• 1
  • 2
2013-02-05, 15:06
Medlem
Megaforces avatar
Det ryktas om att OTIS svenska dotterbolag har ekonomiska svårigheter just nu. Detta har inneburit att de i princip inte längre har något reservdelslager kvar på sina lokala kontor utan allt måste beställas med följd till att hissreparationer numera kan ta flera veckor pga brist på reservdelar.

Detta ställer till med rejäla problem t.ex. i de högre bostadshus som bara har en enda hiss per trappuppgång och där man normalt har 24/7 serviceavtal, men där åtgärder kan ta 2-3 veckor.

Någon som jobbar på OTIS och som kan skvallra lite mer ingående om dessa problem?
Citera
2013-02-05, 17:16
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det ryktas om att OTIS svenska dotterbolag har ekonomiska svårigheter just nu. Detta har inneburit att de i princip inte längre har något reservdelslager kvar på sina lokala kontor utan allt måste beställas med följd till att hissreparationer numera kan ta flera veckor pga brist på reservdelar.

Detta ställer till med rejäla problem t.ex. i de högre bostadshus som bara har en enda hiss per trappuppgång och där man normalt har 24/7 serviceavtal, men där åtgärder kan ta 2-3 veckor.

Någon som jobbar på OTIS och som kan skvallra lite mer ingående om dessa problem?

De flesta firmor som servar rulltrappor, hissar etc verkar sakna lager helt. Här finns mycket att göra i upphandlingssyfte.
Citera
2013-02-06, 02:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
De flesta firmor som servar rulltrappor, hissar etc verkar sakna lager helt. Här finns mycket att göra i upphandlingssyfte.

Det som är anmärkningsvärt är att inte ens vanliga servicedelar verkar finnas i lager. Det är ungefär som om din lokala volvo-verkstad inte hade de delar som byts vid en vanlig service i lager.

Enligt fastighetsskötaren jag pratat med så är det t.ex. hissmotorer och styrdon till dem som tar lång tid att få.

På min arbetsplats är just nu ca 10% av alla hissar som OTIS sköter avstängda i väntan på delar..
Citera
2013-02-06, 12:23
Medlem
Absolut inga problem ekonomiskt. Reservdelar skall inte lagerhållas på alla kontor i Sverige längre utan på centrallager. Det gäller även Kone o dem andra stora hissbolagen.

Så att tro att världens största hissföretag inte har råd att ha reservdelar är ganska långt borta från verkligheten.
Citera
2013-02-06, 15:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labaaan
Absolut inga problem ekonomiskt. Reservdelar skall inte lagerhållas på alla kontor i Sverige längre utan på centrallager. Det gäller även Kone o dem andra stora hissbolagen.

Så att tro att världens största hissföretag inte har råd att ha reservdelar är ganska långt borta från verkligheten.

Ett centrallager i USA med två veckors leveranstid? Det är inte riktigt seriöst. Nu talar vi inte om sällsynta specialdelar, utan om de vanligaste delarna som går sönder och där man faktiskt har en ganska stor omsättning på.
Fick höra idag att delarna kommit igår kväll och att man var här sent i går kväll och fixade på de hissar här som varit ur funktion i flera veckor..
Citera
2013-02-06, 20:29
Bannlyst
Det börjar bli allt vanligare att företag ej har några reservdelar i lager, det kostar för mycket.
Toppen var när jag skulle köpa ett oljefilter när jag ägde en Volvo, tjejen i kassan tog emot beställningen, jag betalde och stod där och väntade, när hon diskret lät mig veta att hon undrade varför jag stod kvar, det visade sig att oljefiltret fanns ej i lager det skulle jag få hämta nästa dag.
För tjejen var det helt självklart, min haka åkte ner på bröstet, visserligen fick jag filtret påföljande dag, men va fan ett oljefilter.
Tilläggas kan att jag äger ingen Volvo längre, nu tror jag inte att andra bilmärken skulle vara bättre heller.
Citera
2013-02-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ett centrallager i USA med två veckors leveranstid? Det är inte riktigt seriöst. Nu talar vi inte om sällsynta specialdelar, utan om de vanligaste delarna som går sönder och där man faktiskt har en ganska stor omsättning på.
Fick höra idag att delarna kommit igår kväll och att man var här sent i går kväll och fixade på de hissar här som varit ur funktion i flera veckor..

Finns lager både i Stockholm och i Frankrike, över 90% av alla delar får man dagen efter som det ser ut.

Men saker du nämner som motorer och styrkort. En hissmotor håller oftast minst 30år så de är inget man byter vid service direkt. Inte kretskort Heller.

Då branschen ser ut sådan att man har service på alla hissfabrikat är det ofta ganska drygt att få tag i delar från vissa märken av hissar och rulltrappor.

Och angående servicematerial så kan jag lova att alla hissföretag har dem delarna hemma, så läs på lite innan du hittar på massa.
Citera
2013-02-07, 23:21
Medlem
Vad jag kan se har de inte ekonomiska problem.

Men de har 0kr i lagertillgångar, vilket borde ge svar på TS fråga.
Som lite kuriosa kan det nämnas att Kone har reservdelar för närmare 40 miljoner sek.

Helt sjukt att 0kr i lager med en omsättning på 400 miljoner sek.
Börjar kunderna fatta att det är därför grejerna står, ja då har Otis ett problem.
Citera
2016-12-20, 20:56
Medlem
Detta stämmer !
Citera
2016-12-20, 22:21
Medlem
Atlas Copcos lager för kompressorer osv ligger i Belgien.

I hamburg kunde man bara köpa original mercedesdelar
på ett ställe - men vilket jätteställe - dock hade varje
daimler benz återförsäljarställe med verkstad ett reservdelslager
MEN DET VARA BAARAA FÖR DE EGNA JOBBEN HOS VERKSTADEN
och inte till salu som lösgods

Har för mig att Canons lager ligger i Holland

Dock vet deski inte vilka som var först med detta påhitt.

Man har således ofta europalager idag o det finns normalt
i tyskland holland o belgien
Citera
2017-01-19, 11:53
Medlem
http://www.merinfo.se/foretag/Otis-A...3/2jz1trf-b0xm
Citera
2018-07-13, 19:06
Medlem
Fast nu har det väl skitit sig riktigt för Otis. Låter som något oseriöst företag med rötter i invandringsproblematiken i USA.

Har mycket erfarenhet av Kone---bara bara positivt. Kone är så bra. Hissar rulltrappor---mycket bra företag. Och ännu bättre produkter och service.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in