Citat:
Ursprungligen postat av
Nisse Gandhi
När det gäller ”luktar” kan ordet nog användas både när det är något eller någon som luktar illa eller som luktar gott. Däremot har jag aldrig hört någon säga ”det doftar illa”.
”Jag luktar rosor” kan betyda att jag avger en god doft,eller att jag kan känna den goda doften från rosor i rabatten.
Absolut! Luktar används om både positiva, negativa och neutrala lukter. Tyvärr säger folk nu för tiden att saker som luktar illa ”doftar”, som ju tidigare sades om positiva förnimmelser. Rosor, nybakade bullar, en god parfym, ens babys mjuka, fjuniga hjässa, ens älsklings rena hud… De doftar!
Främmande människors svett på t-banan doftar inte! Och framför allt inte lik… 🤢 som sagt var! Men tyvärr verkar de flesta, t.o.m. författare, inte förstå skillnaden längre.
Läste i veckan en bok jag tyckte var väldigt välskriven, Vikarien av David Nordin. Trots att han generellt uttryckte sig väldigt bra skrev han genomgående doftar om allt, inklusive mögel eller vad det nu var. Irriterande. Men han är som sagt var inte ensam.