2011-02-07, 20:50
Bannlyst
Det verkar finnas rätt sjuka människor inom pingströrelsen, men det finns det väl i alla rörelser. De flesta är säkert ganska sansade människor.

Men jag måste fråga vad de som pingstvänner anser om sådana som Christer Åberg.

http://www.apg29.se/

Denna sida sprider hat om personer som Lena Nyman som nyligen gick bort. Är det något som ni som pingstvänner ser som OK eller något ni förkastar.
Citera
2011-02-07, 21:06
Medlem
overseer101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodlessFreedomNow
Det verkar finnas rätt sjuka människor inom pingströrelsen, men det finns det väl i alla rörelser. De flesta är säkert ganska sansade människor.

Men jag måste fråga vad de som pingstvänner anser om sådana som Christer Åberg.

http://www.apg29.se/

Denna sida sprider hat om personer som Lena Nyman som nyligen gick bort. Är det något som ni som pingstvänner ser som OK eller något ni förkastar.

Christer är pingstvän.
http://www.apg29.se/index.php?artid=3987

Men som tidigare sagts i tråden så betyder det inte att alla pingstvänner tycker som han. Det finns en stor frihet i pingstkyrkorna att läsa bibeln och tolka den och då dyker det med jämna mellanrum upp lite stollar.

Det går nästan inte att jämföra en del pingstvänner med varandra, ta till exempel Crister Åberg och Peter Halldorf, de är så olika i sina teologier att det nästan är svårt att tänka sig dem inom samma samfund.

Eller jämför Knutby med filadelfiaförsamlingen i sthlm, det är också en enorm skillnad.

Att generalisera församlingar, pastorer och medlemmar i pingströrelsen är omöjligt och att ändå försöka göra det blir bara tafatta oseriösa försök att skapa en bild som inte kan stämma med verkligheten. (inklusive mina egna försök)

Den enda orsaken att göra det som jag kan komma på på rak arm är att ha något att använda som halmgubbeargument... "jag vet minsann hur pingstvänner är..."

Och nej, jag är inte pingstvän men har relativt stor erfarenhet av rörelsen.
Citera
2011-02-07, 21:17
Medlem
Japp detta skulle jag också vilja veta

Förstår att de flesta inte är så extrema. Hur ser pingstvänner på oss som inte är med i någon kyrka?
Citera
2011-02-07, 21:45
Medlem
overseer101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusteng
Japp detta skulle jag också vilja veta

Förstår att de flesta inte är så extrema. Hur ser pingstvänner på oss som inte är med i någon kyrka?

Som sagt, det är omöjligt att säga vad "pingstvänner" tycker.
Några tycker att det nog är ganska OK att inte vara med i en kyrka.
Andra tycker att vilken kristen kyrka som helst är OK.
Ytterligare några tycker att den enda kyrkan som är OK är deras lokala församling.
Citera
2011-03-14, 20:13
Medlem
propagandiofswedens avatar
Inom pingstkyrkan finns två läger, en del är extremare och den andra mer liberal i sitt synsätt. Den extremare varianten talar i tungor, predikar ofta och gärna om djävulen och helvetet, allt är mer eller mindre svart eller vitt. Den extremare pingstvännen kan med lätthet jämföras en Livets ord medlem.
Skillnaden är marginell.

Den lugnare liberala varianten talar inte i tungor och kan t.o.m ta sig ett glas vin/öl då och då. Den liberala pingstvännen har ofta gott om pengar på banken och kör en fin bil till Gudstjänsten på Söndagarna. Denna variant har dock en gemensam nämnare med t.ex en Livets ordare, Kåt på pengar!

Det som ändå binder ihop dessa två läger är te.x detta.
1, Emot homosexualitet.
2, Ej samlevnad innan äktenskapet.
3, Tror inte på miljöförstöring och global uppvärmning då det står i Uppenbarelseboken (bibeln) att detta är tecken från Gud att han skall komma tillbaka och rädda de troende.

Kort sammanfattat, detta är trångsynta, dömande, fördomsfulla & hjärntvättade idioter som ni bör hålla er borta ifrån.
Citera
2011-03-14, 22:40
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av propagandiofsweden
3, Tror inte på miljöförstöring och global uppvärmning då det står i Uppenbarelseboken (bibeln) att detta är tecken från Gud att han skall komma tillbaka och rädda de troende.

det där har jag inte hört. däremot så har miljöfrågan inte hög prioritet eftersom vi tror att denna jord inte har så lång tid kvar. jorden kommer slitas ut som ett klädesplagg, står det i skriften. vi ska vara rädda om jorden förstås, men jag röstar inte på miljöpartiet.

offtopic: mjukpudding är med i musikvideo
http://www.youtube.com/watch?v=8SZipI6OxVo
Citera
2011-06-07, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Gifta sig tidigt är knappast ett måste.

Det finns nog pingstvänner som dricker, men det gäller att göra det med måtta

Hur är synen på tobak? (seriöst ställd fråga)

Jag har en gammal granne och halvbekant till familjen som är pingstvän.
Mycket trevlig gubbe! Han dricker inte. Eller..
Han kan dricka ett halvt glas vitt vin "till maten" någon gång vid extremt sällsynta tillfällen, och jag undrar om inte pappa faktiskt har bjudit honom på en skvätt whisky vid något enstaka tillfälle.. Han svär nästan inte alls heller, men jag har faktiskt hört honom säga FAN vid ett tillfälle när han var arg!

Hursomhelst, människan är uttalat troende och deltar aktivt i församlingen där han bor, men en sak jag reagerat på är att karln RÖKER! Anses det OK? Visserligen röker han väldigt väldigt lite... Typ tre cigaretter om dagen, vad det verkar.. Men iaf, han röker och han gör det regelbundet. Alltså dagligen

Många icke-troende (mina föräldrar) tycker att det är jättefult och nästan syndigt att röka år 2011..
Senast redigerad av Macke85 2011-06-07 kl. 12:58.
Citera
2011-07-05, 19:18
Medlem
SniffaLims avatar
Pingstkyrkan, hur fungerar rörelsen ?

Funderar lite på Frikyrkorna/pingstkyrkan i sverige , har det varit väckelse under 20-30 talet någon gång där ?
Skedde det mirakler typ att blinda återfick synen och handikappade kunde gå igen ?
Isf vad i naturen orsakar ett mirakel ?
Citera
2011-07-05, 19:30
Medlem
Predikanterna brukade alltid tala om under och mirakler som alltid inträffat någon annanstans....de hände aldrig på det möte man tagits med på .(som barn)
Men det funkar säkert på psykiska problem.....Lewi Pethrus Stiftelse hade ganska goda resultat med alkoholister....p.g.a. att de fick annat att syssla med.
Citera
2011-07-05, 20:06
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SniffaLim
Isf vad i naturen orsakar ett mirakel ?

Det har gått 250 år, men David Humes resonemang om mirakel är fortfarande det mest eleganta och klartänkta i frågan. Tycker jag. Rekommenderad läsning!

http://en.wikipedia.org/wiki/Of_Miracles
Citera
2011-07-06, 01:01
Medlem
Jag är pingstvän.
Angående din fråga om de har skett väckelse under 20-30 talet, så svar ja.
De skedde en världsomfattande väckelse i hela världen och den har kommit med jämna mellan rum dock inte de senaste 20-25 åren i Sverige och västvärlden.
Men i Asien och Afrika blir de fler och fler kristna mycket pga deras fattigdom och enkla liv.
Man brukat säga att väckelsekristna som frikyrkorna tillhör är den snabbaste växande religionen.
Vi räknas vara 700 milj näst största kristna gruppen efter katolikerna.
Ja de sker under titt som tätt i frikyrkan jag själv har blivit helad från Tinitus och blev botad från en skelning i mina ögon efter en trafikolycka.
Läkaren sa att denna ögonskada skulle jag leva resten av livet med eller skulle läkeprocessen ta 6-12 mån.
2 kristna bad för mig och efter 3 veckor hade Jesus helat mig.
Läkaren häpnade när han såg läkeprocessen och när jag blev frisk.
Jag fick då chansen att vittna om Jesus och de var han som hade hjälpt mig.
Dagen efter stod en bibel i hans hylla och jag antar att mitt vittnesbörd fick honom att närma sig Gud.
Jag känner jätte många som blivit helade, blivit av med andra problem och hur han hjälpt både mig och en annan ekonomiskt.
Jag fick 7000 kr oförklarligt från Skatteverket när jag satt i en ekonomisk knipa.
Skatteverket krävde inte pengarna tillbaks när jag ringde och fråga varför de betalade ut dessa till mig. De hade inget svar utan killen skrattade bara på skattekontoret och sa "de är väl bara tacka och ta emot".
Jag sa till han att jag hade bett om Gud om hjälp ekonomiskt och 5 min efter jag bett så kom detta brev med posten.
"Ojdå då är de nog inte Skatteverket utan Gud som givit dig dessa pengar".
Därför är de häftigt att Guds hjälp kan bli en välsignelse för andra och vittnesbörd att Gud finns.
Ibland tror jag problem, sjukdomar kan vändas till något gott de gäller bara att vänta in Guds nåd och tid. Gud vet när de tiden är inne för att sätta in hjälpen.
Citera
2011-07-06, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas30gbg
Jag är pingstvän.
Angående din fråga om de har skett väckelse under 20-30 talet, så svar ja.
De skedde en världsomfattande väckelse i hela världen och den har kommit med jämna mellan rum dock inte de senaste 20-25 åren i Sverige och västvärlden.
Men i Asien och Afrika blir de fler och fler kristna mycket pga deras fattigdom och enkla liv.
Man brukat säga att väckelsekristna som frikyrkorna tillhör är den snabbaste växande religionen.
Vi räknas vara 700 milj näst största kristna gruppen efter katolikerna.
Ja de sker under titt som tätt i frikyrkan jag själv har blivit helad från Tinitus och blev botad från en skelning i mina ögon efter en trafikolycka.
Läkaren sa att denna ögonskada skulle jag leva resten av livet med eller skulle läkeprocessen ta 6-12 mån.
2 kristna bad för mig och efter 3 veckor hade Jesus helat mig.
Läkaren häpnade när han såg läkeprocessen och när jag blev frisk.
Jag fick då chansen att vittna om Jesus och de var han som hade hjälpt mig.
Dagen efter stod en bibel i hans hylla och jag antar att mitt vittnesbörd fick honom att närma sig Gud.
Jag känner jätte många som blivit helade, blivit av med andra problem och hur han hjälpt både mig och en annan ekonomiskt.
Jag fick 7000 kr oförklarligt från Skatteverket när jag satt i en ekonomisk knipa.
Skatteverket krävde inte pengarna tillbaks när jag ringde och fråga varför de betalade ut dessa till mig. De hade inget svar utan killen skrattade bara på skattekontoret och sa "de är väl bara tacka och ta emot".
Jag sa till han att jag hade bett om Gud om hjälp ekonomiskt och 5 min efter jag bett så kom detta brev med posten.
"Ojdå då är de nog inte Skatteverket utan Gud som givit dig dessa pengar".
Därför är de häftigt att Guds hjälp kan bli en välsignelse för andra och vittnesbörd att Gud finns.
Ibland tror jag problem, sjukdomar kan vändas till något gott de gäller bara att vänta in Guds nåd och tid. Gud vet när de tiden är inne för att sätta in hjälpen.

OMFG, du är verkligen riktigt sjuk i huvudet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in