Citat:
Ursprungligen postat av
9999999991
Hej alla kunniga löpare!
Jag har en tämligen usel kondition i mina ögon. Jag springer 5 km (löpband) på 25min, helt slut då.
Milen på strax under 1h (löpband), ja ni förstår.
Sprungit coopern på 14.30 (löpband)
Om 1 år behöver jag springa coopern på <12 minuter (utomhus)
När jag var runt 20 sprang jag 5 km i terräng på 21:30, men då spelade jag fotboll 5-6 dagar i veckan.
Mina senaste år har mest bestått av styrketräning på gymmet de senaste 8 åren.
Väger 75kg och är ca 177cm. Åldern mellan 25-30
Mitt stora problem är min "kärlek till gymmet", att gymma för mig är inte jobbigt, det är terapi.
Men löpning däremot, mina lungor dör, medans mina ben fortfarande är fräscha.
Jag har varit på en idrottshögskola och gjort ett tröskeltest.
Fått lågintensiv pass, intervallträning, högintensiv osv.
Men jag orkar träna kondition i 2-3 månader innan jag helt enkelt inte känner att det ger mig de resultaten jag vill. Är det normalt att det ska ta såhär lång tid?
Röker inte, dricker inte, äter bra osv.
Kan skicka mina resultat på laktat värden osv i PM om det skulle underlätta för er att hjälpa mig att lista ut va jag gör för fel?
Extremt tacksam. Mitt framtida jobb hänger på det här =/
Periodisera din träning. Sen är kontinuerlitet A och O vilket innebär att det är viktigt att hålla sig skadefri. Det gör man genom att lyssna på kroppen, ta vila även när det inte var planen om nu kroppen säger så. Kör lätt styrketräning för att stärka upp svaga punkter som höft, core, knän, vader utan att det går ut över löpningen, 3 ggr i veckan ungefär 10 min per pass.
Teknik är väldigt viktigt. Tänk på den, och gör drills i början av passen. Fartlek kan också hjälpa.
Bra sida:
http://www.brianmac.co.uk/longdist/tp3k.htm
Försök bygga upp den totala löpmängden utan att skada dig. Intensitet är mindre viktigt. VO2 max pass kan du lägga till 2 månader inför din maxning alt köra sånna pass sparsamt. Du vill gärna bygga upp en god löpvolym som i form av långsamma, lugna pass. Men om du saknar tålamod så kanske du kan testa min metod av träning.
Jag har en måltid som är 98% av min nuvarande tid på 3km. En gång i veckan springer jag en sträcka i denna hastighet. Sträckan ökas från ca 1km vecka 1 till 3km vecka 4. Ett pass i veckan kör jag ganska korta intervaller som är 95% av denna målhastighet för att få fart och puls. Joggar mellan intervallerna. Den totala sträckan jag springer i denna fart blir 3km. Ökar sträckan och minskar intervallerna för varje vecka som går. Resten av passen är enkla. Intensiteten ökar med veckorna och periodiseringen sker i 4veckors spann med 4:e veckan som testvecka, deloadvecka och möjlighet att utvärdera och ändra i programmet. Allteftersom intensiteten ökar så minskar längden på de lugna passen. Kvalitépassen är inbakade i lugna passen. Så det blir som en lång eller kort uppvärmning. Springer just nu ca 3-4 pass i veckan, men tanken är att öka allteftersom.
Exempel:
Må: 20min <70%, 400m x8 @4:05, 20min <70%
Ti: Styrketräning överkropp
Ons: 40min <70%
Tors: Styrketräning överkropp
Fredag: 20min <70% 1,2km @4:18, 20min <70%
Lördag: Styrketräning överkropp
Söndag: vila
Tycker det ger resultat. Har slagit lite nya rekord.
Tänk inte på din vikt. Att försöka tappa kilon när man springer så långsamt som du lönar sig inte till något. Kanske när du springer milen under 38 som några kilon hit eller dit kan göra lite skillnad. Det kommer skada din träning om du försöker deffa nu.
Och försök inte köra helt slut på dig i varje pass. Det ska vara rätt så tråkigt och enkelt den mesta löpningen. Annars pallar inte dina leder, muskler och psyke det. Tänk iallafall att lägstanivån är minst 1 löppass på 20 min per vecka. Träna hårdare ger inte nödvändigtvis bättre resultat.