2017-04-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Visst är det löjligt. Jag vet inte varför Iranska regimen försöker lura någon att man byggt ett eget plan när det syns lång väg att det är en gammal amerikansk F-5 som man modifierat lite lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
ja man ser f5:s canarder och smygdesign i qaher
för att inte tala om de nedvikta vingarna. Direkt från f5!

HESA Saeqeh är F5 med dubbla stabilisatorer
Senast redigerad av kroppskultur 2017-04-19 kl. 22:47.
Citera
2017-04-19, 22:58
Medlem
Perfect10s avatar
Om inget annat kommer projektet bevisa tesen "What goes up must come down".
Givetvis kommer de förneka gravitationen med hänvisning till profetens vilja.
Citera
2017-04-19, 23:03
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
inte noll:

https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-5#Iran
Jag tänkte att det där "ungefär" som jag skrev skulle vara reserverat för underhåll så visst, inte alldeles noll men det var amerikanska flygplan och en amerikansk helikopter.

Citat:
ja man ser f5:s canarder och smygdesign i qaher
för att inte tala om de nedvikta vingarna. Direkt från f5!
Aj fan, jag menade förstås Saeqeh. IR5 talade om det i inlägget du svarade på innan jag svarade dig men ni båda talade visst även om Qaher. Qaher är förstås inte likt F-5 alls, det är det ju ingen som har påstått men däremot är vi några som påstår att Saeqeh bara är en lätt modifierad F-5, i huvudsak tillverkad i USA.
Citera
2017-04-20, 11:24
Medlem
Citat:
Jag tänkte att det där "ungefär" som jag skrev skulle vara reserverat för underhåll så visst, inte alldeles noll men det var amerikanska flygplan och en amerikansk helikopter.

Aj fan, jag menade förstås Saeqeh. IR5 talade om det i inlägget du svarade på innan jag svarade dig men ni båda talade visst även om Qaher. Qaher är förstås inte likt F-5 alls, det är det ju ingen som har påstått men däremot är vi några som påstår att Saeqeh bara är en lätt modifierad F-5, i huvudsak tillverkad i USA.

saeghe är en modifierad f5
iom qaher tror jag man kommer lägga ner saeghe till annat än testplattform om den inte redan bara var det.
Citera
2017-04-20, 13:54
Medlem
Citat:
Tråden handlar ju inte om Irans flygvapens styrka utan landets förmåga att tillverka egna flygplanskonstruktioner från grunden.

I kriget mellan Iran och Irak på 80-talet fick ni rätt överlägset flest segrar i luftstrider. De luftfarkoster som ni använde vid dessa segrar var samtliga amerikanska nämligen F-14, F-4, F-5 och en attackhelikopter typ AH-1J. De irakiska luftfarkoster ni sköt ner var tillverkade i huvudsak i Sovjetunionen med en handfull franska och ett par kinesiska maskiner.

Ingen maskin på någondera sidan var tillverkad varken i Iran eller Irak varför er flygindustri har ungefär noll andel av äran i detta.

Vad du inte förstår är ju precis det, nämligen att "kompetens" inte bara handlar om maskinen och hårdvaran. Erfarenheter av att strida mot fiender som rustas upp, och begränsningar som fanns i piloternas utbildning, just av den anledningen att dessa var utbildade i USA. Detta ledde till många experiment och precis som på labb rapporterades allt. Summan av deras erfarenheter med hänsyn till förutsättningarna blev Qaher,Shafaq och Saeqeh.
Citera
2017-04-20, 13:56
Medlem
Citat:
iom qaher tror jag man kommer lägga ner saeghe till annat än testplattform om den inte redan bara var det.

Inte en "modifierad", Saeqeh är en derivat och därmed en bror till F5.
Frågan är vilket plan som Qaher är bror till?
Citera
2017-04-20, 14:12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Saeghe eller vad den nu heter är nog snarare en livstidsförlängd F5 där man bytt ut den utslitna flygkroppen och vissa andra delar mot nya men annars i huvudsak behållt de flesta delarna från donatorplanen.
Citera
2017-04-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Inte en "modifierad", Saeqeh är en derivat och därmed en bror till F5.
Frågan är vilket plan som Qaher är bror till?

shafagh?
Citera
2017-04-20, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Saeghe eller vad den nu heter är nog snarare en livstidsförlängd F5 där man bytt ut den utslitna flygkroppen och vissa andra delar mot nya men annars i huvudsak behållt de flesta delarna från donatorplanen.

nä den är nybyggd.
Citera
2017-04-20, 20:39
Medlem
Citat:
shafagh?

Tror inte det!
http://forumbilder.se/G82J4/img-2883
Citera
2017-04-20, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Tror inte det!
http://forumbilder.se/G82J4/img-2883

de kanske är kusiner
är det meningen att dessa flyg ska användas i proxykrigen med judarna? vid direkt konfrontation är ju asymmetriska taktiker överlägsna.
jag kan också se hur de är en bra ingång till större flyg som Dehghan sa. även civila.
Citera
2017-04-20, 21:25
Medlem
Citat:
de kanske är kusiner
är det meningen att dessa flyg ska användas i proxykrigen med judarna? vid direkt konfrontation är ju asymmetriska taktiker överlägsna.
jag kan också se hur de är en bra ingång till större flyg som Dehghan sa. även civila.
Det finns inget krig mot "judarna". Har aldrig funnits. Qaher är för mänskligheten. Annars kan du slänga den i soptunnan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in