• 1
  • 2
2013-02-05, 14:47
Moderator
Humbugs avatar
I Sverige vet vi ju att Halalslakt måste ske med bedövning av djuret. Jag trodde därför att man därmed inte fick importera kött från andra länder där djuren kan ha plågats till döds.

I konsum här i byn såg jag halal-färs från kossor som var uppfödda och slaktade i Holland. Hur ser det ut där borta? Har djuren lidit innan slakt?
Senast redigerad av Humbug 2013-02-05 kl. 14:50.
Citera
2013-02-05, 17:59
Medlem
christerys avatar
Det jag läst är att Gerda har koll på djuren. Troligen samma regler som i Sverige.

Om det sen är bra eller dåligt vettefan, etiskt är än värrre - svarar jag på det så får jag en skock arga veganer på mig.
Citera
2013-02-05, 18:41
Medlem
DingusMcDucks avatar
Från den här artikeln från kyrkanstidning.se: http://www.kyrkanstidning.se/inrikes...djuren-bedovas

Citat:
Ursprungligen postat av kyrkanstidning.se
Från den 1 januari 2013 gäller nya regler för djurskydd inom EU. De innebär att alla djur ska bedövas innan slakt, med undantag för halal- eller kosherslakt [...]

Om det stämmer (vet inte hur pålitlig källan är, och orkar inte leta bland eu-förordningar), så är tydligen svensk lag striktare än EU:s regler när det gäller djurskydd. Enligt wikipediaartikeln om skäktning har Sverige ett undantag från reglerna som tillåter oss att förbjuda slakt utan bedövning. Själv förstår jag inte varför man ska ta mer hänsyn till regler som någon bronsålderspräst hittat på än till de djur som vi tänker äta. Jag tvivlar på att de är vare sig judar eller muslimer. Ledsen om det blev OT, det verkar bo en liten vegan någonstans i mig.
Citera
2013-02-05, 18:56
Medlem
Frank Friendlys avatar
hahaha etiskt mördat djur. jojo

Ursäkta mig lilla kossan vi ska mörda stycka och äta upp dig, men va lugn du får bedövning.

Förstår inte hur man som köttätare kan ens ha en tanke på om djuret blivit "etiskt" mördat eller inte.
Citera
2013-02-05, 19:03
Moderator
Humbugs avatar
Nja, en etisk slakt ser jag som en slakt där djuret inte lidit.
Köttändandets vara eller icke vara intresserar mig inte i den frågeställning
Citera
2013-02-05, 19:27
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
hahaha etiskt mördat djur. jojo

Ursäkta mig lilla kossan vi ska mörda stycka och äta upp dig, men va lugn du får bedövning.

Förstår inte hur man som köttätare kan ens ha en tanke på om djuret blivit "etiskt" mördat eller inte.

Så tokigt av mig, jag tänkte inte på att man inte kan vara någonting mellan jainist och total psykopat som njuter av att se andra varelser lida.

Jag kan inte minnas att jag hört talas om någon som blivit dömd för djurmord. Kanske för att det brottet inte finns.

Jag förstår inte hur vissa som inte äter mat från djurriket har så svårt att förstå att vi som gör det inte kan förstå att vi (jag i alla fall) inte vill att djuren vi äter ska lida i onödan.
Citera
2013-02-05, 19:47
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Nja, en etisk slakt ser jag som en slakt där djuret inte lidit.
Köttändandets vara eller icke vara intresserar mig inte i den frågeställning

Men att djuret lider under transporten är helt ok då?

Att blanda mat och politik är sällan lyckat.

Testa om köttfärssåsen blir god - blir den det så har djuret (troligtvis) inte lidit.
Citera
2013-02-05, 20:41
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Så tokigt av mig, jag tänkte inte på att man inte kan vara någonting mellan jainist och total psykopat som njuter av att se andra varelser lida.

Jag kan inte minnas att jag hört talas om någon som blivit dömd för djurmord. Kanske för att det brottet inte finns.

Jag förstår inte hur vissa som inte äter mat från djurriket har så svårt att förstå att vi som gör det inte kan förstå att vi (jag i alla fall) inte vill att djuren vi äter ska lida i onödan.

Jag äter kött säkert säkert 4 dagar i veckan, från oetiskt mördade djur.
Jag är ju dock medveten om att det är mer eller mindre helt omöjligt att köpa kött från ETISKT mördade djur, och varje gång någon på flashback skriver ett tufft inlägg om att dom ska mörda någon som har misshandlat ett djur tänker jag. Säg det till grisen du åt till frukost.

Tur att du är ok med att djurens NÖDVÄNDIGA lidande.

Meat is murder, murder is fun
Vi som äter palsternackor vi går inte av för hackor
Sieg Heil
Citera
2013-02-05, 21:23
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
<klipp>
Jag är ju dock medveten om att det är mer eller mindre helt omöjligt att köpa kött från ETISKT mördade djur<klipp>

Jag föder upp får själv, eller köper in lamm och låter dom växa upp och slaktar dom. Etiskt?
Samma med när jag sitter i älgtornet, och skjuter inte om jag inte är 100% på att döda så smärtfritt som möjligt? Etiskt?

Fan vet, jag vill ha kött som jag vet var det kommer ifrån så jag fixar det själv. Om det är rätt eller fel skiter jag faktiskt i.

Etik är för dom som har för mycket fritid enligt mig.
Citera
2013-02-05, 21:30
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag föder upp får själv, eller köper in lamm och låter dom växa upp och slaktar dom. Etiskt?
Samma med när jag sitter i älgtornet, och skjuter inte om jag inte är 100% på att döda så smärtfritt som möjligt? Etiskt?

Fan vet, jag vill ha kött som jag vet var det kommer ifrån så jag fixar det själv. Om det är rätt eller fel skiter jag faktiskt i.

Etik är för dom som har för mycket fritid enligt mig.

Skjuter du älg åt hela Sveriges befolkning då så är problemet löst. Men se till att du inte stressar dom för då börjar det luta åt oetiskt.
Citera
2013-02-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
I Sverige vet vi ju att Halalslakt måste ske med bedövning av djuret. Jag trodde därför att man därmed inte fick importera kött från andra länder där djuren kan ha plågats till döds.

I konsum här i byn såg jag halal-färs från kossor som var uppfödda och slaktade i Holland. Hur ser det ut där borta? Har djuren lidit innan slakt?

Du kan ju jämföra själv:
http://www.youtube.com/watch?v=Dii6cbrRRfk

Vertebralisartärerna ser till till att djuret är vid medvetande under själva förblödningen. Den halalslakt som förekommer i Sverige sker mycket riktigt med bedövning (dock godkänner långt ifrån alla muslimer det som halal). Att förbjuda import skulle vara mot EU:s konkurrensregler. Hur djurskyddet i övrigt ser ut i Nederländerna har jag ingen aning om.
Citera
2013-02-05, 22:07
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erex
Du kan ju jämföra själv:
http://www.youtube.com/watch?v=Dii6cbrRRfk

Vertebralisartärerna ser till till att djuret är vid medvetande under själva förblödningen. Den halalslakt som förekommer i Sverige sker mycket riktigt med bedövning (dock godkänner långt ifrån alla muslimer det som halal). Att förbjuda import skulle vara mot EU:s konkurrensregler. Hur djurskyddet i övrigt ser ut i Nederländerna har jag ingen aning om.

Jag tror jag vet vad du länkar till och en sådan video vill jag inte se igen, så jag avstår från att titta.
Men det låter inget vidare om vi säljer sådant kött i gamla hederliga Konsum...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in