2023-11-24, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Heter det "stabba(t)" på svenska när det gäller knivhugg/knivskärning/knivstick? Det finns inte i min ordlista i alla fall. Däremot finns stabba i betydelsen "gå stel*bent, stappla". En annan intressant betydelse är i fråga om upptåg speciellt vid bröllop: slå (ngn) i baken med en i en kätting upphängd (hugg)kubb.

(FB) Irland vaknar: Kravaller och ilska mot migrationspolitiken

Ordet "stabba" är inte svenska och används inte i normalt språk när det gäller knivhugg, knivskärning eller knivstick om man inte vill framstå som helt anglofierad.
Citera
2023-12-06, 22:05
Medlem
Snitsigares avatar
Höll-hållde

Håller på att bli tokig på mina barn som fortfarande i tioårsåldern envisas med att säga t ex hållde istället för höll. Jag rättade vänligt deras felsägningar när de var yngre, medan nuförtiden lite mer snäsigt.
Döm om min förvåning då en 23-årig kollega också frekvent säger hållde. Är det snart en vedertagen form av ordet hålla?
Är det snart accepterat att säga sovde och gådde också?!

Är ni fler som märkt en förslappning i hur svenska ord böjs? En slags vägran att lära sig?
Citera
2023-12-06, 22:17
Medlem
Jo, jag har lagt märke till samma sak. Här på Flashback kan man även finna missfostret bytade. Förmodligen var det någon viral 10-åring som myntade ordet.
Citera
2023-12-06, 22:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Jo, jag har lagt märke till samma sak. Här på Flashback kan man även finna missfostret bytade. Förmodligen var det någon viral 10-åring som myntade ordet.
Även hört "böt" irl.
Citera
2023-12-06, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad

Det är sen gammalt

I södra Sverige förekommer dialektalt mönstret bytar-bytade-bytat. Även dessa böjningsformer brukar undvikas i skrift och formellare talspråk.

https://sv.wiktionary.org/wiki/byta
Citera
2023-12-06, 22:35
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Så är det.
Jag försöker fortfarande framhålla att det heter "hulpit" och inte "hjälpt". J-vla förslappning.
Citera
2023-12-06, 22:42
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Så är det.
Jag försöker fortfarande framhålla att det heter "hulpit" och inte "hjälpt". J-vla förslappning.

Och du är förstås konsekvent och använder preteritumformen halp också?
Citera
2023-12-06, 22:43
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Och du är förstås konsekvent och använder preteritumformen halp också?

Givetvis
Citera
2023-12-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Även hört "böt" irl.

"Böt" finns i SAOL som prov. "Hållde" finns inte där.

Edit: rättade till prov. som står i SAOL.
Senast redigerad av Hominem 2023-12-06 kl. 23:05.
Citera
2023-12-06, 22:58
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
"Böt" finns i SAOL som provensalsk, "Hållde" finns inte där.

Jag tror du menar provinsiellt. Preteritumformen böt borde för övrigt förutsätta supinumformen butit, men den finns inte. Det är likadant med tröck, som inte minst Ulf Lundell använder i stället för tryckte. Det finns inte något truckit.
Citera
2023-12-06, 23:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerezaInPrague
Norr är upp och söder är ner. Ogillar folk som "går upp till" ett ställe som ligger söderut.

Ja, detta stör mig också. Stör mig av samma anledning på i engelskan, när de säger att de ska "go up to Cambridge" eller "go down from Cambridge" - oavsett var deras hem ligger på kartan i förhållande till universitetet.
Citera
2023-12-07, 00:01
Medlem
olasvenssons avatar
När min töntiga chef säger:
"Nu ger vi järnet och ökar hela tiden."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem