Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Jag tror du inte riktigt vet vad du pratar om. Jag tror en diskussion med svenskar öht resulterar alltid i tramsiga "självklarheter". Detta beror på bristerna i den svenska grundutbildningen som tyvärr har försämrats.
När jag talar om för dig att ett land har/besitter en "rymdteknologi" så betyder det inte att du ska ge mig rader av länder som "betalt" sina tester i samarbete med utländska företag. Inte ens NI i Sverige har en egen rymdteknologi. Ni samarbetar med EU-länder och USA i olika projekt.
Så vad betyder det att ett land har en egen rymdteknologi? Jo, det betyder att man gör allt själv. Då får du med industrin, högskolor och forskningen! ( Iran fick inte ens "knapptelefoner" en gång i tiden. Jag kommer ihåg det..)
Det betyder att man utvecklar farkoster för olika nivåer av projekt vars resultat kan ge upphov till något som kallas Qaher.
Så, din länk säger ingenting om deras erfarenheter av att konstruera farkoster. Det är få länder som har en rymdteknologi och Iran är ett av dessa.
Iranska UAV är också mycket intressanta.. Vi är sanktionerade kom ihåg det, ni har handikapp.
Min poäng med uppräkningen var att visa på att "rymdteknologi" är betydligt mindre fantastiskt än vad du framställer det som.
Det har gång på gång hävdats att Iran ligger flera årtionden efter USA och Europa vad gäller avancerad teknologi, och att du då hänvisar till sådant som USA och Europa gjorde för flera årtionden sedan fungerar därför dåligt som motargument.
Det finns ingenting i det iranska rymdprogrammet som ger något stöd för att man skulle ha teknologi som inte bara skulle vara jämförbar med det bästa som västvärlden har, utan även skulle vara mer avancerat är något som västvärlden kan tillverka.
Så visst, de får industrin, högskolorna och forskningen. Något som även USA hade, och fick, på 60-talet....
Men det finns fortfarande ingenting som stödjer att Iran skulle kunna bygga det som de påstår att Qaher-313 ska vara.
Det mest avancerade som Iran visar fram, har varit kopior på äldre materiel. Qaher-313 fortsätter att vara iransk skrytpropaganda utan förankring i verkligheten.