Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-07, 21:18
  #1
Medlem
Någon här inne som har koll på vad straffet/ konsekvensera är om man googlat en bild på en bedragerska, lagt ut det i en annons på en internetsida för att varna andra att inte handla av denna.
Varorna kom aldrig på posten och inte ett ljud har hörts från tjejen.
Fler andra har också blivit lurade.

Är det uthängning/ förtal om man gör det för att varna allmänheten?
Ingen adress står i annonsen. Bara namn, ort och tfn nr (som inte står på tjejen).
Inget mer kränkande än att hon lurats, inte svarar på sms/ samtal och att man inte ska handla något av henne. (vilket helt och hållet är sanning)

Tjejen har som sagt vägrat svara på sms/ samtal, vägrat skicka kvitto, sagt att kvittot finns hos polisen för beskådning tvärs över landet, säger att hon inte svarat för att ingen skulle ändå trott på henne. Trots att hon fått flera sms där det klart och tydligt stått att om inget svar gers kommer det bli polisanmälan mot henne.
Hon har haft flera månader på sig att höra av sig emn inte yppat ett ljud förräns annonsen kom ut och "hela sverige har ringt och smsat henne".

hjälp.. någon?
Citera
2013-02-07, 21:48
  #2
Medlem
Så länge någon inte är dömd för ett brott är det väl förtal att påstå något sånt?

Edit: straffet för förtal är vanligtvis böter.
__________________
Senast redigerad av barbiegurl20 2013-02-07 kl. 21:52.
Citera
2013-02-07, 22:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barbiegurl20
Så länge någon inte är dömd för ett brott är det väl förtal att påstå något sånt?
Det är förtal ändå.
Citera
2013-02-07, 22:15
  #4
Medlem
Ok. Tack för era svar.
Får hoppas att hon håller det som stod i ett av smsena.
Citera
2013-02-07, 22:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barbiegurl20
Så länge någon inte är dömd för ett brott är det väl förtal att påstå något sånt?

Edit: straffet för förtal är vanligtvis böter.


fast är det verkligen förtal?
Jag betalade, hon skulle skickat. Det kom aldrig något på posten och jag har ff inte sett något kvitto.

Sumsummarum är ju bedrägeri.
Citera
2013-02-07, 22:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponnytjejen
fast är det verkligen förtal?
Jag betalade, hon skulle skickat. Det kom aldrig något på posten och jag har ff inte sett något kvitto.

Sumsummarum är ju bedrägeri.
I korthet kan sägas att förtal är att få någon att framstå i dålig dager. Om anklagelsen är sann eller inte har inte så mycket med saken att göra.
Citera
2013-02-07, 22:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det är förtal ändå.
Så.. om någon är dömd för exempelvis bedrägeri eller våldtäkt eller vad som helst, så får jag inte gå ut offentligt med det?
Citera
2013-02-07, 22:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barbiegurl20
Så.. om någon är dömd för exempelvis bedrägeri eller våldtäkt eller vad som helst, så får jag inte gå ut offentligt med det?
Det beror på situationen, men bara att det är sant är inte tillräckligt.

Om det räknas som förtal i normala fall kan man bli friad om det är sant OCH man är skyldig att uttala sig i frågan.

Men om du skulle begära ut domar på folk och sätta upp dem på stan är det ett ganska solklart fall.
Citera
2013-02-07, 22:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det beror på situationen, men bara att det är sant är inte tillräckligt.

Om det räknas som förtal i normala fall kan man bli friad om det är sant OCH man är skyldig att uttala sig i frågan.

Men om du skulle begära ut domar på folk och sätta upp dem på stan är det ett ganska solklart fall.
Bryter inte Efterlyst mot lagen då, de lägger ut bilder och namn, på bland annat facebook, på människor som endast är misstänkta för grova brott? Varför är det okej när det inte okej för ts att göra så? jag undrar.
Citera
2013-02-07, 22:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barbiegurl20
Bryter inte Efterlyst mot lagen då, de lägger ut bilder och namn, på bland annat facebook, på människor som endast är misstänkta för grova brott? Varför är det okej när det inte okej för ts att göra så? jag undrar.
Som sagt så beror det på situationen. I fallet Efterlyst handlar det om att få fast folk. Man väger kränkningen mot värdet av publiceringen.

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
Citera
2013-02-07, 23:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Som sagt så beror det på situationen. I fallet Efterlyst handlar det om att få fast folk. Man väger kränkningen mot värdet av publiceringen.

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
Ahaa, där ser man. Tack!
Citera
2013-02-07, 23:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barbiegurl20
Ahaa, där ser man. Tack!
Att man bara tycker att någon förtjänar det är alltså inte tillåtet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback