2013-02-14, 16:47
Medlem
Chelskeys avatar
Som jag förstår det måste man ha licens på Anafranil.. Eftersom vissa födoämnen kan vara farliga att blanda med den. Jag har på känn, att jag kommer få kämpa för att få prova den.
Citera
2013-02-14, 18:07
Citat:
Ursprungligen postat av Chelskey
Som jag förstår det måste man ha licens på Anafranil.. Eftersom vissa födoämnen kan vara farliga att blanda med den. Jag har på känn, att jag kommer få kämpa för att få prova den.
Nä, Anafranil behövs ingen licens på.
Citera
2013-02-14, 18:11
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Nä, Anafranil behövs ingen licens på.

Oj, jag menade såklart Nardil.
Citera
2013-02-14, 18:42
Det står i Jan-Otto Ottossons bok (Psykiatri), iaf. tredje upplagan jag har från 1988 (detta var innan det fanns SSRI eller selektiva MAO-hämmare), att man i extremfall har kombinerat icke-reversibla MAO-hämmare (t.ex Nardil, Parnate, Marplan), med TCA (t.ex Anafranil, Saroten, Tryptizol). Detta medför allvarliga risker för sk. serotonergt syndrom, vilket kan vara dödligt.

Jag kombinerade nån vecka, 225 mg Venlafaxin med 300 mg Aurorix. Jag mådde mycket bra under den tiden, men även det kan vara livsfarligt. Berättade aldrig det för läkaren heller.
Senast redigerad av Mulla Krekar 2013-02-14 kl. 18:48.
Citera
2013-02-14, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chelskey
Oj, jag menade såklart Nardil.

Aha, nardil tror jag är svårt att få. Känner ingen som fått det. Skulle du klara av alla matrestriktioner? Har du problem med självmordstankar?

Blir lite nyfiken, måste nog höra med min läkare vad han säger om nardil.
Citera
2013-02-14, 19:32
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Blir lite nyfiken, måste nog höra med min läkare vad han säger om nardil.
Jag var ett tag inne på att jag ville ha Nardil, tog upp det med min psykolog men det är ju inte hon som skriver ut. Tror dock aldrig det blev av att jag nämnde det för psykiatern (som skriver ut min medicin). Kommer tyvärr inte ihåg vad psykologen sa, men hon kände till läkemedlet i alla fall.
Citera
2013-02-14, 20:13
Medlem
Citat:
Jag var ett tag inne på att jag ville ha Nardil, tog upp det med min psykolog men det är ju inte hon som skriver ut. Tror dock aldrig det blev av att jag nämnde det för psykiatern (som skriver ut min medicin). Kommer tyvärr inte ihåg vad psykologen sa, men hon kände till läkemedlet i alla fall.

Jag fick förklara vad mina mediciner är för sort senast i förrgår för en läkare (dock inte psykiater). Bra att din psykolog kände till medicinen i alla fall.

Misstänker att jag inte skulle få nardil (är självdestruktiv...) men ska i alla fall läsa lite om det och kanske fråga läkaren vad han anser.
Citera
2013-02-14, 20:25
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Jag fick förklara vad mina mediciner är för sort senast i förrgår för en läkare (dock inte psykiater). Bra att din psykolog kände till medicinen i alla fall.

Misstänker att jag inte skulle få nardil (är självdestruktiv...) men ska i alla fall läsa lite om det och kanske fråga läkaren vad han anser.
Ja, det är inte ovanligt att man får förklara mediciner för läkarna. Jag var hos en psykiater o sa att jag fått tag i en jättebra medicin som hjälper mot min ångest.

Typ;
Jag: -Jag har hittat en jättebra medicin mot ångest.
Psykiater: -Jasså vad är det för nått då?
Jag: -OxyContin heter den, jag tar 40 mg per dag.
Psykiater: -Jaha, ja det låter ju inte som bensodiazepiner i alla fall. Men jag får titta vad det är i FASS.
Psykiater: -Nej, men herregud! Vad är det du stoppar i dig o var har du fått tag i det!?

OxyContin är typ en slags syntetiskt morfin, fast dubbelt så starkt.
Citera
2013-02-14, 20:44
Medlem
Keiras avatar
Citat:
Ja, det är inte ovanligt att man får förklara mediciner för läkarna. Jag var hos en psykiater o sa att jag fått tag i en jättebra medicin som hjälper mot min ångest.

Typ;
Jag: -Jag har hittat en jättebra medicin mot ångest.
Psykiater: -Jasså vad är det för nått då?
Jag: -OxyContin heter den, jag tar 40 mg per dag.
Psykiater: -Jaha, ja det låter ju inte som bensodiazepiner i alla fall. Men jag får titta vad det är i FASS.
Psykiater: -Nej, men herregud! Vad är det du stoppar i dig o var har du fått tag i det!?

OxyContin är typ en slags syntetiskt morfin, fast dubbelt så starkt.

Och hur har du fått tag i OxyContin? Det är inga lätta grejer. Inget konstigt om det funkar mot ångest. Det gör även de lättare varianter av opioider, t ex Citodon och Tramadol. MEN DE ÄR FÖR VÄRK OCH INTE ÅNGEST!
Citera
2013-02-14, 20:51
Medlem
Chelskeys avatar
Jag berättade ju innan om att jag kombinerat Voxra + Sertralin, som fick mig att må sämre! Har provat Voxra + Venlafaxine nu, (första dagen) och jag känner hur min kroppstemperatur är höjd och känner mig varm och svettig.

Borde jag prova Voxra + en TCA?

Jag hade tänkt fråga om Nardil för min sociala ångest, men jag tvivlar på det. Man kanske ska fråga om anafranil/klomipramin.. Eller cymbalta? Jag känner redan nu, att jag inte orkar med biverkningarna av förhöjd kroppsvärme och svettningar..
Citera
2013-02-14, 20:52
Citat:
Ursprungligen postat av Keira
Och hur har du fått tag i OxyContin? Det är inga lätta grejer. Inget konstigt om det funkar mot ångest. Det gör även de lättare varianter av opioider, t ex Citodon och Tramadol. MEN DE ÄR FÖR VÄRK OCH INTE ÅNGEST!
Min pappa hade två apotek i Norge som han styrde över, o jag "jobbade för skoj skull" med att kassera överbliven medicin, så jag tog hem det mesta istället...

Jag vet att de är till för värk, men jag mådde absolut inte bra då, o tryckte i mig allt som lättade depressionen o ångesten. Naturligtvis tog jag hem massvis med benzo också o andra typer av opioider.

EDIT: Kan tillägga att det slutade med avgiftning o inläggning på psyket...
Citera
2013-02-16, 00:30
Medlem
Aurorix fungerade inte alls för mig, inte över huvud taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in