2023-05-14, 14:05
Medlem
Atamons avatar
TV-kockar som uttalar parmesan "pärmesan", kan de inte bara sluta med det.

Och sluta säga entrekå när det ska uttalas entrekått!
Citera
2023-05-15, 13:07
Medlem
Jag får ta och gnälla på mig själv. Jag kan inte bestämma mig för om det ska stavas "någon" eller "nån", "något" eller "nåt". Har märkt att jag hoppar mellan långa och korta stavningarna. Drygt.
Citera
2023-05-15, 13:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
TV-kockar som uttalar parmesan "pärmesan", kan de inte bara sluta med det.

Och sluta säga entrekå när det ska uttalas entrekått!

SAOL anger två godkända uttal på svenska:
entre·cote [aŋtrekå´t hellre än aŋtrekå´]
https://svenska.se/saol/?id=0595427

Dock rekommenderar de samma uttal som du gör.
Citera
2023-05-15, 23:26
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Med åldern har jag bara blivit mindre, och mindre störd på andras språkbruk och samtidigt desto slarvigare själv.
Kan tycka det är lite charmigt att slarva lite med språket, och hellre att man får något sagt än att man sitter och läser igenom allt som en uppsats.

Kan väl kanske störa mig lite på när ord som barnet ersätts med kidset. Och liknande amerikaniseringar.

Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Jag får ta och gnälla på mig själv. Jag kan inte bestämma mig för om det ska stavas "någon" eller "nån", "något" eller "nåt". Har märkt att jag hoppar mellan långa och korta stavningarna. Drygt.
Äsch, du är för hård mot dig själv.
Citera
2023-05-15, 23:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
SAOL anger två godkända uttal på svenska:
entre·cote [aŋtrekå´t hellre än aŋtrekå´]
https://svenska.se/saol/?id=0595427

Dock rekommenderar de samma uttal som du gör.

...fast det ordet är hopplöst på svenska. Ingen vill säga ordet "kåt", ens om det är inbakat i ett annat ord som inte har med företeelsen att göra. Det blir för genant. Därför måste man nog välja mellan "kå" och "kått". Jag brukar säga "entrekå".

...och nej i din länk rekommenderas inte uttalet "entrekått". Antingen "entrekåt" eller "entrekå" (men helst inte), skriver de ju.
Senast redigerad av Merwinna 2023-05-15 kl. 23:40.
Citera
2023-05-16, 00:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och nej i din länk rekommenderas inte uttalet "entrekått". Antingen "entrekåt" eller "entrekå" (men helst inte), skriver de ju.

Fundera på vad »hellre än« betyder. Språkrådet själva skriver:
Ett hellre än betyder att ett av alternativen rekommenderas framför det andra, till exempel zebra hellre än sebra.
https://frageladan.isof.se/visasvar.py?svar=79917#:~:text=Ett%20%E2%80%9Dhell re%20%C3%A4n%E2%80%9D%20betyder%20att%20ett%20av%2 0alternativen%20rekommenderas%20framf%C3%B6r%20det %20andra

Du kan ju kontakta dem och meddela att du anser att de inte vet vad de menar.
Citera
2023-05-16, 00:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fundera på vad »hellre än« betyder. Språkrådet själva skriver:
Ett hellre än betyder att ett av alternativen rekommenderas framför det andra, till exempel zebra hellre än sebra.
https://frageladan.isof.se/visasvar.py?svar=79917#:~:text=Ett%20%E2%80%9Dhell re%20%C3%A4n%E2%80%9D%20betyder%20att%20ett%20av%2 0alternativen%20rekommenderas%20framf%C3%B6r%20det %20andra

Du kan ju kontakta dem och meddela att du anser att de inte vet vad de menar.

Jaja - poängen var hur eller hur, att de INTE rekommenderar "entrekått" överhuvudtaget - alltså med kort vokal, rimmande på flott, tott, eller rått.
Citera
2023-05-16, 00:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jaja - poängen var hur eller hur, att de INTE rekommenderar "entrekått" överhuvudtaget - alltså med kort vokal, rimmande på flott, tott, eller rått.

Poängen var att du motsatte dig det jag skrev och jag bevisade motsatsen. För övrigt så rekommenderar de alltså aŋtrekå´t.
Senast redigerad av HerrGickhan 2023-05-16 kl. 00:46.
Citera
2023-05-22, 00:49
Bannlyst
'Klämkäck' i betydelsen 'gladlynt'. För mig är det uppenbart att det "käcka" i klämkäckt är "framklämt" men tydligen inte för alla. Jag såg nyligen en blogg använda ordet som om det vore ett positivt epitet.
Citera
2023-07-03, 00:36
Medlem
Här på FB har "munsbit" börjat dyka upp i skeva sammanhang. I metaforisk mening är en "munsbit" något som löper stor risk att ofrivilligt domineras av något annat (dvs "ätas upp", vilket är något negativt). Om den svagare parten vill domineras av den starkare och det är ett rättvist utbyte så är uttrycket fel.

Ännu värre är det med idioter som tror att det heter "mumsbit"...
Citera
2023-07-03, 00:42
Medlem
Citat:
...fast det ordet är hopplöst på svenska. Ingen vill säga ordet "kåt", ens om det är inbakat i ett annat ord som inte har med företeelsen att göra. Det blir för genant. Därför måste man nog välja mellan "kå" och "kått". Jag brukar säga "entrekå".

Men uttalas det inte antrekå/antrekått!?
Citera
2023-07-03, 00:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Men uttalas det inte antrekå/antrekått!?

Absolut inte "antrekått" i alla fall. Det låter bonnigt! Egentligen uttalas det "antrekåt". Man kan ju försöka göra å:t lite nasalt, för att dra tankarna mer åt det franska hållet och bort från eventuella svenska associationer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in