2011-07-06, 09:50
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas30gbg
Jag är pingstvän.
Angående din fråga om de har skett väckelse under 20-30 talet, så svar ja.
De skedde en världsomfattande väckelse i hela världen och den har kommit med jämna mellan rum dock inte de senaste 20-25 åren i Sverige och västvärlden.
Men i Asien och Afrika blir de fler och fler kristna mycket pga deras fattigdom och enkla liv.
Man brukat säga att väckelsekristna som frikyrkorna tillhör är den snabbaste växande religionen.
Vi räknas vara 700 milj näst största kristna gruppen efter katolikerna.
Ja de sker under titt som tätt i frikyrkan jag själv har blivit helad från Tinitus och blev botad från en skelning i mina ögon efter en trafikolycka.
Läkaren sa att denna ögonskada skulle jag leva resten av livet med eller skulle läkeprocessen ta 6-12 mån.
2 kristna bad för mig och efter 3 veckor hade Jesus helat mig.
Läkaren häpnade när han såg läkeprocessen och när jag blev frisk.
Jag fick då chansen att vittna om Jesus och de var han som hade hjälpt mig.
Dagen efter stod en bibel i hans hylla och jag antar att mitt vittnesbörd fick honom att närma sig Gud.
Jag känner jätte många som blivit helade, blivit av med andra problem och hur han hjälpt både mig och en annan ekonomiskt.
Jag fick 7000 kr oförklarligt från Skatteverket när jag satt i en ekonomisk knipa.
Skatteverket krävde inte pengarna tillbaks när jag ringde och fråga varför de betalade ut dessa till mig. De hade inget svar utan killen skrattade bara på skattekontoret och sa "de är väl bara tacka och ta emot".
Jag sa till han att jag hade bett om Gud om hjälp ekonomiskt och 5 min efter jag bett så kom detta brev med posten.
"Ojdå då är de nog inte Skatteverket utan Gud som givit dig dessa pengar".
Därför är de häftigt att Guds hjälp kan bli en välsignelse för andra och vittnesbörd att Gud finns.
Ibland tror jag problem, sjukdomar kan vändas till något gott de gäller bara att vänta in Guds nåd och tid. Gud vet när de tiden är inne för att sätta in hjälpen.

Häromdagen satt jag på toaletten och hade bajsat när jag upptäckte att pappret var slut. Just då kom min sambo hem och kunde hämta en ny rulle. Då tänkte jag att gud måste ha skickat henne.

Lite sommarläsning nu i semestertider rekommenderas dig. Dra dig ner till biblioteket och låna exempelvis:

Christopher Hitchens: God is not great
Richard Dawkins: The God delusion
Sam Harris: The end of faith

Kanske kan du växa upp och lära dig lite om världen. Det är synd att du ska ha vanföreställningar. Lycka till!
Citera
2011-07-06, 21:30
Medlem
SniffaLims avatar
Vart inte många svar här...
Citera
2011-07-06, 21:51
Medlem
Pingstkyrkan och de flesta andra frikyrkor är fulla av hycklare.
De säger att de tror att biblen är Guds ofelbara ord, men trots det så väljer de att blunda för de delar av biblen som kan vara besvärande.
Citera
2011-07-08, 15:02
Medlem
jenkolainens avatar
Intressant tråd!
Min pojkvän är uppvuxen pingstvän och hur mycket jag än tjatar får jag sällan ta del av pingstkyrkans mörka hemligheter Han verkar ju inte tagit skada av det, hans familj är hur trevliga och "normala" som helst. Däremot har de berättat om hur det var när de växta upp inom pingströrelsen på 60-talet, då verkade det inte särskilt skoj. Allt var synd (kortspel, alkohol, umgängem ed det andra könet) och hot om att komma till helvetet och brinna i skärselden var vardagsmat.

Jag är själv ateist och har varit väldigt skeptisk till religiösa människor förr men måste erkänna att jag trivs som fisken i vattnet Är dock fortfarande ateist.
Citera
2011-07-09, 01:06
Medlem
QP Cheeses avatar
Som alltid när man har med människor att göra så är det så att vissa saker överdramatiseras och görs till större saker än de är, därav kan det uppfattas som om de verkar rätt knäppa medans de i andras ögon verkar sinnesjukt att slösa sin tid på en film med massa naket och dödande eller att lägga pengar på kortspel.
just detta med helande tror jag kan verka lättare i andra länder just pga att folk har lättare att tro där, de köper budskapet om Jesus väldigt lätt och det är det jesus själv pratar om, minns inte exakt bibelvers och orkar inte kolla upp det men citerar ungefärligt: Det säger jag er, om ni inte själva blir som barn kommer ni inte att komma in i himmelriket.

Det betyder att man skall tro, precis som barn som pekar på något så smälter föräldrarnas hjärta och de köper det och barn har ingen koll på annat än lek och skoj. Inget allvar existerar, lite så tror jag det är, "jaha kan jag bli helad? men dåså, då vill jag bli helad från..."

Detta är förenklat och ingen teologisk utläggning men ungefär så tror jag det är, de tar emot det som barn helt enkelt.
Citera
2012-03-10, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av propagandiofsweden
Inom pingstkyrkan finns två läger, en del är extremare och den andra mer liberal i sitt synsätt. Den extremare varianten talar i tungor, predikar ofta och gärna om djävulen och helvetet, allt är mer eller mindre svart eller vitt. Den extremare pingstvännen kan med lätthet jämföras en Livets ord medlem.
Skillnaden är marginell.

Den lugnare liberala varianten talar inte i tungor och kan t.o.m ta sig ett glas vin/öl då och då. Den liberala pingstvännen har ofta gott om pengar på banken och kör en fin bil till Gudstjänsten på Söndagarna. Denna variant har dock en gemensam nämnare med t.ex en Livets ordare, Kåt på pengar!

Det som ändå binder ihop dessa två läger är te.x detta.
1, Emot homosexualitet.
2, Ej samlevnad innan äktenskapet.
3, Tror inte på miljöförstöring och global uppvärmning då det står i Uppenbarelseboken (bibeln) att detta är tecken från Gud att han skall komma tillbaka och rädda de troende.

Kort sammanfattat, detta är trångsynta, dömande, fördomsfulla & hjärntvättade idioter som ni bör hålla er borta ifrån.
jaha ??? om du går till kyrkan (vilken som helst) o dom pratar om himmelen o helvetet så drar du? va går du dit för ? se en film kanske?? de där me liberala pingstvännen och extremare varianten de där är en fråga om vem som är frälst o vem som går till kyrkan bara för det blivit en del av vardagen för föräldrarna gick eller nått liknande..."Kort sammanfattat, detta är trångsynta, dömande, fördomsfulla & hjärntvättade idioter som ni bör hålla er borta ifrån" helt tvärtom det är nog katoliker du snackar om pingsvänner är precis som de låter VÄNNER! dom vill att du bli frälst o ta till guds ord men gör du inte de spelar de ingen roll dom finns där för dej ändå...en muslim kan ringa till pingstkyrkan o säga vi har ont om pengar o mat den här månaden och pingstkyrkan ger dom en matkupong är det va du tycker trångsynt o fördömmande??? ta o läs på lite....de är skrivet i bibeln va som händer när herren kommer och hämtar sina egna och så kommer nån på efter några tusen år bara att det är nått helt annat kan stämma gud vet allt de kan va att han menade att vi själva förstör jorden o de är ett tecken på att tiden är nära för jaa gud är ju allsmäktig. och en sak till vin kan du dricka sprit också om du tycker om smaken men inte för att bli berusad
Citera
2012-06-20, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderzzon_n
pingstkyrkan är inte som en "vanlig" kyrka. Dom är som vanliga människor men tillber gud och jesus dagligen (om dom är ordentligt troende) läser bibeln, dom får göra allt men enligt bibeln skall man inte berusa sig,svära, ha sex före äktenskap o.s.v
En bekant till familjen är med i pingstkyrkan och jag har även varit där vid nått tillfälle..
Dom är helt normala och snälla som fan och delar man inte deras tro accepterar dom det även om dom gärna vill diskutera och försöka få en annan troende.

Inge fel på dom mer än att dom tror på nått som inte jag gör.

Så vad händer om en pingstvän ändå har sex före äktenskapet? De får ju vara med ändå, men försöker de hjälpa dem be Gud om förlåtelse då typ?
Senast redigerad av Flashbackperson 2012-06-20 kl. 19:41.
Citera
2012-06-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Så vad händer om en pingstvän ändå har sex före äktenskapet? De får ju vara med ändå, men försöker de hjälpa dem be Gud om förlåtelse då typ?

Sex före äktenskapet är väl inte hela världen. Man behöver inte berätta allt för sin församling. Om man känner att man har gjort en synd så går det att själv be gud om förlåtelse.
Citera
2012-06-24, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gusteng
Tack för svaren,

Men hur mycket betalar man, har fått för mig att det är 10% av lönen stämmer det.

Ja det är en vanlig princip att följa. Jag tror dock tidigare generationer var nogrannare med detta än denna generation.
Citera
2012-06-24, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av providence
Sex före äktenskapet är väl inte hela världen. Man behöver inte berätta allt för sin församling. Om man känner att man har gjort en synd så går det att själv be gud om förlåtelse.

Det handlar inte om att det är farligt utan snarare att man ser äktenskapet som ett förbund, och där är sex tillåtet. Se det som ett skydd och en trygghet.
Citera
2012-06-24, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson

Be om förlåtelse till Gud kan alla människor göra för alla människor har syndat, så även en pingstvän.

När det gäller specifika synder så har det oftast med en sammanhängande livsstil att göra. Men be Gud om förlåtelse för specifika synder kan man göra själv.
Citera
2012-06-24, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Hur är synen på tobak? (seriöst ställd fråga)

Jag har en gammal granne och halvbekant till familjen som är pingstvän.
Mycket trevlig gubbe! Han dricker inte. Eller..
Han kan dricka ett halvt glas vitt vin "till maten" någon gång vid extremt sällsynta tillfällen, och jag undrar om inte pappa faktiskt har bjudit honom på en skvätt whisky vid något enstaka tillfälle.. Han svär nästan inte alls heller, men jag har faktiskt hört honom säga FAN vid ett tillfälle när han var arg!

Hursomhelst, människan är uttalat troende och deltar aktivt i församlingen där han bor, men en sak jag reagerat på är att karln RÖKER! Anses det OK? Visserligen röker han väldigt väldigt lite... Typ tre cigaretter om dagen, vad det verkar.. Men iaf, han röker och han gör det regelbundet. Alltså dagligen

Många icke-troende (mina föräldrar) tycker att det är jättefult och nästan syndigt att röka år 2011..

Det handlar snarare om att se sin kropp som ett förvaltarskap. Det vill säga det jag gör med kroppen påverkar mig, är då rökning nåt positivt? Väldigt få kristna jag känner röker. Men de som haft ett liv förut innan kyrkan kan ha problem med detta fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in