Jag vill gnälla lite. I första hand på mitt eget språkbruk, men för att kunna skriva i denna tråd får jag väl gälla även på mina medmänniskor.
Jag har länge lagt till "att" efter "eftersom".
Det bör man inte göra i formella sammanhang har jag nu fått veta, och jag ser heller ingen anledning att göra det i talspråk eller i valfritt informellt sammanhang.
Faktum är att det på
Wiktionary står att "eftersom"
aldrig ska följas av "att":
Ordet "eftersom" är redan en subjunktion i sig själv, det ska aldrig följas av "att". Det följer alltid en bisats, infinitiv är inte möjlig.
Jag har även läst på andra sidor att nämnda tillägg är överflödigt, exempelvis på
Institutionen för språk och folkminnens hemsida.
Dessutom har jag alltid lagt till "att" efter "därför", trots att detta bara är korrekt ibland.
(Kanske blir jag förvirrad för att man bör lägga till "att" efter "kommer". (Eller bör man alltid göra det? Nu känner jag mig faktiskt mer förvirrad än vad jag var när jag började skriva detta inlägg.))
Jag är generellt sett inte någon motståndare till att börja använda ord eller uttryck "felaktigt" (eller
att på andra sätt använda sig av ett "inkorrekt" språkbruk), men jag ser helst att detta görs av "konstruktiva" skäl.
I dessa fall ser jag ingen anledning till att lägga till "att", det medför inga poetiska kvalitéer i min mening, däremot gör det språket mindre effektivt (genom att aktuella meningar blir längre och mer omständliga).
(Jag känner på mig att jag misshandlat det svenska språket på minst ett sätt i denna korta text och det känns inte ett dugg roligt.)