Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-05, 03:09
  #1
Medlem
Adobes avatar
Hej,

Vad anser ni är en rimlig tid inom praktik innan man blir anställd, vikarie eller liknande?
Jag har praktiserat lite här och var de senaste året, inte så många ställen då jag studerat lite och gått värdelösa projekt som jag ångrar att jag ens gick med i.
Men t.ex på en mataffär, som jag tidigare praktiserat inom, så gjorde jag en 2,5 veckors praktik därav chefen frågade mig om jag ville forsätta praktisera. Jag var less och tänkte med hans ord att forsätta praktisera, att jag kommer få praktisera hela mitt liv om jag forsätter där. Så jag sa nej och tänkte försöka hitta annat ställe istället.
Eftersom, vad är meningen att praktisera då jag redan kunde och gjorde det som resten av personalen gjorde?
Dock är jag ingen bra förhandlare samt ogillade chefens attityd då han verkade vara en riktig surgubbe.


Min polare hade praktik 1 månad på ett företag där dom säljer cyklar, byggmaterial och liknande. Han sa att om han hade forsatt praktisera så skulle han säkert fått sig vikariat eller liknande. Osäker riktigt om varför han ens slutade dock, han ångrade sig lite.

Men det får mig att tänka att vad fan, praktisera i månader för att få jobb? Okej, hans ställe kanske var lite mer att lära sig?
Jag som redan har praktiserat förut inom mataffärer, kunde ju redan en hel del i början. Samt så är det ju inte precis något jobb där man behöver vara världens geni.


Antar att antal tid är olika beroende på kunskaper hos personen samt vilken typ av bransch?
Eller?

Sedan, hur kan man ens vara säker att få vikariat, anställning eller annat efter en lång praktik?


Jag kommer inom några dagar få möta flertalet företag och ha möjlighet att nätverka och lämna in CV m.m
TROR jag kommer kunna ha chans att få praktik, och då vill jag ha lite tips om hur fan jag ska göra.

Tänker nu denna gång fråga om det finns chans till jobb, vare sig chefen vore en dynghög eller inte.
Är det en bra idé?
Citera
2013-02-05, 03:35
  #2
Medlem
Gran1ss avatar
Visa "brinnande" intresse även om sådant inte finns om önskan är att få ett jobb. Det blir säkerligen inte en fast anställning till en början men kämpa på så...
Citera
2013-02-05, 06:55
  #3
Medlem
Arbetsförmedlingen brukar ha max längd på praktik som är oftast 3 månader. Vill man ha jobb på det viset så får man helt enkelt chansa. Men jag skulle bara ta praktik inom något jag inte redan kan. Man vill ju lära sig något.
Citera
2013-02-05, 07:44
  #4
Medlem
provocative77s avatar
Din frågeställning är totalt felaktig.
Praktik är till för att du ska få arbetslivserfarenhet. Att det ska leda till jobb på stället man är på finns inget som säger. Sedan kan det leda till jobb. Men ha inte med det i beräkningarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback