• 3
  • 4
2013-11-13, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishadmin
Vad är det för problem med kosten? Den är väldigt simpel. Man äter det mesta ändå..

Läkarna brukar tycka att jag är självdestruktiv och då vill de inte gärna skriva ut en medicin som är farlig att kombinera med vin och choklad och allt möjligt. Om jag inte hade fått en bipolär-diagnos hade jag nog försökt kräva att få testa den men nu har jag stämningsstabiliserande mm istället och det funkar ok.
Citera
2013-11-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishadmin
Vad är det för problem med kosten? Den är väldigt simpel. Man äter det mesta ändå..
Man ska ju bara se upp med ost, vin och annan mat som innehåller tyramin när man står på MAO-hämmare. Men nej, kosthållningen är inte så krånglig, men det gäller att vara medveten.
Citera
2014-01-15, 20:00
Medlem
Jag har ätit Aurorix 900 mg i ca 8 mån, fick detta ordinerat efter ett allvarligt suicidförsök. Har faktiskt provat dom flesta antidepp.Klomipramin fungerade i hög dos men jag fick väldiga biverkningar av det så jag inte kunde arbeta. Vad gäller Aurorix så fungerar den mkt bra på mej. Eftersom den är en selektiv MAO-hämmare(RIMA) funderade min psykiatriker och jag på om vi ev skulle kombinera den med Voxra. Tog kontakt med Odd Lingjärde som är professor i psykiatri och har forskat mkt i psykofarmaka. Fick då reda på att vid tillräckligt hög dos börjar Aurorix även hämma MAOB.MAO är ett enzym(äggviteämne) som främst förekommer i lever och tarmväggen. Endast ca 8 procent finns extraneuralt i tex gliaceller i hjärnan. Att den hämmar MAOB innebär att man får mer dopamin i hjärnan som man numera vet kan ha ett starkt samband med depression.När det gäller biverkningar så får jag huvudvärk och sömnsvårigheter, därför bad jag om att få prova Valdoxan med viss positiv effekt. Vill inte äta benzo och antihistaminer fungerar inte på mej.Jag har nu haft turen att få börja KBT för att kunna möta upp ev nytt depressivt skov och slippa gå ner så djupt. Har en utbildning i mindfullness som har varit mej till stor nytta. Personligen tror jag på en kombination av medicinsk behandling och ngn form av psykologisk behandling. Har själv arbetat inom psykiatrin i nästan 25 år och har sett vad har varit bra behandlingar för olika pat och nästan uteslutande har en kombination av behandlingar fungerat bäst så även på lång sikt.
Citera
2014-01-17, 17:09
Medlem
swedishadmins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Man ska ju bara se upp med ost, vin och annan mat som innehåller tyramin när man står på MAO-hämmare. Men nej, kosthållningen är inte så krånglig, men det gäller att vara medveten.

hmm , njaae , de är ej så illa som du tror , jag äter dagligen choklad ändå med kombination av nardil
Citera
2014-01-17, 17:10
Medlem
swedishadmins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Läkarna brukar tycka att jag är självdestruktiv och då vill de inte gärna skriva ut en medicin som är farlig att kombinera med vin och choklad och allt möjligt. Om jag inte hade fått en bipolär-diagnos hade jag nog försökt kräva att få testa den men nu har jag stämningsstabiliserande mm istället och det funkar ok.

De är rätt ok med dieten, man kanske ska passa sig för att äta för mkt av de farliga men som jag tex äter choklad ändå, äter lite av allt de möjliga man egentligen inte får fast i liten mängd...
Citera
2015-04-09, 14:18
Medlem
Jag åt cymbalta (+ seroquel och gabapentin), men cymbaltan fick jag såna biverkningar av att jag till slut inte orkade ta den längre, åtminstone inte nu när jag har pojkvän, när jag var singel var det inga problem.
Men,när jag slutade ta cymbalta försökte jag ta mitt liv och fick tvångsvård, trodde aldrig jag skulle bli utskriven... Till slut gick jag med på att testa aurorix, och vilket helvete det var att ställa in sig på den! Tinnitus och hallucinationer i några minuter ca en halvtimme efter att jag tog medicine, flera veckor. Nu är biverkningarna borta, men vet inte om den har gett någon speciell effekt (är bipolär typ 2 och autistisk). Visst är jag stabilare än när jag slutade ta antidepressiva helt, men jag vill ändå egentligen vara utan.
Citera
2019-07-14, 17:43
Medlem
Återupplivar tråden lite. Man läser sällan om detta preparat.
Någon med bra erfarenheter? Biverkningar?
Citera
2019-07-17, 02:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Återupplivar tråden lite. Man läser sällan om detta preparat.
Någon med bra erfarenheter? Biverkningar?

Intressant i mycket höga doser, eller i kombo med Selegilin, annars rätt usel.

Högdos- eller augmentationsbehandling, ihop med Selegilin, bör ses som en tredjehandsval.
Citera
2019-07-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clipowl

Högdos- eller augmentationsbehandling, ihop med Selegilin, bör ses som en tredjehandsval.

Tycker den verkar intressant eftersom har visats höja testosteron och libido. Har dock även gett prolaktinstegring så på vissa går det väl jämnt ut. Nardil och parnate verkar effektiva mot depression med förödande för libido? Läst om många som fått problem.
Citera
2019-07-23, 17:52
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clipowl

Har DU dock någonsin sett denna kombination eller förskrivit denna kombination?(Moklobemid + Selegilin) Håller med om att det är en intressant kombination annars. Blir kanske lite grann eller ganska mycket likt en fullvärdig icke-selektiv irreversibel MAO-hämmare men med låg risk för tyramininteraktioner, och om de skulle hända så är de nog mycket milda. Vill också nämna att man kan få lika effektiv hämning av MAO-B som 10 mg Selegilin om man istället tar 1/4 av 5 mg tabletter och låter dessa bitar smälta under tungan. Alltså 1.25 mg sublingualt ger ungefär likvärdig MAO-B hämning som 10 mg oralt. Eftersom Selegilin oralt enbart har en biotillgänglighet på cirka 10% och går igenom mycket "first pass metabolism" i levern och blir till de tämligen väedelösa levo metaboliterna av met-/amfetamin så är sublingual administration helt överlägsen på detta viset då man dessutom minskar hämmandet av MAO-A i magen som då kan fortsätta att användas till nedbrytandet av tyramin. Kan nog kanske vara svårt och anses vara förkastligt/otillåtet att som läkare eller psykiatriker att instruera om sublingual administration av tabletter som annars är enbart indikera för oral konsumtion. Men det kan vara bra att veta som patient! I USA och Kanada finns Zelapar vilket är 1.25/2.5 mg Selegilin i form av smälttabletter som just tar vara på den överlägsna biotillgängligheten via sublingual/"sub-mucosa" administrering. Så det GÅR och är egentligen en bättre idé än att ta Selegilin-tabletterna som de annars anvisas. Finns också Rasagilin som har liknande effekt på MAO-B och hög oral biotillgänglighet, dock saknar den Selegilins dopaminhöjande CAE effekt.

På tal om Selegilin det är mycket synd att det transdermala plåstret Emsam inte finns på marknaden i Sverige eller utanför USA för den delen; har dock hört om folk som fått den på licens i andra länder. Finns det någon chans att en person kan få den på licens i Sverige? Tror väldigt många deprimerade personer skulle kunna få stor nytta och må bra av denna mycket säkra och användarvänliga applikation av en irreversibel MAO-hämmare.
Citera
2025-05-05, 06:19
Medlem
Alexantes avatar
Hej, jag står på 150mg Aurorix 1st varje morgon i kombination med Elvanse 70mg 1st + sertralin 100mg 1st dessa tas varje morgon och sen fick jag 100mg Quetiapin 1st till natten och jag upplever massvis skillnad i humöret och måendet sen man satte i Aurorix och Quetiapin.
Jag är utåtriktad, social och vaknar utvilad med ett leende på läpparna numera.
Sen jag fick Aurorix känner jag mig helt enkelt genuint lycklig och harmonisk, jag har inte längre svårt för att ta intiativ, jag söker ej dopamin ifrån andra källor, jag undviker inte längre människor och folkmassor.
Enda negativa är detta vidriga illamående jag haft men som börjar ge med sig! Kunde inte äta eller dricka utan att nästan spy pga intensivt illamående!
Tilläggas bör att jag innan Aurorix och Quetiapin sattes in testat i stort sätt allt men utan effekt!
Jag har diagnoserna ADHD, autism och komplex PTSD.

Jag skulle aldrig fått detta läkemedel ifrån öppet Psyk läkare utan jag var tvungen att vända mig till en privatläkare i Stockholm som visste omgående vad jag behövde och vad som saknades för att jag skulle börja må bra igen efter flera års depression och utmattning så jag rekommenderar verkligen att vända sig till en privat psykiatriker! Min privata läkare kan man gå till inom förmån vilket verkar vara enda privata psykiatrikern som har detta, svindyrt annars…

Allt gott mvh,
Alexa
Citera
2025-05-05, 08:01
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexante
Hej, jag står på 150mg Aurorix 1st varje morgon i kombination med Elvanse 70mg 1st + sertralin 100mg 1st dessa tas varje morgon och sen fick jag 100mg Quetiapin 1st till natten och jag upplever massvis skillnad i humöret och måendet sen man satte i Aurorix och Quetiapin.
Jag är utåtriktad, social och vaknar utvilad med ett leende på läpparna numera.
Sen jag fick Aurorix känner jag mig helt enkelt genuint lycklig och harmonisk, jag har inte längre svårt för att ta intiativ, jag söker ej dopamin ifrån andra källor, jag undviker inte längre människor och folkmassor.
Enda negativa är detta vidriga illamående jag haft men som börjar ge med sig! Kunde inte äta eller dricka utan att nästan spy pga intensivt illamående!
Tilläggas bör att jag innan Aurorix och Quetiapin sattes in testat i stort sätt allt men utan effekt!
Jag har diagnoserna ADHD, autism och komplex PTSD.

Jag skulle aldrig fått detta läkemedel ifrån öppet Psyk läkare utan jag var tvungen att vända mig till en privatläkare i Stockholm som visste omgående vad jag behövde och vad som saknades för att jag skulle börja må bra igen efter flera års depression och utmattning så jag rekommenderar verkligen att vända sig till en privat psykiatriker!
Min privata läkare kan man gå till inom förmån vilket verkar vara enda privata psykiatrikern som har detta, svindyrt annars…

Allt gott mvh,
Alexa
Du hade nog mer tur, att Aurorix fungerade så bra på dig, en läkare kan omöjligt veta hur du kommer att svara på det, utan att ta prover som ev. bara görs vid avancerad läkemedelsforskning. Jag fick Aurorix på öppenpsyk första gången efter att jag bad specifikt om det (hade läst att det skulle verka lite extra mot social fobi), men jag gick tillbaka till Venlafaxin igen, då jag inte kände mig bättre av det.

Hursomhelst är det ju skönt att det fungerar för dig i.a.f...
Senast redigerad av Muppety 2025-05-05 kl. 08:03.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in