2017-04-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Men angående F-5 så stämmer det. Varför inte acceptera det?

Vad det gäller F-5 och Saeqeh är dessa två helt olika plan. Om ni hade sagt att Azarakhsh är F-5 så skulle jag delvis hålla med. Men det här med F-5 är löjligt att öht försöka ta fram när det gäller Qaher.

Jag har sett Saeqeh från nära håll. När du kollar på det i bilderna ser det inte ut som det plan man tittar på i verkligheten.
Citera
2017-04-19, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
1. Jag säger att bilderna finns för att lura Iran befolkning att Iran har ett dugligt flygvapen.

2. Jag påstår att någon har lurat Irans statsledning till att de skall köpa ett skitfint flygplan och statsledningen vet om detta - på det sättet har enskilda personer skickat pengar till sig själva.

Iranier behöver inga "bilder" på att försäkra sig om flygvapnets kapacitet. De har redan fått beviset i 8-åriga kriget. Jag önskar verkligen att Iran offentliggör en del dokument från detta krig för såna som du ska lära dig hur verkligheten ser ut.
Citera
2017-04-19, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Vad det gäller F-5 och Saeqeh är dessa två helt olika plan. Om ni hade sagt att Azarakhsh är F-5 så skulle jag delvis hålla med. Men det här med F-5 är löjligt att öht försöka ta fram när det gäller Qaher.

Jag har sett Saeqeh från nära håll. När du kollar på det i bilderna ser det inte ut som det plan man tittar på i verkligheten.

att f5 skulle vara samma som qaher är löjligt. det enda som kan diskuteras är motorn. iran har en 5-gen-jet för drönare. man har presenterat owj som är lika stor som j85. men owj måste vara mycket bättre än j85 eftersom j85 var innan datorsimuleringar.
motorn på qaher sitter dessutom inte som på f5 så det är inte samma motor.
Citera
2017-04-19, 20:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Då måste du ha blindhund, eller så gick du på LSD.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/HESA_Saeqeh

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-5_Freedom_Fighter
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-04-19 kl. 20:54.
Citera
2017-04-19, 21:04
Medlem
det pinsamma med saeghe är att den är målad som amerikanska blue angels. det är utöver mig. usa är ju fienden. saeghe 2 är bättre men ändå inte bra. det är för likt. den ljusblå tonen är mkt snygg dock.
Citera
2017-04-19, 21:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
det pinsamma med saeghe är att den är målad som amerikanska blue angels. det är utöver mig. usa är ju fienden. saeghe 2 är bättre men ändå inte bra. det är för likt.
Färgen torde ha avgörande betydelse för funktionen, prototyper brukar ha avvikande färgscheman kontra förbandssatta serieproducerade maskiner.
Citera
2017-04-19, 21:40
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Iranier behöver inga "bilder" på att försäkra sig om flygvapnets kapacitet. De har redan fått beviset i 8-åriga kriget. Jag önskar verkligen att Iran offentliggör en del dokument från detta krig för såna som du ska lära dig hur verkligheten ser ut.
Tråden handlar ju inte om Irans flygvapens styrka utan landets förmåga att tillverka egna flygplanskonstruktioner från grunden.

I kriget mellan Iran och Irak på 80-talet fick ni rätt överlägset flest segrar i luftstrider. De luftfarkoster som ni använde vid dessa segrar var samtliga amerikanska nämligen F-14, F-4, F-5 och en attackhelikopter typ AH-1J. De irakiska luftfarkoster ni sköt ner var tillverkade i huvudsak i Sovjetunionen med en handfull franska och ett par kinesiska maskiner.

Ingen maskin på någondera sidan var tillverkad varken i Iran eller Irak varför er flygindustri har ungefär noll andel av äran i detta.
Citera
2017-04-19, 21:45
Medlem
Jag tror att skapelsen är till för att stärka moralen hos iranska folket, jag tror inte ens att dom försöker lura i väst att det kommer bli ett potent plan.
Att få upp bygget i luften går säkert, det är trots allt ganska lätt att bygga flygande farkoster, att det kommer bli ett plan som kan mäta sig med andra stridsplan eller ens skolflyg är uteslutet.
Citera
2017-04-19, 21:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
att f5 skulle vara samma som qaher är löjligt. det enda som kan diskuteras är motorn. iran har en 5-gen-jet för drönare. man har presenterat owj som är lika stor som j85. men owj måste vara mycket bättre än j85 eftersom j85 var innan datorsimuleringar.
motorn på qaher sitter dessutom inte som på f5 så det är inte samma motor.
Visst är det löjligt. Jag vet inte varför Iranska regimen försöker lura någon att man byggt ett eget plan när det syns lång väg att det är en gammal amerikansk F-5 som man modifierat lite lätt.
Citera
2017-04-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Tråden handlar ju inte om Irans flygvapens styrka utan landets förmåga att tillverka egna flygplanskonstruktioner från grunden.

I kriget mellan Iran och Irak på 80-talet fick ni rätt överlägset flest segrar i luftstrider. De luftfarkoster som ni använde vid dessa segrar var samtliga amerikanska nämligen F-14, F-4, F-5 och en attackhelikopter typ AH-1J. De irakiska luftfarkoster ni sköt ner var tillverkade i huvudsak i Sovjetunionen med en handfull franska och ett par kinesiska maskiner.

Ingen maskin på någondera sidan var tillverkad varken i Iran eller Irak varför er flygindustri har ungefär noll andel av äran i detta.

inte noll:

Citat:
After the Iranian revolution in 1979, the new Islamic Republic of Iran Air Force (IRIAF) was partially successful at keeping Western fighters in service during the Iran–Iraq War in the 1980s and the simple F-5 had a good service readiness until late in the war. Initially Iran took spare parts from foreign sources, later it was able to have its new aircraft industry keep the aircraft flying.

https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-5#Iran
Citera
2017-04-19, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Visst är det löjligt. Jag vet inte varför Iranska regimen försöker lura någon att man byggt ett eget plan när det syns lång väg att det är en gammal amerikansk F-5 som man modifierat lite lätt.

ja man ser f5:s canarder och smygdesign i qaher
för att inte tala om de nedvikta vingarna. Direkt från f5!
Citera
2017-04-19, 22:42
Medlem
När jag ser denna konstruktionen med dess interiör från e-bay så kom jag ihåg en intevju med en algerisk författare som förklarar den arabiska mentaliteten. De tror själva på allvar att de tom kan flyga till månen enligt honom när de i själva verket är oförmögna att produvera något överhuvudtaget.

Mycket intressant kort talande video:
https://www.youtube.com/watch?v=UdLpxmN9SRo

Bara ett gäng dårar med falskt baravado kan få för sig att de kan konstruera något så avancerat överhuvudtaget som 313. - De leker gemensamt intelligenta. Precis som barn leker med leksaker. De fantiserar. Ty intelligens är att känna till vad man inte vet. Bara idioter vet allt. 313an är ett tragisk skämt på alla sätt. I bästa fall är det nåt privat initiativ som blåser dem på en fasligt massa pengar till "forskning". Det är ett SCAM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in