Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-06, 09:14
  #1
Medlem
glassbombens avatar
Hörde av en bekant att ifall man gick på socialbidrag, så kunde socialen gå in i ens bankkonton hur som helst och se vilka belopp och transaktioner som finns där.

Låter lite skrämmande ur integritet och sekretessynpunkt. Kan iofs förstå ifall kronofogden skulle kunna göra detta i ett läge av utmätning osv.

Någon som vet ifall detta sant?
Citera
2013-02-06, 09:28
  #2
Medlem
FM-Hilos avatar
Nej! Snarare så att socialen kommer att be dig skriva ut dina banktransaktioner och ta med dig till dem så de kan se dina inkomster och utgifter.

De har inte möjlighet att ta ut detta själva. Endast polisen som har denna befogenhet vid brottsmisstanke.
Citera
2013-02-06, 09:42
  #3
Medlem
nicodeas avatar
Dom begär kontoutdrag för 3 månader tillbaka när man ansöker första gången om bidrag och man får visa kontoutdag ett par gånger/år. I vissa fall kräver dom en fullmakt för att kunna kontrollera bankontona. Det sistnämnda hände en bekant till mig.
Citera
2013-02-06, 09:51
  #4
Medlem
glassbombens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FM-Hilo
Nej! Snarare så att socialen kommer att be dig skriva ut dina banktransaktioner och ta med dig till dem så de kan se dina inkomster och utgifter.

De har inte möjlighet att ta ut detta själva. Endast polisen som har denna befogenhet vid brottsmisstanke.

Ok! Då är det inte så illa med medborgarnas integritet som det först lät. Blev lite bestört när jag hörde detta. Men det kanske är ett fullt möjligt framtida scenario, om utvecklingen går åt samma håll som nu.
Citera
2013-02-06, 09:59
  #5
Medlem
glassbombens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicodea
Dom begär kontoutdrag för 3 månader tillbaka när man ansöker första gången om bidrag och man får visa kontoutdag ett par gånger/år. I vissa fall kräver dom en fullmakt för att kunna kontrollera bankontona. Det sistnämnda hände en bekant till mig.

Låter i alla fall som att medborgaren har ett val över att ge myndigheterna tillåtelse eller ej, vilket är betryggande för integriteten.
Citera
2013-02-06, 10:33
  #6
Medlem
FM-Hilos avatar
Det där med banksekretessen...

Enligt lagen står det bla att "Enskildas förhållanden till bank får inte obehörigen röjas". Lagen är väldigt hård och en person ska alltså inte kunna ta reda på vilken bank en annan person har eller har haft.

Banktjänstemän är och ska vara väldigt hårda på den punkten då detta är en grund för avsked om det inte följs. Dock tycker inte jag att bankerna själva följer denna lag då breven som kommer hem är märkta med deras logotyp och att samtliga bankkort visar vilken bank man tillhör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback