2013-02-08, 09:41
Medlem
Behöver hjälp, då detta är något som plågar mig dagligen!

Jag var för några veckor sedan i Thailand med en mycket god vän till mig va.
Åt då Thailands nationalrätt "Pad Thai" första dagen när vi var i Kata, inga konstigheter alls.

När resan började närma sig sitt slut så beslöt jag mig för att köra på Pad Thai en sista gång innan vi lämnade lyckliga avslutens land.

Detta var då på resturangen Terazzo på det mycket anrika hotellet Holiday Inn va.
Till en början så kändes det som vilken Pad Thai som helst. Men för varje tugga jag tog så kunde jag ana en väldigt bekant och frän doft som stack till i näsan. Vad i hlvete är detta tänkte jag?
Det doftade tamejfan Citronpaj om Pad Thaien!

Behöver inte nödvändigtvis varit citronpaj, men någon form utav citrus, samt någon lukt som närmast kan liknas vid den utav en paj. Drog därför slutsatsen att detta var utöver det vanliga.

Varför luktade Pad Thaien citronpaj? varför luktade den citron över huvudtaget? vad var det egentligen som fick denna pad thai att lukta efterätt istället för thaimat?

Jag har tänkte på detta många gånger nu, och legat sömnlös över att inte veta svaret.

Snälla hjälp mig reda ut detta. Varför luktade pad thaien citronpaj?

Vet inte om denna tråd passar in under Mat, kanske skulle passa bättre under Psykologi.
Citera
2013-02-08, 09:43
Medlem
majsan6216s avatar
Det låter ju konstigt då det brukar vara lime i maträtten och inte citron..
Citera
2013-02-08, 09:53
Medlem
Citron är väldigt dyrt här nere så väldigt tveksam till att det faktiskt var citron. Dock möjligt att det var nått som liknar i smak. Citrongräs, citronmiliss lr lime.
Citera
2013-02-08, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Citron är väldigt dyrt här nere så väldigt tveksam till att det faktiskt var citron. Dock möjligt att det var nått som liknar i smak. Citrongräs, citronmiliss lr lime.

Tack för svaret, kan mycket väl ha varit Lime eller som du säger citrongräs.

Men vart fn kommer paj-lukten ifrån?

Har hakat upp mig nått så oerhört på detta. Och förbannar mig själv för att jag inte frågade kocken när jag väl var på plats

Kan kocken ha tillagat limepaj i samma panna som han sedan tillrädde min padthai i?
Senast redigerad av Latjoslav 2013-02-08 kl. 10:04.
Citera
2013-02-08, 10:08
Medlem
christerys avatar
lemongrass eller vad det nu heter på svenska var nog det du märkte. Växer som ogräs där nere så dom har det i allt.

Inte oangenäm i smaken, men citron eller lime tror jag inte dom pillat i, om inte kocken rökt på nåt.
Citera
2013-02-08, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
lemongrass eller vad det nu heter på svenska var nog det du märkte. Växer som ogräs där nere så dom har det i allt.

Inte oangenäm i smaken, men citron eller lime tror jag inte dom pillat i, om inte kocken rökt på nåt.

Nja kanske att dom hällt på efter. Många ställen ger dig en lime klyfta till Phad Thai och i synerhet till Khao Phat (Stekt ris).

Paj smaken kanske har nått med ägg att göra. Men utan att smaka blir det svårt att gissa sig fram
Citera
2013-02-08, 12:51
Medlem
Bylines avatar
Jag tippar på att det var färsk koriander som TS upplever som citronpajsdoft.
Koriander har ju den förmågan att den kan upplevas så olika av olika personer. Allt från tvål, parfym, och aluminium till just citrus.
Citera
2013-02-12, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag tippar på att det var färsk koriander som TS upplever som citronpajsdoft.
Koriander har ju den förmågan att den kan upplevas så olika av olika personer. Allt från tvål, parfym, och aluminium till just citrus.
Min första gissning hade varit citrongräs. Som ju smakar citrus. Funkar man inte med koriander brukar man väl beskriva smaken som tvål/bärfis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in