• 1
  • 2
2013-02-09, 19:32
Medlem
Jag har nyligen fått theralen utskrivet men har alltid hör att det ska vara negativt ...

Någon som säger emot lr för?
Citera
2013-02-09, 19:46
Medlem
Som med alla effektiva läkemedel så har även Theralen en del biverkningar men dessa brukar vara lindriga vid normala doser.
Min erfarenhet är att det är klart effektivare än Propavan och Atarax. Alla som inte är missbrukare brukar tycka det fungerar väl mot oro och sömnstörningar. Tendens att tappa i effekt om man tar det dagligen, så kanske ta uppehåll då och då.
Citera
2013-02-09, 19:51
Medlem
Trötthet och slöhet dagen efter användning kan bli ett problem.
Citera
2013-02-09, 20:07
Medlem
Ett tips om du har svårt att somna är att ta theralen 2-3 timmar innan sänggående. Fördelen med det är att man då inte behöver en lika stor dos och slipper därför en del av tröttheten dagen efter.

Om du bara har svårt att hålla dig sovande kan du ta det en timme före sänggående.
Citera
2013-02-09, 20:42
Medlem
oboyglass avatar
Theralen ges till spädbarn, så det är inget råttgift vi pratar om direkt. Det är varken beroendeframkallande eller vanebildande men toleransen skjuter snabbt i höjden. Jag upplever det som betydligt mer effektivt än benso/z-analoger och med mindre biverkningar än liknande preparat som nozinan, propavan och lergigan.

Det är skitbra om du vill sova bort 14-15 timmar men värdelöst om du ska upp och jobba/plugga dagen efter.
Citera
2013-02-09, 20:45
Medlem
Wargtasss avatar
Jag får dålig effekt av just Theralen, blir bara trött o dåsig som hänger kvar under en längre tid så jag har bytt till Imovane som funkar bättre. En ren insomningstablett.
Citera
2013-02-09, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wargtass
Jag får dålig effekt av just Theralen, blir bara trött o dåsig som hänger kvar under en längre tid så jag har bytt till Imovane som funkar bättre. En ren insomningstablett.
Mycket effektivt men mycket beroendeframkallande och man bör bara ta Imovane i kortare perioder. Ju kortare desto bättre.
Citera
2013-02-09, 22:03
Theralen funkar sämre ju längre man tar det. Men det funkar för sömnen, dock klarar det inte att påverka oro.. Inte för mig. Föredrar faktist propavan för att somna då jag nästan somnat vid ratten dagen efter på theralenen.. För mig räcker det i alla fall med lite mindre än ett halvt rör av theralenen för att jag ska sova som en prins. LT
Citera
2013-02-09, 22:56
Medlem
Flamsans avatar
Jag har sömnproblem och problem med dödsångest när jag ska sova (bieffekt av hjärtoperation) så jag har fått nitrazepam av doktorn som inte har funkat har ändå vaknat och studsat ur sängen efter två timmars sömn för det kryper i hela mig av ångest och oro.
Så häromdagen kom jag på att jag kan ju prova med Theralenen och jag sov i första perioden tre-fyra timmar utan att vakna sedan ringde telefonjäveln det var dags för mediciner efter det gick jag upp och sov ovaggad i sex timmar till. Ja jag är trött och dåsig dagen efter jag tagit theralen men när jag tagit sömntabletterna är jag trött och dåsig i två dagar.

Så avfärda inte Theralen. Jag tycker den är bra, jag tar den även ibland i minidos mot ångest och man drabbas av vinterkräksjukan är den toppen, min man och jag fick den för tio år sedan men jag kom ihåg att jag läst att Theralen skulle hjälpa mot illamående och det gör den vi slutade kräkas och slutade även må illa
Citera
2013-02-10, 03:06
Medlem
christerys avatar
Funkar den inte så är det roligare att ligga vaken än utan. Men inga mediciner funkar i det långa loppet.

3 rör/natt, med [sic] på asken där det står vad jag skall göra med den, (farmaceuterna skriver så om man av läkaren får gå över maxdos) och likförbannat så somnade jag inte alltid på den.

Jag var aldrig groggy dan efter på den, men jag är ganska hårdhudad när det gäller såna mediciner, tyvärr.

Bästa är att fixa problemet som gör att du inte kan sova. Allt annat är bara en tillfällig lösning.
Senast redigerad av christery 2013-02-10 kl. 03:10.
Citera
2013-02-10, 06:54
Medlem
Har haft Theralen i ett par år. Den tappar, som flera skrivit, effekten om man använder den varje dag. Var inte rädd för att ta den. Jag hade svår insomnia och hade 8ml/dag som maxdos. Då däckade jag helt. Hehe. Men oftast tog jag 2 ml ett par timmar innan jag skulle sova. Risk finns för hangover dagen efter, den sitter i i ca 12 timmar.
Citera
2013-02-24, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Funkar den inte så är det roligare att ligga vaken än utan. Men inga mediciner funkar i det långa loppet.

3 rör/natt, med [sic] på asken där det står vad jag skall göra med den, (farmaceuterna skriver så om man av läkaren får gå över maxdos) och likförbannat så somnade jag inte alltid på den.

Jag var aldrig groggy dan efter på den, men jag är ganska hårdhudad när det gäller såna mediciner, tyvärr.

Bästa är att fixa problemet som gör att du inte kan sova. Allt annat är bara en tillfällig lösning.

få man fråga hur mycket du väger? kanske därför saker inte påverkar dig på det viset...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in