Citat:
Ursprungligen postat av
johkv637
En nyfiken fråga, ser du någon historisk skilnad mellan indianderna och samerna, t.e.x utifrån landdelningen?
Jag kan tänka att det kan finnas likheter mellan de frågorna. Olika indianstammar levde och skötte sitt i exempelvis dagens USA, sedan kom européer att succesivt sprida ut sig, vilket lett till en situation där dagens indianättlingar inte direkt har samma förutsättningar att leva efter sin mer ursprungliga kultur.
Jag tycker att det är spännande med olika kulturer, jag är emot någon form av extrem globalism som kanske vill inrätta en världsstat där alla bara är medborgare på planeten jorden och lever enligt samma kultur. Jag tycker att det känns mindre riskfyllt att olika kulturer får utvecklas sida vid sida och därmed kunna ha fruktsamma och utvecklande utbyten.
Därmed säger jag inte att samerna eller indianerna har rätt att äga sina historiska områden ensamma idag. Det skulle innebära enorma problem och inte vara moraliskt försvarbart. Jag tycker bara att folk ska få värna sin kultur så länge de inte utsätter andra folk, eller människor i sin egen kultur för oförsvarbar orätt.
Jag vet att jag uttrycker mig slarvigt i det här inlägget som kanske är helt OT och ändå kommer att raderas. Men om du vill föra en bredare diskussion om den här frågan är jag villig att utveckla mina resonemang, här, i en annan tråd eller genom PM.