2024-09-10, 08:42
Medlem
cleolinas avatar
Är så otroligt trött på SvD:s ”språkvårdare” Mikael Parkvall, en tjänst SvD för övrigt lika gärna kan dra in eftersom den är, som Mikael Parkvall indirekt måste mena, överflödig eftersom allting fungerar!
Det är när språket används som det skapas och således går det inte att göra fel! (Här är det jag som raljerar, det är inget ordagrant citat.)
Nu vet ni det, ni som stör er på att folk inte längre vet skillnad på avlida och omkomma eller mellan var och vart eller chans och risk.
Hans senaste krönika:
https://www.svd.se/a/XjRQ17/jag-har-ingenting-emot-att-spraket-forandras-men
För övrigt även trött på att de som vill lära sig och göra rätt - t ex jag, jag har mkt kvar att lära av språket - bara möts av beskäftiga ”allting fungerar, språkpoliser är bakåtsträvare”.
Citera
2024-09-10, 18:18
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Är så otroligt trött på SvD:s ”språkvårdare” Mikael Parkvall, en tjänst SvD för övrigt lika gärna kan dra in eftersom den är, som Mikael Parkvall indirekt måste mena, överflödig eftersom allting fungerar!
Det är när språket används som det skapas och således går det inte att göra fel! (Här är det jag som raljerar, det är inget ordagrant citat.)
Nu vet ni det, ni som stör er på att folk inte längre vet skillnad på avlida och omkomma eller mellan var och vart eller chans och risk.
Hans senaste krönika:
https://www.svd.se/a/XjRQ17/jag-har-ingenting-emot-att-spraket-forandras-men

Parkvall är inte språkvårdare. Det är en av textens premisser.

Citat:
För övrigt även trött på att de som vill lära sig och göra rätt - t ex jag, jag har mkt kvar att lära av språket - bara möts av beskäftiga ”allting fungerar, språkpoliser är bakåtsträvare”.

Det finns några typer här på språkforumet som kan ge dig det du söker.
Citera
2024-09-10, 18:52
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Parkvall är inte språkvårdare. Det är en av textens premisser.

Det finns några typer här på språkforumet som kan ge dig det du söker.
Skrev det inom citationstecken. Uppenbart är han inte det, men jag önskar han var det, eller höll tyst med sitt eviga mantra om att allt är tillåtet och korrekt. Gör ju svensklärarens arbete lätt iaf, skriv hur du vill, stava hur du vill, böj hur du vill, använd vilka ord du vill i vilka sammanhang som helst; det är du som är språket och således kan det inte bli fel!

Ja, jag vet, och jag uppskattar helt oironiskt det. Hade också uppskattat att få det i min morgontidning.

PS. Har dock för mig att han tidigare presenterades som det och svarade på läsarfrågor man kan minnas fel.
Citera
2024-09-10, 20:22
Medlem
Exakt när har Parkvall sagt att allt går an?
Citera
2024-09-10, 20:38
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekpinneKendo
Exakt när har Parkvall sagt att allt går an?
Han har skrivit det i flera krönikor genom åren? Inte ordagrant, men raljerande över ”språkpoliser” som han kallar det och sedan förnumstiga utläggningar att språket skapas av användarna.
Citera
2024-09-10, 21:13
Medlem
Citat:
Han har skrivit det i flera krönikor genom åren? Inte ordagrant, men raljerande över ”språkpoliser” som han kallar det och sedan förnumstiga utläggningar att språket skapas av användarna.

Att raljera över språkpoliser är inte samma sak som att säga att allt är korrekt. Han tar ju aktivt avstånd från en roll som språkvårdare, så varför skulle han komma med pekpinnar?
Citera
2024-09-10, 21:24
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekpinneKendo
Att raljera över språkpoliser är inte samma sak som att säga att allt är korrekt. Han tar ju aktivt avstånd från en roll som språkvårdare, så varför skulle han komma med pekpinnar?
Nä, ok, jag raljerade också i mina inlägg.
Men jo, jag tolkar honom som att han menar att det är de som använder språket som skapar det och att det är i ständig förändring och det är bara patetiska bakåtsträvare som vill annat.
Nä, han kör ju aldrig nånsin med pekpinnar mot de som använder språket ”fel” (satt inom citationstecken även om jag anser att det borde stå utan, jag anser alltså att det finns fel och rätt) men däremot mot de som anser att vissa saker faktiskt ÄR fel. Som han avslutade dagens krönika:
Citat:
”Det enda alternativet skulle vara att definiera ”rätt” och ”fel” utifrån någon sorts objektiva och gudagivna kriterier bortom de faktiska språkbrukarna, men då uppstår förstås den närmast filosofiska frågan om språk ens existerar utan sina användare. Möjligen kunde man upphöja till oantastlig lag det regelverk som gällde vid någon specifik tidpunkt, men den som förespråkar det måste förstås kunna svara på vilken det skulle vara, och varför just den skulle väljas. (Många skulle nog föreslå den tid då de själva var unga vuxna – vi människor verkar ha en tendens att tycka att samhällsutvecklingen peakade ungefär då vi fick ligga som mest). Men inte ens då skulle man slippa undan problem, eftersom inget språk någonsin har varit helt homogent inom hela talargruppen.

Att säga ”Jag är inte emot förändringar, men regler måste ju följas” är till syvende och sist helt analogt med ”Jag gillar cirklar, men de bör förstås vara fyrkantiga” eller ”Jag är absolut inte flygrädd så länge planet bara står kvar på marken”.”

Btw, han gör själv språkliga missar i texten. Men som sagt var: 2024 är det kanske nya regler, vem bestämmer?
Citera
2024-09-10, 21:34
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
[...] eller mellan var och vart [...]

Vi kan nog hjälpa till med denna.

I södra Sverige används mest "var":

— Var är vi?
— Var är vi påväg?
— Var går den här bussen?

I norra Sverige brukas mest "vars"/"vart" (eventuellt med uttalet vasch):

— Vars/vart är vi?
— Vars/vart är vi påväg?
— Vars/vart går den här bussen?

I centrala Sverige nyttjas båda:

— Var är vi?
— Vart är vi påväg?
— Vart går den här bussen?

Var benyttas för platsangivelse och vart för riktning. Sannolikt är väl väderstreck viktigare på Norrlands vidder än i Skåne där det är lätt att hitta vägen ... det är ju bara att följa pilarna.

Behöver du fler perspektiv har vi ett dussintal trådar, t ex (FB) Var eller vart.
Citera
2024-09-10, 21:48
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Vi kan nog hjälpa till med denna.

I södra Sverige används mest "var":

— Var är vi?
— Var är vi påväg?
— Var går den här bussen?

I norra Sverige brukas mest "vars"/"vart" (eventuellt med uttalet vasch):

— Vars/vart är vi?
— Vars/vart är vi påväg?
— Vars/vart går den här bussen?

I centrala Sverige nyttjas båda:

— Var är vi?
— Vart är vi påväg?
— Vart går den här bussen?

Var benyttas för platsangivelse och vart för riktning. Sannolikt är väl väderstreck viktigare på Norrlands vidder än i Skåne där det är lätt att hitta vägen ... det är ju bara att följa pilarna.

Behöver du fler perspektiv har vi ett dussintal trådar, t ex (FB) Var eller vart.
Tack, jag vet skillnaden, men ändå snällt att skriva så utförligt!
Men som uppvuxen i Småland håller jag inte med. Alla kunde på ”min tid” använda var och vart korrekt. Inte bara kunde, de gjorde det.
Mina morföräldrar var bägge från långt upp i Norrland, även om vart används vardagligt så visste de ju att det inte var rikssvenska. (Vet ärligt talat inte om de själva ens använde vart för befintlighet.)
Citera
2024-09-11, 12:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tack, jag vet skillnaden, men ändå snällt att skriva så utförligt!
Men som uppvuxen i Småland håller jag inte med. Alla kunde på ”min tid” använda var och vart korrekt. Inte bara kunde, de gjorde det.
Mina morföräldrar var bägge från långt upp i Norrland, även om vart används vardagligt så visste de ju att det inte var rikssvenska. (Vet ärligt talat inte om de själva ens använde vart för befintlighet.)

Nästan ingen i övre Norrland använde var/vart för 50 år sedan och tidigare. 90 procent använde vars för båda. Under de senaste tio åren har fler yngre bytt vars mot vart för båda. Tittar man på engelskan så har de ingen skillnad (where/where/) medan tyskan använder har än ännu tydligare skilnad (wo/wohin) som i svenska skulle motsvara var/varthän.
Citera
2024-09-11, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nästan ingen i övre Norrland använde var/vart för 50 år sedan och tidigare. 90 procent använde vars för båda. Under de senaste tio åren har fler yngre bytt vars mot vart för båda. Tittar man på engelskan så har de ingen skillnad (where/where/) medan tyskan använder har än ännu tydligare skilnad (wo/wohin) som i svenska skulle motsvara var/varthän.

Jag vet inte mycket om övre Norrland, men i Götaland förekom det redan på 1980-talet att många sa vart för befintlighet. Det var vanligen inte de som hade bra betyg i svenska eller särskilt många andra ämnen heller, men det fanns ganska många som sa så. De här människorna var inte särskilt bra på engelska heller för det mesta, så jag undrar om det verkligen är därifrån det kommer.
Citera
2024-09-11, 12:31
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja, så är det nog! Jag har inget minne av vad de sa men har diskuterat det med min mamma och hon nämnde nog just vars.
Varthän låter stiligt! Ska kanske tvinga mina elever att börja använda det! 😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in