplevelse när den kokas. Har någon liknande erfarenheter?

Samma fenomen inträffar ibland i mitt kök. Kan inte förklara när. Har fått för mig att det händer oftare om jag inte rör i grytan när youghurten läggs i, alltså borde det vara värmekänslighet. Men jag vet inte.
Citera
2007-11-21, 09:43
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundhuvud
Samma fenomen inträffar ibland i mitt kök. Kan inte förklara när. Har fått för mig att det händer oftare om jag inte rör i grytan när youghurten läggs i, alltså borde det vara värmekänslighet. Men jag vet inte.
Intressant att någon delar mina erfarenheter. Ja det låter ju onekligen som en tänkbar förklaring.
Citera
2007-11-21, 21:33
Medlem
tetZIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Utmärkt till alla kalla såser, spec. med vitlök men också t.ex. äggsallad.

Kan också rekommendera att varva denna yoghurt med flytande honung i ett glas och toppa med rostade nötter el. solrosfrön.

Finns visst smaksatta versioner också. Inte att rekommendera, då jordgubbsvarianten är utrörd med så mkt söt sylt att man gör det bättre själv med egna bär. Vaniljvarianten vet jag dock inget om.
Citera
2007-11-22, 12:14
Medlem
Mimss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren

ja det går åt här hemma.. älskar det =)...

Har aldrig testat att ha det i maten dock, men de kanske inte är så dumt =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in