Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-05, 12:21
  #1
Medlem
Min flickväns dator gjorde nåt märkligt idag. Det är en laptop, och hon skulle vinkla upp skärmen med handen och den slocknade när hon tog i den. Hon fick inte igång den, så hon stängde av datorn genom att hålla nere powerknappen ett par sekunder. När hon sedan startade den igen kom det upp ett fönster där det står (den är så fortfarande) "Det gick inte att starta datorn", och att den håller på att kontrollera om det går att reparera felet. Den har stått så sen klockan 11-ish nu och visar inga tecken på att bli färdig. Vad ska man göra? Är det nåt allvarligt eller bara lite hicka, tro?
Citera
2013-02-05, 14:47
  #2
Medlem
Nu har det hänt nya grejer, datorn stängdes av mitt i, troligtvis på grund av batteriet. Jag startade datorn igen och fick välja mellan att starta den normalt eller göra en startreparation. Jag valde att starta den normalt, men då blev skärmen bara svart så jag stängde av den efter ett tag genom att hålla inne powerknappen. Jag startade den igen och valde startreparation och kom då efter ett tag tillbaka till den skärm som kom upp innan.

Jag fick också reda på att min tjej hade fått upp alternativet att göra en systemåterställning och då tackat ja. Återställningen bör då ha blivit avbruten när datorn stängdes av eftersom ingenting slutfördes såvitt vi kunde se. Hon är jätteorolig att alla hennes filer är borta (mycket skolarbeten och så), är det nåt att oroa sig för? Filerna måste ju ändå finnas kvar på hårddisken och gå att komma åt på nåt sätt.
Citera
2013-02-05, 14:57
  #3
Medlem
benjipods avatar
Filerna ska finnas kvar på hårddisken, det är ju bara att ploppa ut den och köra in i en annan laptop/adapter som tar 2,5" hårddiskar, tror dock det är IDE så det går att ansluta till en vanlig stationär också.

Angående skärmen så skulle jag gissa på att det är skärmanslutningarna i själva .. öppningen (glappet vissa laptops ibland hard mellan tangentbord/hårdvaruyta och själva skärmen) det brukar vara rätt vanligt på laptops, iaf äldre varianter som var sämre konstruerade.

Men varför det återställning inte funkar så kan jag bara gissa på att det är datorns ålder och prestanda som gör att detta funkar, nu vet jag förvisso inte vilken slags laptop frågan är ställd för men jag gissar på det
Citera
2013-02-05, 16:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjipod
Filerna ska finnas kvar på hårddisken, det är ju bara att ploppa ut den och köra in i en annan laptop/adapter som tar 2,5" hårddiskar, tror dock det är IDE så det går att ansluta till en vanlig stationär också.

Angående skärmen så skulle jag gissa på att det är skärmanslutningarna i själva .. öppningen (glappet vissa laptops ibland hard mellan tangentbord/hårdvaruyta och själva skärmen) det brukar vara rätt vanligt på laptops, iaf äldre varianter som var sämre konstruerade.

Men varför det återställning inte funkar så kan jag bara gissa på att det är datorns ålder och prestanda som gör att detta funkar, nu vet jag förvisso inte vilken slags laptop frågan är ställd för men jag gissar på det
Jag hittade ett diagnostest att köra nu och googlade resultaten och det verkar som att hårddisken håller på att trilla av pinn (Optimized DST: Software Error). Vad kan man göra åt detta? Eftersom det är skolarbeten och sånt är det viktigaa grejer. Jag tror inte jag kan sätta in hennes hårddisk i min dator eftersom jag också har en bärbar, eller kan jag ha fler hårddiskar ändå? Jag är extremt okunnig om allt sånt här.

EDIT: Det är en HP Mini, vet inte exakt vilken modell men den är ungefär två år gammal.
Citera
2013-02-05, 17:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ixias
"Det gick inte att starta datorn", och att den håller på att kontrollera om det går att reparera felet. Den har stått så sen klockan 11-ish nu och visar inga tecken på att bli färdig. Vad ska man göra?
man ska vänta tills den blir färdig, sen kommer den fungera.

om du bara vill komma åt filerna är det lätt med en live linux cd
Citera
2013-02-05, 17:52
  #6
Medlem
benjipods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ixias
Jag hittade ett diagnostest att köra nu och googlade resultaten och det verkar som att hårddisken håller på att trilla av pinn (Optimized DST: Software Error). Vad kan man göra åt detta? Eftersom det är skolarbeten och sånt är det viktigaa grejer. Jag tror inte jag kan sätta in hennes hårddisk i min dator eftersom jag också har en bärbar, eller kan jag ha fler hårddiskar ändå? Jag är extremt okunnig om allt sånt här.

EDIT: Det är en HP Mini, vet inte exakt vilken modell men den är ungefär två år gammal.

Om den håller på att trilla av sin pin så blir det jobbigt för då gissar jag på att den kontakten är trasig och att köpa nya delar till laptops brukar vara krångligt och dyrt.

Hårddisken kan du pilla in i din, ni bör ha samma ingång i era datorer, du får ta ut din hårddisk först dock om du inte har en värstinglaptop som tar 2st 2.5" hdd's
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback