Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-10, 14:49
  #4573
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Hur ska jag lägga upp träningen för att utveckla så bra kondition som möjligt?
Just nu kör jag 3 ggr i veckan 60min.
Ibland kör jag intervall ibland kör jag högt tempo rakt igenom. Alla 3 passen tar jag ut mig ungefär 90 - 95 % av min kapacitet.

Men du är ju elitidrottare med 18 års erfarenhet samt medicinsk utbildning? Hur kan du inte veta det du frågar?
Citera
2018-11-10, 15:40
  #4574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Finns två olika varianter. Kroniska varianten är mycket mer ovanlig än akut. Men han skriver ju att han får ordentligt ont. Jag tror inte det finns någon universell gradering av smärta vid olika tillstånd för någonting, inte heller compartment. Får han jäkligt ont på smalbenet och det framkallas en "bula" bör man iallafall utesluta compartment.

Jag vet att det finns två olika, att det är en akut compartment förstår man ju att det inte är.
Jag är ingen läkare, men har du compartment så vet du det. Det är inget du är ute och joggar med, inte ens en meter
Citera
2018-11-10, 19:40
  #4575
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Jag vet att det finns två olika, att det är en akut compartment förstår man ju att det inte är.
Jag är ingen läkare, men har du compartment så vet du det. Det är inget du är ute och joggar med, inte ens en meter

Har en polare som har den diagnosen. Har sprungit milen med honom.

Han gnällde dock som en ambulans
Citera
2018-11-11, 07:24
  #4576
Avstängd
Sommarglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Har en polare som har den diagnosen. Har sprungit milen med honom.

Han gnällde dock som en ambulans

Jag brukar kolla på "Dödlig fångst! på Discovery. Din kille är säkert en sådan som mönstrar på och tror han är något, men får avsluta mitt i säsongen.

Man riktigt skäms å Captain Bills vägnar! Sen gör dom ju en stor sak att dom har norska rötter.

Jo det har dom tydligen!
Citera
2018-11-14, 22:48
  #4577
Medlem
Betongbarns avatar
Kör tre gånger i veckan en runda som är på 2km, jag är ca 10kg överviktigt och vill i kombination med gym få upp flåset lite.

De här 2km DÖDAR MIG.
Hur fan gör jag för att få en push på kondisen?

Har lärt mig rundan nu, kan ta den på 15 minuter utan att dö (men inte långt ifrån).

Behöver tips...

Mvh // BB
Citera
2018-11-14, 23:14
  #4578
Medlem
bushuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Kör tre gånger i veckan en runda som är på 2km, jag är ca 10kg överviktigt och vill i kombination med gym få upp flåset lite.

De här 2km DÖDAR MIG.
Hur fan gör jag för att få en push på kondisen?

Har lärt mig rundan nu, kan ta den på 15 minuter utan att dö (men inte långt ifrån).

Behöver tips...

Mvh // BB

Hur länge har du sprungit? Låter mest som nåt som brukar ta sig om du fortsätter träna!

Annars slänga in lite längre pass än 15 minuter brukar vara bra för kondisen. Prova att köra två varv nästa gång?
Citera
2018-11-17, 11:51
  #4579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Kör tre gånger i veckan en runda som är på 2km, jag är ca 10kg överviktigt och vill i kombination med gym få upp flåset lite.

De här 2km DÖDAR MIG.
Hur fan gör jag för att få en push på kondisen?

Fortsätt nöta...

Tycker man kan börja öka när man tar sig ett par kilometer och när man är klar känner man att man nog hade kunnat fortsätta nåt varv till. Det ska ju inte vara helt olidligt att springa, finns risk att man tappar suget då.
Citera
2018-11-20, 11:35
  #4580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Idag tog Johan Steene världsrekord i tävlingsgrenen "backyard ultra". Det var den prestigefyllda tävlingen big dog backyard ultra (arrangören arrangerar även barkley marathon). Sjukt imponerande av Johan!

https://www.svt.se/sport/artikel/sve...l-pa-68-timmar

Medverkar i en intressant pod om sin löpning.

https://www.presteramera.com/podcast...lutar-springa/
Citera
2018-11-21, 00:53
  #4581
Medlem
dovAkins avatar
Har ett jätte konstigt problem men som är medicinskt men kanske någon annan har haft liknande problem.

Haft nu i flera år på höst/vintern skit mycket problem med slem bildning, som när jag springer utomhus blir hundra gånger värre. Måste spotta konstant och känns ibland som jag behöver spy då jag börjar hulka.
Citera
2018-11-21, 01:22
  #4582
Medlem
Blaobars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Har ett jätte konstigt problem men som är medicinskt men kanske någon annan har haft liknande problem.

Haft nu i flera år på höst/vintern skit mycket problem med slem bildning, som när jag springer utomhus blir hundra gånger värre. Måste spotta konstant och känns ibland som jag behöver spy då jag börjar hulka.
Samma här, tjockt jävla slem.
Utöver det mjälthugg och dålig utandning, måste pusta ut som en rökare för att få bort all luft ur lungorna för att inte för dåligt syre in-koldioxid ut, blir väldigt långsamma andetag.
Citera
2018-12-11, 23:49
  #4583
Medlem
Hur långt ska man som amatör orka jogga för att anses ha en bra kondis?

Jag joggade i dag blandat med promenad. Enligt iphonen så ska jag det blivit 11.1 kilometer. Vilket inte är några som helst problem för mig om jag bara powerwalkar. Men jag löper mer och mer nu. Och det känns fan som att jag ska svimma när jag stannar till när jag joggat typ 2 km. Får ingen håll och benen är inte slut, men jag kan fan inte ta djupa andetag efter ett tag.

Jag brukar börja med att löpa en sträcka som är cirka 800 meter. Sen så går jag en 10 min för att sen jogga på cirka 2 km. Men sen kan jag inte ta djupa andetag längre. Och det känns fan som jag ska svimma. Jag är ute efter bra kondis.
Citera
2018-12-12, 09:07
  #4584
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Hur långt ska man som amatör orka jogga för att anses ha en bra kondis?

Jag joggade i dag blandat med promenad. Enligt iphonen så ska jag det blivit 11.1 kilometer. Vilket inte är några som helst problem för mig om jag bara powerwalkar. Men jag löper mer och mer nu. Och det känns fan som att jag ska svimma när jag stannar till när jag joggat typ 2 km. Får ingen håll och benen är inte slut, men jag kan fan inte ta djupa andetag efter ett tag.

Jag brukar börja med att löpa en sträcka som är cirka 800 meter. Sen så går jag en 10 min för att sen jogga på cirka 2 km. Men sen kan jag inte ta djupa andetag längre. Och det känns fan som jag ska svimma. Jag är ute efter bra kondis.

Det finns ju som du förstår inget enkelt svar på den frågan. Men generellt när det gäller konditionsidrott så är puls per hastighet ett tecken på hur bra kondition du har, samt återhämtning pulsmässigt efter att du tex sprungit upp för en backe.
Av din text att döma låter det inte som att du har speciellt bra kondition, men det gäller ju för en väldigt stor portion av befolkningen. Obehaget vid konditionsträning försvinner efter ett par veckor.

Nyckeln till en bra kondition är kontinuitet och progression. Du startar med promenad varvat med jogging och varje vecka ökar du jogg-andelen med ca 20% (kan vara mer i början). När något blir för lätt ökar du distans eller fart. Det är detta som de allra flesta misslyckas med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback