2013-02-08, 01:34
Medlem
markus120s avatar
Vi vill instinktivt skydda våra kvinnor och barn från att komma till skada, att skydda män som inte kan skydda sig själva är ingenting som vi känner starkt för helt enkelt. Jag tror inte att detta kommer förändras i någon snar framtid.
Citera
2013-02-08, 02:27
Medlem
markus120s avatar
Jag kom att tänka, tänk er ifall Bert Karlsson, Robert Aschberg och Jan Guillou skulle sitta och läsa upp hatmail de fått från anonyma troll där man hotar att köra upp dildo i röven på dem?

Skulle någon tycka synd om dem? Jag tror att folk skulle skratta ihjäl sig, Bert Karlsson sitter på TV och läser från en arg feminist som säger att hon ska köra upp en basebollträ i hans röv.

Kort sagt, män ska inte göra sig till offer. Per Ström var dömt att misslyckas innan han ens började med sin kamp för mäns rättigheter.

Eller vad sägs om 4:45 på denna klipp:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=wP4VeMJp9pE

Då kvinnor sitter och skrattar åt en kvinna som skar av en mans kuk i amerikansk tv. Manligt lidande är oehörd roligt, kan ni tänka er fem män som sitter och gapskrattar åt en man som skär en kvinnas fitta i amerikansk tv?

En man säger att han skulle kastat fittan så att hunden kan äta den, alla skrattar....

Nej, självklart inte. Vi förhåller oss olika till manlig och kvinlig lidande, ifall en 14-årig tjej känner sig kränkt över en teckning som visar streckgubbar som tjuvkikar på tjejer så är det dagens nyhet som vi alla ska känna oss förfärade. Ifall en mans kuk blivit avhuggen så är det dagens skämt.
Senast redigerad av markus120 2013-02-08 kl. 02:44.
Citera
2013-02-08, 04:10
Medlem
Jag tycker INTE att våldtäkt per automatik är värre än misshandel och jag tar inte längre notis av alla de som reflexmässigt påstår att det är så fruktansvärt vidrigt. Jag är innerligt trött på att vandringsmyter och papegojapåståenden får fortsätta oemotsagda. Jag tror så här; ju mer kvinnor får höra om hur fruktansvärt våldtäkt är osv desto mer kränkta kommer de att känna sig när det väl händer. Kvinnor har inte större anledning och evolutionärt stöd att uppleva våldtäkt värre än vad män har när de blir sexuellt bedragna. Handlingarna våldtäkt mot kvinna och otrohet mot man är olika sidor av samma mynt men eftersom vi lever i en feministiskt matriarkat så negligeras givetvis mannnes lidande, medan kvinnans uppförstoras. Det är sjukt att leva i ett samhälle där otrohet och psykiskt våld mot mannen uppviglas från medialt och politisk håll. Sålänge inte otrohet mot man juridiskt sett likställs med våldtäkt kan jag inte se varför män skulle behöva avhålla sig från att våldta. Jämställdhet bygger på ömsesidig respekt mellan könen eller ingen alls. Kvinnor kan enligt mig inte bli sexuellt bedragna av män och män kan inte våldtas av kvinnor (förutom möjligen teoretisk sett). Det är kvinnan som blir gravid och därför ska hela det reproduktiva ansvarstagandet vila på henne.
Citera
2013-02-08, 04:17
Medlem
Våldtäkt är värre än misshandel överlag (i mitt tycke), men värre en grov misshandel vet jag inte.

Frågan är dock varför våldtäkt får åtnjuta så stor fokus i media och politik då det jämfört med misshandel inte är i närheten lika vanligt.
Citera
2013-02-08, 04:54
Medlem
Scubbles avatar
Det beror på vilken typ av våldtäkt och misshandel det handlar om, men oreflekterat tycker jag våldtäkt låter värre. När jag tänker på misshandel får jag en bild av någon som bara fått en smäll och det känns inte lika allvarligt som en våldtäkt. Jag känner större sympati för kvinnor då man ständigt blivit avtrubbad av det våld man ser drabba män i filmer och liknande. Sen har man växt upp med att känna sympati för de fysiskt svagare.

Jag tror folk får upp en värre bild i sitt huvud än vad det oftast är när de hört våldtäkt i media. Tycker det har gått överstyr när man ser personer som säger att våldtäkt är värre än att bli mördad.
Citera
2013-02-08, 06:46
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
För att vi ska vara benhårda ubermachos hela tiden annars är det "man up" som gäller från feministisk håll men å andra sidan säger dom sig vilja motverka stereotypa könsroller...does not compute!

En misshandel kan ju så klart dra med sig annat också men tror våldtäkt är en annan sak för det förstör mer på ett personligt plan, det blir en dubbel kränkning när det också är sexualiserat och anknytningen till alla människor kan nog få sig en törn.
Sen kan man ställa sig frågan hur stor skillnaden egentligen är och hur mycket värre våldtäkt upplevs just för att det sätts sådan press på att det just ska vara så hemskt.

Det gamla vanliga gäller dessutom, det är inte synd om män för att det är män som också är förrövare, eftersom du har en kuk och därmed en kollektiv skuld så får du bara ta det.

Personligen tycker jag synd om dom som förtjänar sympati och könet spelar ingen som helst roll men just med den här grejen tycker feminister tvärtom, tycka synd om sig själv och offerkoftan är ett kvinnligt exklusivt privilegium.

Jag tror att det ligger något i det där. Inte för att våldtäkt inte är hemskt, men rent allmänt har vi en mentalitet där människor tillåts och ska må dåligt in i det oändliga för att de har råkat ut för något hemskt.
Citera
2013-02-08, 09:31
Medlem
-TheDon-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Om du fick välja mellan att bli misshandlad eller rövknullad, vad väljer du då?
Misshandlad
Citera
2013-02-08, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Jag tror att det ligger något i det där. Inte för att våldtäkt inte är hemskt, men rent allmänt har vi en mentalitet där människor tillåts och ska må dåligt in i det oändliga för att de har råkat ut för något hemskt.

Ja och mår man då inte "tillräckligt" dåligt så mår man istället dåligt för att man inte regerar som man "ska".
Citera
2013-02-08, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteOleander
Förmodligen för att våldtäkt oftast ger allvarligare konsekvenser för offret samt att när det kommer till misshandel så är det ofta två med i leken.

Du är alltid lika rolig. Hur föreställer du dig en våldtäkt utan minst två i leken?
Posta gärna en bild!
Citera
2013-02-08, 12:08
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Du är alltid lika rolig. Hur föreställer du dig en våldtäkt utan minst två i leken?
Posta gärna en bild!

Det är inte två med i leken vid en våldtäkt. Är båda med i leken är det per definition ingen våldtäkt det handlar om.
Citera
2013-02-08, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Om du fick välja mellan att bli misshandlad eller rövknullad, vad väljer du då?
Om att bli rövknullad innebär att jag slipper det här:
http://www.cityweekly.net/utah/imgs/blogs/blog2270widea.jpg
så ja. Om "misshandlad" bara är några örfilar så tar jag naturligtvis det. Sen blir de flesta våldtäcktsoffer inte rövknullade.
Citera
2013-02-08, 13:11
Medlem
O-Kay-Las avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freaxxx
vinna som blir våldtagen än säg mig vit man i tidig 20-års ålder som blir brutalt misshandlad. Varför får inte jag känna mig rädd när jag går hem från krogen? Jag kan ha lika liten chans att försvara mig mot starkare/ flera gärningsmän.

Varför göra den dumma jävla jämföringen? Både män och kvinnor kan bli brutalt misshandlade och både män och kvinnor kan bli våldtagna. Handlar inte om vem det är mest synd om då det är två helt skilda saker och jag tar en misshandel framför en våldtäkt alla dagar i veckan (är man om det spelar någon som helst roll).

Till frågan vem det är mest synd om, en kvinna som blir våldtagen eller en man som blir gravt misshandlad så skulle jag säga kvinnan. Om du TS tänker dig att du har en son och en dotter. Dottern blir våldtagen och sonen grovt misshandlad, vilket skulle smärta dig mest? Om du börjar spekulera i hur pass grov våldtäkten och misshandeln är tänk dig att du får två samtal från sjukhus där du endast får informationen att din dotter blivit våldtagen och din son grovt misshandlad men hans tillstånd är stabilt och det finns ingen fara för hans liv.
Senast redigerad av O-Kay-La 2013-02-08 kl. 13:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in