2017-04-29, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Bevisa vad ni har gjort då för helvete eller håll käften. Jag är hjärtligt trött på ditt upprepande av samma goja om och om igen utan tillstymmelse till bevis. Hit med bevisen!

Beviset är så uppenbart.
En rymdteknologi räcker gott och väl som bevis. Iran bygger alla typer av farkoster idag något man inte gjorde förr.. Det är bevis för den som förstår sig på bevis och spetskompetens.
Förstår du inte vad detta innebär att USA tvingas överväga sanktioner för att få stopp på landets framgångar?
Att du tror att allt är propaganda beror på att du själv blivit drabbad av propaganda. De kan få till en 5:e generationare, ja det är möjligt.. Det krävs inte många smarta grabbar för att räkna ut hur det står till.

Sedan kan det ju alltid vara att du sympatiserar med en viss ideologi som hindrar dig ifrån att se teknologin.
Citera
2017-04-29, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Vilket modernt jetflygplan har tagit sig hem med 200 20mm spränggranater i sig? Det är en jävla skillnad mellan en propellerkärra och modernt jaktflyg... Du flyger inte långt efter en direktträff i mach 1.5. Stora bombplan i låga hastigheter är en helt annan historia.

Nja, Mig-17 eller något sånt, så gammalt jaktflyg. Nä, jag tror inte heller en modern flygmaskin klarar det med mindre än ett mirakel. Men som andra säger, de klarar mer skador än vad man tror.
Citera
2017-04-29, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Knappast. Flygplan är väldigt överdimsionerat. Du kan flyga bra länge utan att ha alla skruvar rätt. Ryssarna har tagit sig hem med 200 st 20mm i sig. Finns en massa filmer ifrån Vietnamn där de flygit hem rätt trasiga med. Visst behöver grunden vara bra, men det är den i väst (öst) planen med. Så det räcker med "bra" underhåll, behöver inte vara extremt klanderfritt.

Owow, liksom alla andra 200 länder. Finns massa svenskar i USA.

Nja, vi har köpt en massa saker, bl.a. ifrån USA. Det sitter också mycket brittisk och fransk i den.

Vadå klarar allt själv? Hur många flygtimmar har ni senaste 25 åren för ett generation 4,5 plan? Gissar på Walk over.............................................. ...............

F15 har lyckats ta sig och landat med en vinge helt borta. Det är tecken på bra konstruktion. Undrar om iranska plan klarar det
Citera
2017-04-30, 17:53
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Är det sant? Vi sitter och kollar på eller hur? Och alla år gick och Iran har suttit där med exakt samma .. För din information Jecke, så har Iran en enhet som planerar landets vapenteknologi efter fiendens teknologi. Jag har redan nämnt detta en gång och gör det igen för att påvisa hur löjligt påståendet är...
En vanlig mobiltelefon idag kan göra mycket mer än den tid du tänker på.. Förstår du vart jag vill komma? Iran bygger satelliter men du tycker ändå att landet inte har förmågan att "uppgradera" sina flygplan?
Det faktum att de skulle ha en enhet som planerar vapenteknologi efter fiendens teknologi säger ingenting och betyder ingenting.

Du sätter citattecken kring fel ord. Det handlar inte om att Iran har problem med att "uppgradera" sina flygplan, utan problemet är när de försöker uppgradera "sina" flygplan.
Det är inte Iran som byggt F-14 och för att uppgradera dem så måste man först kunna bygga dem, vilket Iran inte har visat att de kan.
Istället bygger de F-5 och kopior av denna.
Så att de kan uppgradera F-5 till bättre prestanda än de flygplan de fick levererade är betydligt mer troligt.

Citat:
Beviset är så uppenbart.
En rymdteknologi räcker gott och väl som bevis. Iran bygger alla typer av farkoster idag något man inte gjorde förr.. Det är bevis för den som förstår sig på bevis och spetskompetens.
Förstår du inte vad detta innebär att USA tvingas överväga sanktioner för att få stopp på landets framgångar?
Att du tror att allt är propaganda beror på att du själv blivit drabbad av propaganda. De kan få till en 5:e generationare, ja det är möjligt.. Det krävs inte många smarta grabbar för att räkna ut hur det står till.

Sedan kan det ju alltid vara att du sympatiserar med en viss ideologi som hindrar dig ifrån att se teknologin.
Nej, en rymdteknologi räcker inte gott och väl som bevis.
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_first_orbital_launches_by_country#Sate llite_operators

Iran hade sin första uppskjutning 2009. Sovjet hade samma sak 1957 och USA 1958.
Iran lyckades få upp en apa i rymden och ner levande igen 2013. USA gjorde samma sak 1959.
Neil Armstrong sade de berömda orden "this is a small step for man but a giant leap for mankind" på månen 1969.

Återigen så visar det alltså snarare att Iran ligger teknologiskt på samma nivå som USA gjorde på 60- och 70-tal....
Citera
2017-04-30, 19:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
[...]
[...]
Jag tvivlar starkt på att den där Saeqeh är ett nybyggt flygplan överhuvudtaget. Med tanke på Irans digra historia av att ljuga om att man tillverkar det ena och andra som man egentligen bara målat om så tror jag att även Saeqeh bara är modifierade F-5:or, ursprungligen tillverkade i Amerikas förenta stater. Annars har iranierna i någon nostalginoja lyckats återskapa amerikanskt sextiotal in i minsta detalj i cockpit på sitt "nya" flygplan. Saeqehs cockpit: https://youtu.be/6-qt5I82E2M?t=127 att jämföra med F-5: http://www.airliners.net/photos/airliners/6/0/1/0463106.jpg

Finn fem fel... Så bra var F-5 att Saeqeh har varenda liten åtkomstlucka på skrovet på exakt samma ställe och med exakt samma form som på F-5. Nä, det där är inga nytillverkade flygplan och "produktionen" kommer som längst att fortgå tills man har slut på gamla F-5:or att sätta en extra stjärtfena på.
Citera
2017-04-30, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Det faktum att de skulle ha en enhet som planerar vapenteknologi efter fiendens teknologi säger ingenting och betyder ingenting.

Du sätter citattecken kring fel ord. Det handlar inte om att Iran har problem med att "uppgradera" sina flygplan, utan problemet är när de försöker uppgradera "sina" flygplan.
Det är inte Iran som byggt F-14 och för att uppgradera dem så måste man först kunna bygga dem, vilket Iran inte har visat att de kan.
Så att de kan uppgradera F-5 till bättre prestanda än de flygplan de fick levererade är betydligt mer troligt.

Nej, en rymdteknologi räcker inte gott och väl som bevis.
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_first_orbital_launches_by_country#Sate llite_operators

Iran hade sin första uppskjutning 2009. Sovjet hade samma sak 1957 och USA 1958.
Iran lyckades få upp en apa i rymden och ner levande igen 2013. USA gjorde samma sak 1959.
Neil Armstrong sade de berömda orden "this is a small step for man but a giant leap for mankind" på månen 1969.

Återigen så visar det alltså snarare att Iran ligger teknologiskt på samma nivå som USA gjorde på 60- och 70-tal....

Jag tror du inte riktigt vet vad du pratar om. Jag tror en diskussion med svenskar öht resulterar alltid i tramsiga "självklarheter". Detta beror på bristerna i den svenska grundutbildningen som tyvärr har försämrats.
När jag talar om för dig att ett land har/besitter en "rymdteknologi" så betyder det inte att du ska ge mig rader av länder som "betalt" sina tester i samarbete med utländska företag. Inte ens NI i Sverige har en egen rymdteknologi. Ni samarbetar med EU-länder och USA i olika projekt.

Så vad betyder det att ett land har en egen rymdteknologi? Jo, det betyder att man gör allt själv. Då får du med industrin, högskolor och forskningen! ( Iran fick inte ens "knapptelefoner" en gång i tiden. Jag kommer ihåg det..)
Det betyder att man utvecklar farkoster för olika nivåer av projekt vars resultat kan ge upphov till något som kallas Qaher.
Så, din länk säger ingenting om deras erfarenheter av att konstruera farkoster. Det är få länder som har en rymdteknologi och Iran är ett av dessa.
Iranska UAV är också mycket intressanta.. Vi är sanktionerade kom ihåg det, ni har handikapp.
Senast redigerad av IR5 2017-04-30 kl. 19:48.
Citera
2017-04-30, 19:48
Medlem
Citat:
Jag tvivlar starkt på att den där Saeqeh är ett nybyggt flygplan överhuvudtaget. Med tanke på Irans digra historia av att ljuga om att man tillverkar det ena och andra som man egentligen bara målat om så tror jag att även Saeqeh bara är modifierade F-5r, ursprungligen tillverkade i Amerikas förenta stater. Annars har iranierna i någon nostalginoja lyckats återskapa amerikanskt sextiotal in i minsta detalj i cockpit på sitt "nya" flygplan. Saeqehs cockpit: https://youtu.be/6-qt5I82E2M?t=127 att jämföra med F-5: http://www.airliners.net/photos/airliners/6/0/1/0463106.jpg

Finn fem fel... Så bra var F-5 att Saeqeh har varenda liten åtkomstlucka på skrovet på exakt samma ställe och med exakt samma form som på F-5. Nä, det där är inga nytillverkade flygplan och "produktionen" kommer som längst att fortgå tills man har slut på gamla F-5r att sätta en extra stjärtfena på.

Sätt du "extrastjärtfena" så får vi se på dina beräkningar! Jaaaa, och det är så lätt som du vill få det att låta..
Citera
2017-04-30, 19:49
Medlem
StigAllans avatar
Fick ett pm från en av de iranska lögnarna i tråden om att Iran har en hemlig månbas on the dark side of the moon!
Det är enligt iraniern tydligen nyutvecklad teleportering av iranskt ursprung som gjort susen.
Snart sitter iranierna på äganderätten till hela solsystemet och skrattar åt oss alla andra!
De håller med qvackplanet uppmärksamheten borta från sitt projekt rymdherraväldet!
Citera
2017-04-30, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Bra på att välja flygplan... Buahahah..

Så här lurar bondfångarna bönder
https://theaviationist.com/2013/02/11/shah-tomcat/

Älskar planet oavsett.. F-5 och F-14 är mina Iranska erfarenheter. Saeqeh och Qaher är dess resultat..
Jag satsar Qaher och Saeqeh och satsa du på F-18.. Flygplanet konstruerades också 1970-talet.

Jag vill se en omgång mellan F-18 och Saeqeh.. https://www.pixeltopic.com/image/odglrgviohcdqbl/
Senast redigerad av IR5 2017-04-30 kl. 20:53.
Citera
2017-04-30, 21:06
Medlem
Citat:
Du "glömde" svara på frågan om luftfuktighet. Resten är bara dumheter. Pilot och pilot, jag har i alla fall haft flygcertifikat men det har gått ut pga. för lite flygtid. Det gällde för överljushastighet och allting, luften är fri.
Har du flygcertifikat? Bra.. Det gällde för "överljudshastighet" också.. Hur många flygningar har du gjort under ditt liv bestyckad med vapen?
Citera
2017-04-30, 21:19
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Älskar planet oavsett.. F-5 och F-14 är mina Iranska erfarenheter. Saeqeh och Qaher är dess resultat..
Jag satsar Qaher och Saeqeh och satsa du på F-18.. Flygplanet konstruerades också 1970-talet.

Jag vill se en omgång mellan F-18 och Saeqeh.. https://www.pixeltopic.com/image/odglrgviohcdqbl/

Ja, F-14 var ett bra plan för sin tidsperiod, d.v.s. konstruerat sent under 1960-talet.

Saeqeh är ju en F-5 kopia lite modifierad. Lite som Pyörremyrsky var relaterad till Merca Bf-109G
https://en.wikipedia.org/wiki/VL_Py%C3%B6rremyrsky

F/A-18 som används i Finland är visserligen konstruerat på 1970-talet och som noterats, var efterföljaren till F-14. De finska F/A-18 planen har genomgått två MLU's och är därmed lite annat än vad de var när de förbandssattes som F-18. Svenskspråkiga wiki sajten är inte upppdaterad.

Men till slut, Kalle Anka 313. Fint att höra att du satsar på den. Qaher ser ju ut att ha samma sorts bakgrund som 313
https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--5-KXQXp1--/c_scale,fl_progressive,q_80,w_800/19akgiijitlzyjpg.jpg

Har någon konstruktör spelat ett spratt på Iranska teokratin?
Citera
2017-04-30, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Ja, F-14 var ett bra plan för sin tidsperiod, d.v.s. konstruerat sent under 1960-talet.

Saeqeh är ju en F-5 kopia lite modifierad. Lite som Pyörremyrsky var relaterad till Merca Bf-109G
https://en.wikipedia.org/wiki/VL_Py%C3%B6rremyrsky

F/A-18 som används i Finland är visserligen konstruerat på 1970-talet och som noterats, var efterföljaren till F-14. De finska F/A-18 planen har genomgått två MLU's och är därmed lite annat än vad de var när de förbandssattes som F-18. Svenskspråkiga wiki sajten är inte upppdaterad.

Men till slut, Kalle Anka 313. Fint att höra att du satsar på den. Qaher ser ju ut att ha samma sorts bakgrund som 313
https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--5-KXQXp1--/c_scale,fl_progressive,q_80,w_800/19akgiijitlzyjpg.jpg

Har någon konstruktör spelat ett spratt på Iranska teokratin?

Du kan styra upp en dogfight om du vill!
Jag tror Irans Saeqeh kommer att möta dina F-18 i ett perfekt läge. Önskar bara det misstaget av USA för att det ska bli bevisad för dina gelikar. Vi fick ner RQ170 var säker på att minsta misstaget får ner F-18.
Lyssna på kommunikationen mellan Iran och USA senast. Låst i alla lägen man hör det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in