2021-07-05, 12:49
Medlem
systems avatar
”Från och med den 11 oktober ändrar vi öppettider”.

Vaddå, ska ni ändra den 11 oktober och även den 12 och alla följande dagar igen? Det låter ju heljobbigt.

Om ni avser att ändra bara EN gång så heter det:
”Den 11 oktober ändrar vi öppettider” alternativt ”Från och med den 11 oktober har vi nya öppettider”.

Ovanstående går att höra och läsa i många andra sammanhang, exempelvis nya lagar/regler etc.
Citera
2021-07-05, 13:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Allt norr om Hallandsåsen förlorar sig i begreppet ”Norrland”, även om somliga desperat försöker peta in både ett Götaland och Svealand däremellan.
(För övrigt är hamburgarna ganska ätvärda, oavsett vilken botten de kommer från, men polackerna har begripit att de bör avätas med minst en starköl.)

Ja den som använder Norrland är förlorad i geografin. Att peta in något mellan Norrland går inte. Det finns tre landsdelar: Norrland, Svealand och Götaland och den enda som ligger mellan är Sveland fast norra Svealand ligger norr om södra Norrland.
Citera
2021-07-05, 18:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Allt norr om Hallandsåsen förlorar sig i begreppet ”Norrland”, även om somliga desperat försöker peta in både ett Götaland och Svealand däremellan.
(För övrigt är hamburgarna ganska ätvärda, oavsett vilken botten de kommer från, men polackerna har begripit att de bör avätas med minst en starköl.)

Jag har noterat att Max har lanserat sig som en slags lyxhamburgerkedja i Polen. Lite fräsigare inredning än i Sverige.
Citera
2021-07-16, 16:11
Avslutad
Varför vissa uppfattar det vara kommunikativt fördelaktigt att använda ironiska smileys som härskarteknik, att försöka förminska, är bortom mitt förstånd.

Jag är sällan emot detta nyspråk, utan reagerar främst på hur det används för att kommunicera översitteri. Infoga en smiley för att förtydliga eller förstärka ett redan positivt budskap, låt annars för egen skull bli. En glad gubbe eller blink-smiley som används i ett annars avståndstagande budskap uppfattas snarare som feghet än vad det är förminskande.
Citera
2021-07-19, 19:18
Medlem
Jagserdigjustnus avatar
Sluta att säga/skriva ordet ”bajs”!

Det svenska språkets i särklass äckligaste och mest avskyvärda ord borde vara straffbart att uttala/skriva. Jag bokstavligen fräts upp inifrån varje gång jag möter det ordet.

Varför använder folk det ordet överhuvudtaget istället för det avsevärt bättre ordet ”avföring”?
Citera
2021-07-19, 19:22
Medlem
Varför avföring när det heter fekalier eller ännu hellre faeces? Då kan man prata om det även i finare sammanhang.
Citera
2021-07-19, 19:23
Medlem
Jagserdigjustnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Varför avföring när det heter fekalier?

Ännu bättre ord, tack
Citera
2021-07-19, 19:34
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Svenska intellektuella är ofta rektalt vaggade.

Svenska författare och konstnärer lyfter oproportionellt ofta temat som en "motståndshandling" och som "en käftsmäll emot borgarna".

Den med hjärtat till vänster och en intellektuell ingång ser tematiken som en allierad kamrat i kampen emot traditioner och emot värdekonservatism.
Citera
2021-07-19, 19:34
Medlem
neuron-drones avatar
Spillning är nog det snällaste ordet.

Men det heter faktiskt bajs. Det är det normala ordet. Vänj dig.
Citera
2021-07-19, 19:44
Medlem
Håller med om att ”b-ordet” är ett ord som låter riktigt konstigt och äckligt. Som ett alternativ till att behöva använda ett krångligt ord istället. så föredrar jag att inte använda något ord alls i sammanhanget. Det behövs inte ens. Man kan i 99,9% av fallen använda omskrivningar/beskrivningar av vart man skall gå….

T.e.x. kan man bara le och säga att man ska fräscha till sig lite/pudra näsan. I värsta fall kan man säga damrummet… i allra värsta fall: gå på toaletten.

Vi har något att lära av amerikansk engelska där de säger ”I am going to the restroom”. Det är trevligt språkbruk och ett hövligt uttryck för att slippa använda vidriga ord. :-)

(Om man måste använda ett konkret ord, t.e.x. hos en läkare, så kan man använda de ord ni har föreslagit).
Senast redigerad av Maharaja79 2021-07-19 kl. 19:48.
Citera
2021-07-19, 19:51
Medlem
Dranghoffs avatar
Jag brukar säga κόπρος, inte minst i sammansättningar, som koprofobi.
Citera
2021-07-19, 19:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagserdigjustnu
Ännu bättre ord, tack
Det beror ju på i vilket sammanhang du ska använda ordet. Ska du skriva i en patientjournal så gäller faeces/feces.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in