2023-01-11, 15:55
Medlem
madnesstookthems avatar
Det där har pågått ett bra tag men tycks ta blivit mer extremt nu. Men det är långt från alla. Dock oftast yngre generationen, tonåringar-ish. "Meh, niiijeh! Hallåhhh..."

Har även märkt en trenden där man avslutar en mening med ett slags lågmält '..eehh' som att man pressat fram det sista ordet. Subtilt men klart irriterande. Omöjligt att beskriva i text dock så borde väl inte sagt något.
Citera
2023-01-11, 16:00
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Vet inte vad du pratar om när du säjer nuförtiden.
Det finns minst två dialekter i Sverige där iii är utmärkande.
På norra sidan av Stockholm, Lidingö/Djursholm samt på västkusten utanför Göteborg.
Det är inte något nytt.

Finns en teori om Liiidingö-iien (och Djursholm för all del). Det signalerade att man var berest och kanske hade fiiin stuga på Västkusten med Schööutsikt. Hade man 'ii" så hade man sommarställe.

Sant eller falskt, don't know. Tror det var Lindström som nämnde detta en gång i tiden.
Citera
2023-01-11, 16:29
Medlem
Citat:
Vet inte vad du pratar om när du säjer nuförtiden.
Det finns minst två dialekter i Sverige där iii är utmärkande.
På norra sidan av Stockholm, Lidingö/Djursholm samt på västkusten utanför Göteborg.
Det är inte något nytt.

Detta är inte "dialekt" eftersom det har dykt upp bland egotrippade influencers, och ibland homosexuella män. I så fall skulle även de äldre, och barn, inom dessa områden prata så här. Kanske att vissa tjejer tycker att det är "fiiint" att prata på detta sätt? Men de försöker bara att vara märkvärdiga, och tror sig vara förmer än andra." Och ibland så förvränger de rösten, och baby-språk på samma sätt som Paris Hilton tidigare gjorde. Bimbo-språk.
Senast redigerad av Akasha1000 2023-01-11 kl. 16:44.
Citera
2023-01-11, 16:48
Medlem
Häiij!

Allt fler anammar detta förvärvade talfel.
I,Y, J uttalas som iii.
Ännu värre - dessa fjantar behåller detta förvärvade talfel när de försöker sig på engelska: Täiilår Swiift tex.
Dessutom behåller dessa människor - nej förstärker - sin svenska accent.

Detta ofog spriiider sig.

Mest bland svenska sångerskor - oavsett från vilken del av Sverige de kommer ifrån - men även på P3.

Im not amused.

Aiim not amused.
Citera
2023-01-11, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Finns en teori om Liiidingö-iien (och Djursholm för all del). Det signalerade att man var berest och kanske hade fiiin stuga på Västkusten med Schööutsikt. Hade man 'ii" så hade man sommarställe.

Sant eller falskt, don't know. Tror det var Lindström som nämnde detta en gång i tiden.

Jag har också hört det, låångt tillbaka i tiiiden
Citera
2023-01-11, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akasha1000
Detta är inte "dialekt" eftersom det har dykt upp bland egotrippade influencers, och ibland homosexuella män. I så fall skulle även de äldre, och barn, inom dessa områden prata så här. Kanske att vissa tjejer tycker att det är "fiiint" att prata på detta sätt? Men de försöker bara att vara märkvärdiga, och tror sig vara förmer än andra." Och ibland så förvränger de rösten, och baby-språk på samma sätt som Paris Hilton tidigare gjorde. Bimbo-språk.

Om det är några som lagt sig till med iiina, mycket möjligt.
Lite larviga överdrivna in. Någon som kan lägga till tex youtubelänk med exempel?
Men det finns också såna som jag som är födda med ett litet i som hörs som dialekt.
Jag har inte lagt till det, jag har det sen födsel och ort.
Citera
2023-01-11, 17:45
Medlem
Vet inte riktigt vilka iii ni menar.
Men det är ju allmänt känt att tex Stockholmare efter att ha visstats i kustnära områden i Bohuslän som tex smögen på sommaren. Gärna tar med sig iii’na hem. Väl hemma tycker folk att det låter fiiint och hakar på.

Så när folk vill tala fiint i Stockholms området. Betänk då att iiina kommer från någon fiiiskare eller andra åretruntboende i och kring Bohuslän
Senast redigerad av Tavelramskrok 2023-01-11 kl. 17:52.
Citera
2023-01-11, 21:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem

Djupt osannolikt av minst tre skäl. Det första är att ganska många svenska dialekter kan använda i med tydlig friktion. Den hävdvunna benämningen för dett i-ljud är Viby-i, efter Viby på närkeslätten där det också förekommer. Den andra anledningen är att det "trånga" i ljudet i Stockholms nordöstra förorter inte är samma ljud som det bohuslänska. Det bohusländska "trånga" i-ljudet förekommer också vid kort i, då det artikuleras betydligt längre bakåt än Lidingö-i:et, och är fullkomligt omöjligt för random stockholmare att härma. Det tredje skälet är att betydligt fler förmögna stockholmare har haft sommarställe i Stockholms skärgård än i Bohuslän, oberoende av tidsepok. Om det verkligen hade handlat om att visa att man hade råd med ett lantställe i skärgården skulle de rika stockholmarna snarare ha börjat imitera den arketypiske rospiggen "H'österman" än några bohuslänningar.
Citera
2023-01-11, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akasha1000
Så hemskt man bara vill spy
Citera
2023-01-11, 21:09
Medlem
”Typ, liksom, änna, asså” och hur wannabees och allsköns influencer-patrask som förvränger rösten och ska prata sådär tillgjort att man vill kräkas!
Citera
2023-01-11, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Vet inte riktigt vilka iii ni menar.
Men det är ju allmänt känt att tex Stockholmare efter att ha visstats i kustnära områden i Bohuslän som tex smögen på sommaren. Gärna tar med sig iii’na hem. Väl hemma tycker folk att det låter fiiint och hakar på.

Så när folk vill tala fiint i Stockholms området. Betänk då att iiina kommer från någon fiiiskare eller andra åretruntboende i och kring Bohuslän

Det har pratats med ii på Liidingö och i Djursholm i mååååånga generationer tillbaka. Infödingarna pratar så där. Jag vet det. Jag är en inföding.
Citera
2023-01-11, 21:16
Medlem
Citat:
Om det är några som lagt sig till med iiina, mycket möjligt.
Lite larviga överdrivna in. Någon som kan lägga till tex youtubelänk med exempel?
Men det finns också såna som jag som är födda med ett litet i som hörs som dialekt.
Jag har inte lagt till det, jag har det sen födsel och ort.

Jag har krångel med datorn, och kan tyvärr inte skicka en länk. Men kanske att du har hört Fab Freddie? Det värsta man kan tänka sig när det gäller "iii."

Men kolla "Fab Freddie bryter ihop i en skrattattack" och Ellinor Svensson på YouTube; "Du hade lovat att äta en liiiiten biiit." Detta är ett mycket bra exempel.
Senast redigerad av Akasha1000 2023-01-11 kl. 21:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in