2022-12-26, 12:25
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
För att förtydliga frågeställningen, ingår äldre och väletablerade svenska slangord på din lista över outhärdliga modeord i dagens skola?
Sila tugget! Fattar frågan! Stör mig på alla småglin och allt de säger, oavsett socioekonomisk bakgrund.
Citera
2022-12-26, 15:59
Medlem
bergsdals avatar
Mellanslag, kommatecken, mellanslag [text]

Hej , mitt namn är ,

Jag vill bara spy. Tack.

Också, folk som skriver "jag vill bara säga"

Man pratar inte i TEXTFORM, UTOM SKRIFT. HALLÅ

Jag pratar inte just nu utom SKRIVER/trycker med mina fingrar på mitt tangentbord

Fast sedan kan man också skriva "trycker" istället för att skriva, men man får nog börja med lära skillnad mellan skrift och vokalisering först
Senast redigerad av bergsdal 2022-12-26 kl. 16:05.
Citera
2023-01-05, 05:33
Bannlyst
Stavningen 'whiskey' om drycken generellt. Den ursprungliga stavningen är 'whisky' och allting från andra länder än Irland och USA stavas också så. Stavningen 'whiskey' är något man började med på 1800-talet i Irland och USA.

Alla obildade människor stavar generisk whisky 'whiskey', inklusive personalen på ett kafé där jag äter lunch ibland.

'Whisky' är den ursprungliga stavningen, det gäller specifikt all whisky som inte kommer från Irland eller USA och det är en mer ekonomisk stavning.
Citera
2023-01-05, 05:40
Bannlyst
(FB) När ger ni sonen sin första sup?
(FB) Ruskigbuss frångår forumets regler och slänger tråd pga hans egna känslor och åsikter

I den första rubriken ska det vara hans. I den andra ska det tvärtom vara sina. Detta fel blir vanligare och vanligare. Någon eller några idioter kommer säkert att svara att jag har fel.
Citera
2023-01-05, 11:32
Medlem
kaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Mellanslag, kommatecken, mellanslag [text]

Hej , mitt namn är ,

Jag vill bara spy. Tack.

Också, folk som skriver "jag vill bara säga"

Man pratar inte i TEXTFORM, UTOM SKRIFT. HALLÅ

Jag pratar inte just nu utom SKRIVER/trycker med mina fingrar på mitt tangentbord

Fast sedan kan man också skriva "trycker" istället för att skriva, men man får nog börja med lära skillnad mellan skrift och vokalisering först

Folk som inte kan skilja på utom och utan.
Citera
2023-01-05, 13:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
(FB) När ger ni sonen sin första sup?
(FB) Ruskigbuss frångår forumets regler och slänger tråd pga hans egna känslor och åsikter

I den första rubriken ska det vara hans. I den andra ska det tvärtom vara sina. Detta fel blir vanligare och vanligare. Någon eller några idioter kommer säkert att svara att jag har fel.

En som hela tiden misslyckas med att skilja på detta är den urusle kommentatorn Per Forsberg hos Viaplay. Han återkommer ständigt med meningar som denna.
Det är det bästa hon gjort i »hennes« karriär.
Denne Forsberg har även en irriterande förmåga att i ofta försöka använda mer eller mindre konstruerade feminina former, exempelvis »ledarinna« i stället för det normala ledare. När det däremot kommer till att göra adjektiva jämförelser så använder han hävdvunna maskulina former med finalt -e om kvinnor, exempelvis:
Hon är den äldste kvinnan som deltagit i denna tävling.
Citera
2023-01-05, 19:52
Medlem
Atamons avatar
Hon Elmsäter Svärd sa just i Rapport "mellan 50 till 70 procent"

Ööööhh...
"Från 50 till 70 procent" eller "mellan 50 och 70 procent"

INTE "mellan 50 till 70 procent". För guds skull!
Citera
2023-01-06, 14:59
Medlem
MaxWalters avatar
Ordet ”sök” har väl aldrig varit en allmänt erkänd förkortning eller synonym till ”försök”. Att söka betyder något annat än att försöka.

I sången ”Glöm ej bort det finns rosor” sjunger textförfattaren Östen Warnerbring flera gånger ”sök” när han uppenbarligen menar ”försök”. T.ex. Som sin egen väg vill vandra, sök förstå.
Citera
2023-01-06, 15:05
Medlem
Trakessons avatar
Jag har svårt för ordet medmänniskor som används i tid och otid. I majoriteten av fallen avses ju egentligen motmänniskor.
Citera
2023-01-06, 15:11
Medlem
Trakessons avatar
En grej till som irriterar mig, nämligen när folk får för sig att något heter något annat än det heter och det sprider sig och tas för sanning. Ungefär som en trådsanning fast AWFK. Ett exempel är huvudbonaden Sydväst. En massa stockholmare har tydligen fått för sig att den heter Sylvester, antagligen för att någon hört fel, och detta har sedan spridit sig även utanför Stockholm och börjat tas för vedertagen sanning.
Jävligt irriterande.
Citera
2023-01-06, 15:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag har svårt för ordet medmänniskor som används i tid och otid. I majoriteten av fallen avses ju egentligen motmänniskor.

...ungefär som veganer, som använder ordet "medvarelser" om en massa otäcka djur...
Citera
2023-01-06, 15:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson

Nu är ju betydelsen inte inriktad på individernas delaktighet. Den handlar om adverbet »med« som vardagligt betyder »också«. Således är en medmänniska någon som också är människa bland andra människor. Hjälpa en medmänniska betyder då att hjälpa någon annan som också är människa.

Ett ord jag kan reagera mer på är klasskamrat. Skolan är ju inget som är frivilligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in