Citat:
Ursprungligen postat av
KleinerSchnurrbart
Lätt hänt. Vi tror samma vad gäller frälsningen, att det endast handlar om tro, och inte våra gärningar. Kan man förlora sin frälsning så handlar allt om våra gärningar, och inte på tron vad Jesus Kristus gjorde för oss på korset. Dock menar jag på att vi inte bör slappna av, utan sträva efter att hålla Guds bud som står att läsa i N.T. Men det gör väl de flesta kristna...
Självklart, det är ju därför vi ska hjälpas åt att "hålla ordning" på varandra och samtidigt förlåta varandra för oförrätter eftersom vi inte är utan synd och lätt hamnar tillbaks i den.
Det florerar många olika "Jesus" här på forumet så det kan ibland vara svårt att se vilka som följer den bibliska Jesus. I "debattens hetta" uppfattade jag det som att du ifrågasatte min uppfattning i denna fråga. Nu inser jag att du kanske bara ville förtydliga detta med att vi faktiskt är satta att följa Jesus exempel och vara "lydiga" och följa lagen.
Det är här den hårfina urskiljningen mellan det lagiska och nåden framträder
Dom lagiska står gärna med pekpinnen och dömer andra men ser inte sina egna synder.
Dom som tror på nåden ser andras synd med ledsna oroliga ögon och vill hjälpa dom tillbaks på rätta vägen för dom känner igen sig själva.