2013-02-10, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buskalle
är det en gammal golvbrunn så sitter det en gängad mässingsplugg nere i brunnen lätta på den med en rörtång eller stor skiftnyckel skruva ur den så är ditt problem löst när du är klar så sätt inte tillbaka pluggen utan byt ut den emot en vinkork detta knep har jag lärt mig av en polare som är rörpulare
Eller så sätter man gängtejp på den och drar åt den för hand
Citera
2013-02-10, 01:25
Medlem
kattellas avatar
Usch, du får ursäkta men du borde ha haft varningstext på den bilden.

Ett sätt att göra är att hälla i bikarbonat och därefter tillsätta lite ättika. Obs! Det fräter så akta tassarna. Låt detta stå så ett tag. Efter detta så rengör du golvbrunnen. Därefter så häller du ca 10 l kokhett vatten, och sedan avslutar du med att sätta på kranen på det varmaste och låta det rinna i minst en halvtimme.
Citera
2013-02-10, 02:18
Medlem
inga kemikalier typ propplösare eller så,använder du de fel så får du ännu värre stopp.E det en gjutjärnsbrunn rensar du allt du ser sen sätter du näven i botten och upp under flärpen och gräver ut så mycket du når räcker inte det tar du loss pluggen och försöker ta loss så mycket du kan inne i hålet räcker inte det försök använda duschslangen utan duschhandtag sätt den i hålet och fullt vattentryck.löser inte det problemen behöver du experthjälp (spolbil) och har du turen att bo i hyreslägenhet så e det bara ringa hyresvärden.Har du en plastbrunn så e det bara lyfta upp korgen och rensa ur.Jobbar själv med spolbilar så jag vet hur det blir når amatörer går på med propplösare.Så det avråder jag starkt ifrån.
Citera
2013-02-10, 07:44
Medlem
Jag hade samma problem med samma typ av brunn.
En polare hade en rörrensare från Kärcher som man
kopplar till högtryckstvätten som gjorde susen.

http://www.harald-nyborg.se/p4850/kaercher-roerrensare
Citera
2013-02-10, 10:42
Medlem
De flesta verkar säga att man inte ska hälla en massa grejor i hålet så det läter jsg bli.

Bor faktiskt i hyresrätt. Är det hyresvärdens ansvar att göra rent det då?
Citera
2013-02-10, 11:13
Medlem
nynaeves avatar
Du kan ju i alla fall ringa hyresvärden och fråga hur du ska göra. Särskilt med tanke på hur kort tid du har bott där och att det ju i princip är stopp. Jag har alltid lyckats rensa mina golvbrunnar själv, men jag hade en kompis som ringde sin hyresvärd med jämna mellanrum så att han kom och rensade ur hennes golvbrunn i duschen. Hon hade ingen aning om att man kunde göra det själv, gott att någon annan gör det kanske
Citera
2013-02-10, 11:22
Medlem
det är hyresgästen som skall hålla rent i vattenlås och golvbrunnar men sitter problemet bakom tungan kan du lungt ringa hyresvärd och säga att du ej rår på det.De kan ju inte räkna med att du e rörnisse.
Citera
2013-02-10, 11:32
Medlem
Ska sätta mig med skiten idag igen men jag känner mig osäker på vad det är jag försöker göra egentligen.

För mig ser det ut som ett vanligt hål med en vattenpöl längst ner. Sitter vattenlåset under vattenytan eller vart ska jag leta? Är som ni kanske märkt en total gröngöling när det kommer till sånt här. Obvious curling barn is obvious.
Citera
2013-02-10, 11:37
Medlem
löser du det ej ring hyresvärden imorron så e problemet löst.
Citera
2013-02-10, 13:57
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zarathustra11
Ska sätta mig med skiten idag igen men jag känner mig osäker på vad det är jag försöker göra egentligen.

För mig ser det ut som ett vanligt hål med en vattenpöl längst ner. Sitter vattenlåset under vattenytan eller vart ska jag leta? Är som ni kanske märkt en total gröngöling när det kommer till sånt här. Obvious curling barn is obvious.
Guide för utvecklingsstörda..

http://www.svenskabostader.se/sv/Hyr...a-golvbrunnen/

För övrigt rent nonsens att man behöver medel för proppar oavsett. Jobbat som fastighetstekniker o man behöver bara tryck, thats it.
Citera
2013-02-10, 14:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Guide för utvecklingsstörda.

Tänk bara på att vattenlås kan se ut på andra sätt än i den guiden. Vissa golvbrunnar har t.ex. något som ser ut som en vinkel man får rycka rakt uppåt.
Citera
2013-02-10, 14:24
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Tänk bara på att vattenlås kan se ut på andra sätt än i den guiden. Vissa golvbrunnar har t.ex. något som ser ut som en vinkel man får rycka rakt uppåt.
Ja, det är ju sant,men inget kan direkt hota ditt liv i en golvbrunn, så utforska lite själv får ts allt göra.

Dock ett par varningens ord. Har du gammal gjutjärnsbrunn så stoppe ej in ngr fingrar i vattemlåset alls, du skär dig, kan fastna ordentligt, o i värsta fall få tillkalla räddningstjänst.

Verktyg o kan du absolut inget så tillkalla vvs:are.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in