2021-03-23, 16:44
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Looser är väl bara en förstärkning av ordet loser, använd 3 o och man är en ännu större loooser.

...eller inte.

Loser stavas med ett eller tre+ o, aldrig två.
Citera
2021-03-23, 17:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftpuppan
Ursäkta men det stavas faktiskt CRINGE.

Nja, så är det väl ändå inte. Cringe är väl ingen övertagande pinsamhet. Fast man citerar ju gärna någon som skrev: Att ens använda eller uttala ordet cringe är cringe i sig.
Citera
2021-03-23, 17:09
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Undrar varför det plötsligt har blivit så svårt att skilja mellan varken eller och vare sig eller. Det hörde eller såg man aldrig folk göra fel på för bara 15 år sedan.

Varken har en inbyggd negation, det har inte vare sig.

Som man kan läsa ibland även i seriösa medier som SVT: ”innebär förslaget inget merarbete för varken partierna, riksdagen eller förvaltningen”.
(De gick förstås ut och korrigerade detta en stund senare, men det var så dags. Vi var många som ansattes av svår sekundärskam å deras vägnar.)

Skulle inte sekundärskam snarare innebära att man fick ta del av gärningsmannens primärskam? Men den som har gjort'et är ju en totalt skamlös person. Vore det inte bättre med ställföreträdande skam?
Citera
2021-03-23, 17:16
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Skulle inte sekundärskam snarare innebära att man fick ta del av gärningsmannens primärskam? Men den som har gjort'et är ju en totalt skamlös person. Vore det inte bättre med ställföreträdande skam?

Eller leasingskam?
Citera
2021-03-23, 17:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Jag skrev övertagande pinsamhet och övertagande stämmer väl med ställföreträdande. När det gäller skam som är primär eller sekundär så har de båda med huvudpersonen att göra. Den primära handlar om skammen för att ha gjort fel och den sekundära om vad det kan leda till att behöva skämmas för som en följd.
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-03-23 kl. 17:43.
Citera
2021-03-23, 18:11
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Rent språklogiskt, ja. (Å andra sidan är ju en sekond en ”ställföreträdare”, så visst språklogiskt fog kan nog anföras.)

Men sekundärskam är klatschigt och dessutom i ett ord (om nu ingen stackars dåre avstavar det utan att skämmas).
Senast redigerad av Dranghoff 2021-03-23 kl. 18:14.
Citera
2021-03-23, 18:21
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag skrev övertagande pinsamhet och övertagande stämmer väl med ställföreträdande. När det gäller skam som är primär eller sekundär så har de båda med huvudpersonen att göra. Den primära handlar om skammen för att ha gjort fel och den sekundära om vad det kan leda till att behöva skämmas för som en följd.

Jag vet inte om den definitionen står i något psykologiskt lexikon eller är vedertagen i andra sammanhang. Är den inte det behöver vi inte bry oss om den.

Man kunde kanske som alternativ till sekundärskam tänka sig surrogatskam, dvs en skam som ersättning för den skam som borde ha upplevts av en annan person. Dvs vi skamkompenserar så att den samlade mängden skam i världen bibehålls.
Citera
2021-03-23, 19:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag vet inte om den definitionen står i något psykologiskt lexikon eller är vedertagen i andra sammanhang. Är den inte det behöver vi inte bry oss om den.

Man kunde kanske som alternativ till sekundärskam tänka sig surrogatskam, dvs en skam som ersättning för den skam som borde ha upplevts av en annan person. Dvs vi skamkompenserar så att den samlade mängden skam i världen bibehålls.

Om inte din definition finns i något psykologiskt lexikon eller är vedertagen i andra sammanhang så behöver vi ju inte bry oss.

Inom Mindfulness definieras lidande i två steg, exempelvis för ryggskott: Det primära lidandet är då de obehagliga förnimmelserna i ryggen, det sekundära lidandet blir då tankar som - jag står inte ut med det här -, - det är inte rättvist -, - om jag bara kunde slippa den här smärtan -.
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-03-23 kl. 19:44.
Citera
2021-03-23, 20:28
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om inte din definition finns i något psykologiskt lexikon eller är vedertagen i andra sammanhang så behöver vi ju inte bry oss.

Inom Mindfulness definieras lidande i två steg, exempelvis för ryggskott: Det primära lidandet är då de obehagliga förnimmelserna i ryggen, det sekundära lidandet blir då tankar som - jag står inte ut med det här -, - det är inte rättvist -, - om jag bara kunde slippa den här smärtan -.

Men det behövs en term för att känna skam å andras vägnar.
Är inte sekundärskam redan inmutat av examenstyngda psykologer och psykiatrer och andra lärde inför jag begreppet här och nu. Med surrogatskam som alternativ.
Citera
2021-03-23, 20:44
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Men det behövs en term för att känna skam å andras vägnar.
Är inte sekundärskam redan inmutat av examenstyngda psykologer och psykiatrer och andra lärde inför jag begreppet här och nu. Med surrogatskam som alternativ.

Men skulle inte surrogatskam vara någonting man kände i stället för skam?
Citera
2021-03-24, 10:30
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Men skulle inte surrogatskam vara någonting man kände i stället för skam?

Ja, strikt talat.
Jag tänker ju att den här självpåtagna skammen fyller ett skamtomrum som en annan person inte har vett att fylla. Kanske viceskam vore ett annat alternativ. Det är viktigt att få med den ställföreträdande aspekten.
Citera
2021-03-24, 14:54
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ja, strikt talat.
Jag tänker ju att den här självpåtagna skammen fyller ett skamtomrum som en annan person inte har vett att fylla. Kanske viceskam vore ett annat alternativ. Det är viktigt att få med den ställföreträdande aspekten.

Det måste vara tillfredsställande att få agera skambiträde och kunna hjälpa skamkunderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in