Citat:
Ursprungligen postat av
PekpinneKendo
Att raljera över språkpoliser är inte samma sak som att säga att allt är korrekt. Han tar ju aktivt avstånd från en roll som språkvårdare, så varför skulle han komma med pekpinnar?
Nä, ok, jag raljerade också i mina inlägg.
Men jo, jag tolkar honom som att han menar att det är de som använder språket som skapar det och att det är i ständig förändring och det är bara patetiska bakåtsträvare som vill annat.
Nä, han kör ju aldrig nånsin med pekpinnar mot de som använder språket ”fel” (satt inom citationstecken även om jag anser att det borde stå utan, jag anser alltså att det finns fel och rätt) men däremot mot de som anser att vissa saker faktiskt ÄR fel. Som han avslutade dagens krönika:
Citat:
”Det enda alternativet skulle vara att definiera ”rätt” och ”fel” utifrån någon sorts objektiva och gudagivna kriterier bortom de faktiska språkbrukarna, men då uppstår förstås den närmast filosofiska frågan om språk ens existerar utan sina användare. Möjligen kunde man upphöja till oantastlig lag det regelverk som gällde vid någon specifik tidpunkt, men den som förespråkar det måste förstås kunna svara på vilken det skulle vara, och varför just den skulle väljas. (Många skulle nog föreslå den tid då de själva var unga vuxna – vi människor verkar ha en tendens att tycka att samhällsutvecklingen peakade ungefär då vi fick ligga som mest). Men inte ens då skulle man slippa undan problem, eftersom inget språk någonsin har varit helt homogent inom hela talargruppen.
Att säga ”Jag är inte emot förändringar, men regler måste ju följas” är till syvende och sist helt analogt med ”Jag gillar cirklar, men de bör förstås vara fyrkantiga” eller ”Jag är absolut inte flygrädd så länge planet bara står kvar på marken”.”
Btw, han gör själv språkliga missar i texten. Men som sagt var: 2024 är det kanske nya regler, vem bestämmer?