• 1
  • 2
2013-02-05, 23:15
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Tur att du är ok med att djurens NÖDVÄNDIGA lidande.

Varför skulle man inte vilja minimera lidandet hos ett djur som ska slaktas?
Citera
2013-02-05, 23:22
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag föder upp får själv, eller köper in lamm och låter dom växa upp och slaktar dom. Etiskt?
Samma med när jag sitter i älgtornet, och skjuter inte om jag inte är 100% på att döda så smärtfritt som möjligt? Etiskt?

Fan vet, jag vill ha kött som jag vet var det kommer ifrån så jag fixar det själv. Om det är rätt eller fel skiter jag faktiskt i.

Etik är för dom som har för mycket fritid enligt mig.

Ur min synvinkel handlar du mer etiskt än de flesta köttätare, mig själv inkluderad.
Citera
2013-02-06, 00:15
Medlem
etiskt o etiskt..framförallt så vill jag ha gott kött och det betyder oftast att det är någorlunda etiskt uppfött. förutom foie gras då, vilket är gott men inte särskilt etiskt. tur att jag inte äter det så ofta. hittils har jag bara ätit det en gång
Citera
2013-02-06, 00:21
Medlem
christerys avatar
Citat:
Skjuter du älg åt hela Sveriges befolkning då så är problemet löst. Men se till att du inte stressar dom för då börjar det luta åt oetiskt.

Ehh, nej. Vår tilldelning gör att man får sätta stopp. Men det roliga är att vi ibland (om det är dåligt med älg) sätter en lägre gräns själv.

Vi jagar inte för köttet, utan mer för resten. Man måste nog jaga för att förstå.
Inte billiga köttbitar som ligger i frysen, men tror du inte så testa.
Citera
2013-02-06, 00:33
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
etiskt o etiskt..framförallt så vill jag ha gott kött och det betyder oftast att det är någorlunda etiskt uppfött. förutom foie gras då, vilket är gott men inte särskilt etiskt. tur att jag inte äter det så ofta. hittils har jag bara ätit det en gång

Inte den mest opartiska videon kanske, och jag har inte forskat närmare i ämnet, men ändå: http://www.youtube.com/watch?v=ABeWlY0KFv8
Citera
2013-02-06, 02:43
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ehh, nej. Vår tilldelning gör att man får sätta stopp. Men det roliga är att vi ibland (om det är dåligt med älg) sätter en lägre gräns själv.

Vi jagar inte för köttet, utan mer för resten. Man måste nog jaga för att förstå.
Inte billiga köttbitar som ligger i frysen, men tror du inte så testa.

Ja så då säger jag det igen då- Mer eller mindre omöjligt att äta etiskt kött.

Kan förövrigt sätta ett par miljarder kronor på att du köper kött i butiken som vilken Svensson som helst.

Eller låter det som en vettig lösning att alla Sveriges köttätare skaffar ett par får och börjar jaga älg??

Sverige har en köttindustri och ska man fundera över etiken runt äta kött därifrån är det like bra att lägga ner kötteriet omgående.

Ät kött, blunda för verkligheten.
Citera
2013-02-06, 03:09
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ja så då säger jag det igen då- Mer eller mindre omöjligt att äta etiskt kött.

Kan förövrigt sätta ett par miljarder kronor på att du köper kött i butiken som vilken Svensson som helst.

Eller låter det som en vettig lösning att alla Sveriges köttätare skaffar ett par får och börjar jaga älg??

Sverige har en köttindustri och ska man fundera över etiken runt äta kött därifrån är det like bra att lägga ner kötteriet omgående.

Ät kött, blunda för verkligheten.

Tja, jag skulle inte sätta emot - för då förlorar du.
Citera
2013-02-07, 10:52
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
I konsum här i byn såg jag halal-färs från kossor som var uppfödda och slaktade i Holland. Hur ser det ut där borta? Har djuren lidit innan slakt?

Troligtvis har djuret lidit betydligt mer än om det slaktats i Sverige. I Sverige måste alla djur som slaktas bedövas först.

I Europa råder inte samma regler, där får du låta bli att bedöva djuret innan ifall det slaktas av religiösa skäl. Tyvärr är det billigare att slakta utan bedövning vilket leder till att stora mängder djur slaktas obedövat och man hänvisar till att det är halalkött trots att efterfrågan är begränsad. I vissa fall kan det handla om sådana stora mängder som 90% som slaktas utan bedövning. För nötdjur kan det ta upp till 10 min att dö efter att de fått halsen avskuren.
Citera
2013-02-07, 12:22
Medlem
Masturblijas avatar
Jag har sett hur folk slaktar djur på balkan, muslimer såväl som kristna och det sker oftast utan bedövning........ lamm blir bara fällda får halsen avskuren och sedan rycker lite och förblöder...... hur mycket de lider vet jag inte. Det är värre med grisar de fattar att de ska slaktas så de skriker ju som satan, större får en fet slägga i huvudet och sedan vips med kniven, mindre blir fällda och slaktade levande så de skriker fram tills döden vilket sker några minuter efter slakten deras läten går från ilande skrik till gurglande gäspningar....... ja det är hemskt att se och uppleva, och ja det fick mig att fundera lite på all tjafs kring hur man ska slakta djur, men i regel tycker jag att oavsett så bör man fråga sig varför äter man industriproducerad kött om man är en sådan djurvän? Djurtransporter och behandling av djur är inte vackert, men det smakar gott och skulle jag någonsin bli tvungen att slakta något levande för att överleva så skulle det djuret inte ha en chans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in