Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Ja jag har en sekundär ingenjörsutbildning men jag har en annan utbildning som du inte kan finna i utbildningskataloger. Det kallas erfarenhet från verkligheten. Saker och ting jag vet om F-14 F-4 och F-5, behöver nödvändigtvis inte USA upptäckt än. Vi använde dessa plan på ett helt annat sätt. USA har enligt sina egna uppgifter skrotat och förstört sina F-14 helt just för att Iran inte ska få tag på reservdelarna på den svarta marknaden. Varför tror du man gör så? Man gör det när man vet att fienden kan vapnet på ett annat sätt. Israel har varit flitigare med sitt spionage än vad USA har varit.
Jag vill du tittar på följande bild och tala om för mig vad du ser:
https://cdn-03.minfil.org/f6N8B1b6ba/5dac353a-1493316117/IMG_2960.PNG
Bilden är inte photoshop..
USA tog F-14 ur tjänst då de tyckte att F-18 E/F hade bättre ekonomi och bättre utvecklingsmöjligheter istället för att uppgradera och modernisera F-14.
Det innebär att man hade flygplan över när dessa togs ur tjänst, och dessa gick samma öde till mötes som Sveriges gamla Viggen.
En del behölls för museum, uppvisningar, monument etc men det stora flertalet skrotades.
Något som inte hade något med Iran att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Varför då inte skrota sina modernare drömare? Om det du säger stämmer? Du har fel och du "önskar" det du skriver men så är det inte..
För att drönare och stridsflygplan är två olika saker med väldigt skilda krav.
Den stora fördelen med drönare är att de inte har någon pilot, och därför ingen pilot som riskerar att skadas, dödas eller tillfångatas om drönaren störtar.
För att ytterligare öka den fördelen, så bygger man drönarna med billig teknik och med äldre teknik så att en fiende inte får tag i avancerad teknik om de lyckas skjuta ned något vars främsta fördel är att man inte förlorar så mycket om det skulle bli nedskjutet.
Stridsflygplan behöver hög prestanda och hög förmåga för att kunna vinna luftstrider. Drönare behöver vara billiga så att de har råd att förlora luftstrider.....