2020-09-12, 22:11
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Det här citatet som du hade klippt in fick jag inte med. Men jag känner att jag måste svara på det.

Det detta betyder är att Jesus står emellan oss och synden. Någon gav en väldigt målande förklaring så här:

När Djävulen står inför Gud fadern och anklagar oss (troende) och pekar och säger "titta där hon/han har syndat igen, brutit mot dina bud, trots att han/hon säger sig "lyda dig" men nu är han/hon min" Då går Jesus emellan och säger "Nej, nej jag har redan betalat skulden, hon/han är min och hon/han är redan rättfärdiga inför Gud fadern".

Så ordet "förespråkare" är egentligen en otydlig översättning. Det skulle ha stått "försvarare" hos fadern så hade det blivit tydligare. Det grekiska ordet "parakletos" är det som används här och kan betyda försvarare och förespråkare.
Ja, det ska nog vara "försvarare" där. Det har du rätt i.
Citera
2020-09-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KleinerSchnurrbart
Menar du att jag gör fel och låter förvirrad när säger att vi ska hålla Guds bud?

Ja?

Se ovan.
Nej, inte allas hjärtan! Gud lovade det endast till israels hus och juda hus.

Ja, det gör vi.

Jag är inte särskilt insatt i detta. Det är bara hur jag läser det.

Problemet blir när man rycker verser ur sitt sammanhang och inte tar med hela budskapet i resonemanget. Jag menar såklart inte att du tänker fel när du säger att vi ska inte synda. Det jag menar är att vi syndar i alla fall och är ändå förlåtna inför Herren då han offrat sig för våra synder en gång för alla.
Citera
2020-09-12, 22:15
Citat:
Problemet blir när man rycker verser ur sitt sammanhang och inte tar med hela budskapet i resonemanget. Jag menar såklart inte att du tänker fel när du säger att vi ska inte synda. Det jag menar är att vi syndar i alla fall och är ändå förlåtna inför Herren då han offrat sig för våra synder en gång för alla.
Anser du att jag motsatt mig detta? Vilka verser rycker jag ur dess sammanhang?
Citera
2020-09-12, 22:18
Medlem
Citat:
Anser du att jag motsatt mig detta? Vilka verser rycker jag ur dess sammanhang?
Njae jag inser nu att jag kanske missförstod dig. Tror vi kanske har samma tänk här.
Citera
2020-09-12, 22:24
Citat:
Njae jag inser nu att jag kanske missförstod dig. Tror vi kanske har samma tänk här.
Lätt hänt. Vi tror samma vad gäller frälsningen, att det endast handlar om tro, och inte våra gärningar. Kan man förlora sin frälsning så handlar allt om våra gärningar, och inte på tron vad Jesus Kristus gjorde för oss på korset. Dock menar jag på att vi inte bör slappna av, utan sträva efter att hålla Guds bud som står att läsa i N.T. Men det gör väl de flesta kristna...
Citera
2020-09-13, 04:36
Bekräftelse på detta bekräftelse på, o. s. v.

Citat:
Ursprungligen postat av anayla
"Man kan ju inte få Guds frid genom att vända Gud och hans ord ryggen.

"Ve oss, om vi av feghet
eller bekvämlighet
ställer oss neutrala i denna strid.

"Det hör till en kristens plikt
att undfly falsk lära
och endast söka sig till Kristi rena evangelium.
Herdarna i församlingarna
bör hjälpa sina får
att hålla sig till vad gott är, att rätt pröva andarna
och inte låta sig förvillas
av falska herdar.
Bibeln varnar ofta för den falska lärans försåtliga verkan,
ty den tilltalar den naturliga människan
och ser varken farlig eller falsk ut.
Den har en förmåga att förblinda
och hindra människor att rätt förstå
Guds rikes hemligheter.

"Ty en rätt väktare vill av kärlek
till Guds rike inte dölja någon fara
och är ivrig att söka föra människorna från lögnen till sanningen!

Det gäller att aldrig vika sig.
Har man detta i hjärtat, har man, annars inte.
Man kan inte lära in.
Och någon kan heller inte lära ut. I synnerhet den som tar betalt för det bör man se upp med?
De allra flesta människor har livet lärt mig att man bör se upp med.
Senast redigerad av hee4r 2020-09-13 kl. 04:44.
Citera
2020-09-13, 06:05
Medlem
'Utslaecken icke Anden'
VARNAR Paulus ; 1 Tess. ; 5 ;19
--- jag tror att liksom Jesus VARNADE de 7 foersamlingarna,
gaeller aeven foer den enskilde personen. Lyssnas det inte paa
varningen och goer baettring flyttas Ljusstaken/Anden bort.
Citera
2020-09-13, 06:19
Medlem
Redivivuss avatar
I den yttersta tiden råder stor förvirring och heresier av många olika slag dominerar bland kristna bekännare.

Angående den moderna PINGSTRÖRELSENS ursprung så står den att finna i gruppen kring den f d KKK-medlemmen Parham samt den svarte mannen Seymour och hans "väckelse" på Azusa Street i Los Angeles i början på 1900-talet. Åtminstonde Parham har utpekats som frimurare.

Själv har jag tidigare varit väl bekant med denna typ av karismatism men i det mesta gjort upp med det då jag funnit att det inte stämmer på flera punkter med det bibliska föredömet och att betoningen är alltför skev. Det finns ingen "pingstaktig" kristendom som har sund lära.

De flesta tidiga pingstvänner hade bakgrund i metodistiska och baptistiska sammanhang innan de (ibland pga utfrysning) började med egna pingstsamlingar. De behöll mycket av den felaktiga arminianistiska och synergistiska teologin från sina gamla samfund.

En typisk pingstvän tror att syndaren har "fri vilja" i andliga ting och att det är upp till henne själv om hon skall bli ett Guds barn. Allt hänger på syndarens val och göranden.

En typisk pingstvän tror att syndaren samverkar med Gud för sin frälsning. Hon tror att syndaren väljer sin frälsning själv och kan även förlora den. Allt hänger på syndaren. Hon förstår inte att syndare inte kan komma till Gud, utan att hon tror att syndare både kan komma till Gud och ta initiativet till sin frälsning. Detta stämmer varken med vad Skriften lär eller vad evangelium går ut på. Samma fel som Wesley och Finney hade lärt fortsatte alltså pingstvännerna med.

Många, om inte de flesta, pingstvänner lär också Darbys dispensationalistiska villfarelse samt är ofta "kristna sionister". I stort sett så finns det inga pingstvänner som accepterar barndopet, de förnekar alla realpresensen i Herrens nattvard och i stort sett alla pingstvänner förnekar vattendopets betydelse för pånyttfödelsen.

Vad som positivt kan sägas om pingströrelsen är att den aktualiserat frågan om och bruket av de andliga gåvorna. Men pingstvännernas syn på vad de kallar för tungotal lämnar vanligtvis mycket att diskutera. Något som redan gjorts i andra trådar här på forat.
Senast redigerad av Redivivus 2020-09-13 kl. 06:36.
Citera
2020-09-13, 09:27
Medlem
Citat:
Lätt hänt. Vi tror samma vad gäller frälsningen, att det endast handlar om tro, och inte våra gärningar. Kan man förlora sin frälsning så handlar allt om våra gärningar, och inte på tron vad Jesus Kristus gjorde för oss på korset. Dock menar jag på att vi inte bör slappna av, utan sträva efter att hålla Guds bud som står att läsa i N.T. Men det gör väl de flesta kristna...

Självklart, det är ju därför vi ska hjälpas åt att "hålla ordning" på varandra och samtidigt förlåta varandra för oförrätter eftersom vi inte är utan synd och lätt hamnar tillbaks i den.

Det florerar många olika "Jesus" här på forumet så det kan ibland vara svårt att se vilka som följer den bibliska Jesus. I "debattens hetta" uppfattade jag det som att du ifrågasatte min uppfattning i denna fråga. Nu inser jag att du kanske bara ville förtydliga detta med att vi faktiskt är satta att följa Jesus exempel och vara "lydiga" och följa lagen.

Det är här den hårfina urskiljningen mellan det lagiska och nåden framträder

Dom lagiska står gärna med pekpinnen och dömer andra men ser inte sina egna synder.

Dom som tror på nåden ser andras synd med ledsna oroliga ögon och vill hjälpa dom tillbaks på rätta vägen för dom känner igen sig själva.
Citera
2020-09-13, 09:56
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Självklart, det är ju därför vi ska hjälpas åt att "hålla ordning" på varandra och samtidigt förlåta varandra för oförrätter eftersom vi inte är utan synd och lätt hamnar tillbaks i den.

Det florerar många olika "Jesus" här på forumet så det kan ibland vara svårt att se vilka som följer den bibliska Jesus. I "debattens hetta" uppfattade jag det som att du ifrågasatte min uppfattning i denna fråga. Nu inser jag att du kanske bara ville förtydliga detta med att vi faktiskt är satta att följa Jesus exempel och vara "lydiga" och följa lagen.

Det är här den hårfina urskiljningen mellan det lagiska och nåden framträder

Dom lagiska står gärna med pekpinnen och dömer andra men ser inte sina egna synder.

Dom som tror på nåden ser andras synd med ledsna oroliga ögon och vill hjälpa dom tillbaks på rätta vägen för dom känner igen sig själva.
Bra inlägg.

Jag får uppfattningen, rätt eller fel, att lagiska människor är rädda för att Gud skulle ge syndare nåden "för tidigt". Andra måste minsann arbeta upp samma slags ånger och botfärdighet som de själva har gjort. Annars kommer de för billigt undan.

Vad mycket ytlig och självcentrerad kristendom det finns! Folk som tycks tänka att Gud måste be dem om lov för att få göra vad bara Han kan göra.
Citera
2020-09-13, 11:07
Medlem
'Vinden(Anden) blaaser vart den vill.
INGEN VET varifraan den kommer
eller VART den aer paa vaeg,
SAA aer det (var foer mig) naer en maenniska foedes paa nytt' ----
--- 'INGEN foerstaandig finns, INGEN som soeker Gud' (staemmer TILL FULLO med mig)
----Vad som haende mig i fjaerran land, var att ploetsligt reste sig en BIZARR man bredvid mig paa
parbaenken, efter ett mycket kort samtal, och boerjade bedja saa in i attan eldigt att jag skraemmdes. Naer jag vaagade titta upp, stirrade en hop maenniskor paa mig haepet, men
mannen, han var foersvunnen. ; Daa jag aatervaent hem, fraagade jag genast min ateistiska
familj efter min konfirmationsbibel, som jag boerjade saa intensivt studera, att dom blev oroliga,
trodde jag blivit sjuk, mycket sjuk. Innan hade jag betraktat bibeln som olaesbar. ---
Allt detta staemmer med Skriften ; Den GUD SOEKER, den LEDES av honom till Jesus (Guds ORD).
Om inte, saa foerbliver nog bibeln, om inte olaesbar, saa mycket knepig och svaarbegriplig.
Citera
2020-09-13, 11:42
Medlem
Topplocks avatar
Någon som brukar besöka pingstkyrkan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in